"הגיע הזמן לחדשנות בעולם החדשנות"

כדי ליישם חדשנות, ארגונים רבים פונים החוצה ומביאים סמנכ"לים שלא מהארגון ● לדברי רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 מבית אנשים ומחשבים, כדאי לחברי ההנהלה להפנות את המבט דווקא פנימה - אל העובדים

רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 ומנכ"ל BSD-IT. צילום: ניב קנטור

"כבר 20 שנים מדברים על חדשנות. חברות בכל העולם חולמות על חדשנות בהיבט שלהן, אבל אני טוען שהגיע הזמן לחדשנות בעולם החדשנות עצמו, שהגיע הזמן לשינוי. העניין העיקרי שלנו צריך להיות לא איך לעשות חדשנות, אלא כיצד לשלב אותה בחברות באמת, כששאלת מיליון הדולר היא כיצד לקדם חדשנות שתהיה אפקטיבית", כך אמר רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 מבית אנשים ומחשבים ומנכ"ל חברת הייעוץ BSD-IT, בכנס השנתי ה-23 של העמותה לניהול פרויקטים.

הכנס, שנערך אתמול (ג') באולם האירועים LAGO שבראשון לציון והופק על ידי אנשים ומחשבים, משך אליו מאות אורחים, שמילאו כל פינה במליאה הראשית של הכנס.

לדברי זרצקי, עצם העובדה שאומרים שעושים חדשנות לא תביא את הארגון למקום שהוא רוצה, במיוחד בארגונים שפועלים בצורה מסוימת, שדורשת חיבור חזק אל העולם הישן.

"המנכ"לים ברוב החברות רוצים באמת לקדם חדשנות, אבל הם לא עושים את זה נכון, ולמעשה בכלל לא ניגשים נכון לנושא הזה", אמר. "יותר מדי מהם חושבים שאם רוצים לבצע חדשנות זה לא יכול להיות עם אנשי החברה, וזה יכול להצליח רק אם מביאים, בעיקר, סמנכ"ל חדשנות מבחוץ, בלי לערב ובלי לחשוב בפועל על העובדים והמנהלים אצלם. אני כופר בנוסחה הזו".

הוא הסביר שהגישה הזו, מעצם טבעה, יכולה לגרום לבעיות רבות, שאף יפגעו, בסופו של דבר, בכבוד ובמטרות של החברה. "אם הנוסחה בארגון היא להביא אנשים מבחוץ, הם יביאו עוד אנשים מבחוץ. האנשים האלה זקוקים לשטח כדי לעבוד ולכן הם דוחקים הצידה את הקולגות, ולא רק בהיבט הפיזי. כלומר, מה שעושים הוא שבמקום לשלב את העובדים בחדשנות, במקום לקחת את הידע ואת העולם שקיים בחברה ולשלב אותם בדרך החדשה, מזיזים את הכל הצידה", אמר.

איך משפרים את המצב?

לדברי זרצקי, הדרך הנכונה היא לקחת מבפנים את הכישרונות שיש ואת האנשים שיכולים לעשות את זה. "יש מספיק אנשים רציניים בארגון שיכולים לבצע את העבודה היטב וליצור חדשנות אפקטיבית. אני אומר את זה מניסיון אישי – יישמתי את זה, אלה לא רק דיבורים", ציין. "הדוגמה הכי טובה לכך היא של קופת חולים מאוחדת והפרויקט ההיברידי שהוצג כאן על הבמה בכנס, והראה כיצד משלבים את העולם החדש לצד הישן, ולא לדחוק אותו הצידה".

סיפור הצלחה נוסף שאותו הזכיר זרצקי בסולל בונה. לדבריו, "מדובר בחברת בנייה חדשנית, שהשכילה להוביל קבוצת חדשנות. במהלך שארך חצי שנה, קבוצה זו, בשיתוף חברות סטארט-אפ, הביאה יוזמות חדשנות מדהימות, שעומדות להשתלב במערכי המחשוב של החברה ובתהליכי העבודה שלה. זאת, לטובת חסכונות כספיים ניכרים ושיפור תהליכי העבודה, לצד הרחבות וחדשנות במערכות קיימות".

הוא הציג את מודל החדשנות האפקטיבית שהוא חותר אליו, שלפיו המטרה צריכה להיות הקמת קבוצת משתמשים הטרוגנית מעל אגפי החברה, עם יכולת השפעה חוזרת כדי לממש את התוצרים שהיא הוגה. על מנת לעשות זאת, טען, בראש הקבוצה הזו צריך לעמוד אחד מחברי ההנהלה, שיוביל למהלך של שילוב חדשנות באופן קבוע ולא רק מזדמן.

לסיכום אמר זרצקי כי "צריך להפוך את העובדים לשותפים עסקיים. זה אומר שצריך לחזור לבסיס, אנחנו בעידן שבו הרבה חברות רוצות לשלב תהליך של חדשנות בארגון, והתהליך האמיתי הוא לעבוד מול אנשי החברה. המילה 'היברידי' באה לחבר בין העולם הישן לעולם החדש. זה אולי נשמע לא מתחבר, אבל תראו מה קרה במחשוב הענן – זו דוגמה מצוינת: בסופו של דבר, הרבה חברות הבינו שיש גם חיים ולא רק תיאוריות, והחיים הם הענן ההיברידי. זה נכון גם לחדשנות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ד"ר בנצי נחמן

    דברים נכונים אך ידועים ומבוצעים כבר כמה עשרות שנים… צריך לקחת את נושא החדשנות בארגון צעד אחד קדימה, ורוב הנהלות הארגונים "המרובעים" חוששים… ד"ר בנצי נחמן "Innovation Architect"

אירועים קרובים