תקדים: תעמולת בחירות לא מזוהה ברשת – עבירה פלילית

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הוציא צו שלפיו פרסום פוסטים וסרטונים לא מזוהים - אסור, בטענה שהדבר "מקשה על גורמי ביטחון להציף חששות מפני התערבות זרה בבחירות" ● חובת השקיפות חלה על המפרסמים – ולא על גוגל, פייסבוק ושאר הפלטפורמות

פייק ניוז. צילום אילוסטרציה: BigStock

ועדת הבחירות המרכזית מנסה להילחם בפייק ניוז: צו שפרסם אתמול (ד') יו"ר הוועדה, השופט בדימוס חנן מלצר, קובע שתעמולת בחירות לא מזוהה שמפורסמת ברשת היא עבירה פלילית. הדבר נכון לכל סוג שהוא של תעמולה באינטרנט – בין אם אלה פוסטים ברשתות החברתיות, סרטונים או כל דבר אחר.

ההחלטה באה בעקבות עתירה שהגישו לוועדה בחודש שעבר עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם, שבה הם דרשו לאכוף שקיפות בכל הנוגע לתעמולה באינטרנט. זאת, עקב החשש להפצת פייק ניוז, כפי שנעשה בבחירות לנשיאות בארצות הברית. העותרים זיהו לקונה בחוק, שמחייב מפרסמי תעמולת בחירות להזדהות, אבל לא חל על המרחב המקוון.

יו"ר הוועדה קיבל את עמדתם של העותרים וקבע כי "פרסום תעמולתי אנונימי מקשה על גורמי ביטחון להציף חששות מפני התערבות זרה בבחירות לכנסת". הוא הדגיש שחובת הזיהוי המלא חלה על המפרסמים ולא על הפלטפורמות השונות שבהן הם מועלים. עוד ציין מלצר כי החברות הודיעו שיש להן כלים שיאפשרו שקיפות, כמו האפשרות להסרת פוסטים שמכילים תעמולה ואינם מזוהים.

ניסיון להתחייבות וולונטרית של המפלגות לניהול מערכת בחירות שקופה כשל לאחר שהליכוד סירב להצטרף לכך.

החשש מהתערבות זרה בבחירות לכנסת עלה מיד לאחר שהוחלט על הקדמתן, לאור הניסיון המר מהבחירות לבית הלבן ב-2016, שם נחשד כי בוטים שמקורם בממשלת רוסיה התערבו בקמפיין באמצעות סייבר, ובעיקר פייק ניוז. בוועדת הבחירות המרכזית מבקשים למנוע את הישנות התופעה בישראל ומינו בחודש שעבר את בוקי כרמלי, לשעבר ראש רשות הסייבר הלאומית, ליועץ בתחום. בוועדה אף משתפים פעולה בנושא עם מערך הסייבר הלאומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים