הטרנספורמציה הדיגיטלית – מבט לעתיד

המעבר לדיגיטל הוא לא רק מילת באזז, אלא תחום שצובר תאוצה ויזנק עוד בשנים הקרובות ● בטור חדש נסקור את התחומים העיקריים שבהם הוא ישפיע – על הארגונים ועל החיים הפרטיים של כולנו ● הפעם: ה-5G - טכנולוגיית הדור החמישי

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: Soshkin, BigStock

הטרנספורמציה הדיגיטלית היא כבר לא מילת באזז, אלא תהליך המתרחש בעולם העסקי והאזרחי בכל המגזרים – החל מתעשיית הלואו-טק, הבנקאות והשירותים, המגזר הפרטי והציבורי, ועד לפסגת ארגוני הענק. מהותו מתבטאת בדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ומתקשרים זה עם זה.

השינוי הזה הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם שינוי ארגוני מהותי, המתחולל בתוך הצומת המחבר בין הטכנולוגיה, העסקים והאנשים. ככזה, ביטויו משתקף באינסוף אפשרויות, והוא בעל פוטנציאל כביר לשנות את דרכי החיברות ואת שיטות העבודה שלנו. בהיותה גורם המערער את העולם הישן, הטרנספורמציה הדיגיטלית נחשבת כמהפכה התעשייתית הרביעית, ובמהותה היא מטשטשת את הקווים בין העולם הפיזי לעולמות הדיגיטלי והביולוגי.

טכנולוגיות רבות מאפשרות את המהפכה הזאת, ובהן מגמות שונות. ראוי להזכיר כמה מהן, שעתידות להיות בולטות בשנה הקרובה. בטור זה, נפרט בשבועות הקרובים את המגמות הללו.

דור 5 נייח וסלולרי

מי מאתנו שמסתובב בארץ ובמקומות אחרים בעולם עם המכשיר הסלולרי שלו, ומתחבר לרשתות שונות, בוודאי חווה את התופעה שהסלולרי פתאום מציג על המסך את הצירוף 3G ומהירות הגלישה צונחת פלאים. בקרוב, כנראה במהלך השנה, ויותר ויותר בשנה הבאה ובאלה שאחריה, נתחיל לראות את הצירוף 5G על המסכים (בתנאי שיהיו לנו מכשירי קצה תומכים).

קרוב לוודאי שנושא הדור החמישי יהיו אחד המדוברים ביותר בכנס הסלולר העולמי שיתקיים בברצלונה בסוף החודש. חברות רבות כבר נכנסות לתחום ב-"פול גז", ומעורבות בפריסת הטכנולוגיה החדשה, נייחת וסלולרית, בהן קוואלקום, אינטל, נוקיה, אריקסון, סמסונג, וואווי (שבמדינות מערביות רבות יש מגבלות על פריסת התשתית שלה), מפעילות סלולריות, חברות תקשורת ועוד. לפי מחקר שערכה אריקסון, 92 מ-100 מנהלים בכירים במפעילות תקשורת ברחבי העולם מסכימים שה-5G יסלול את הדרך לטכנולוגיות ולשירותים פורצי דרך חדשים.

טכנולוגיית הדור החמישי משמעותה רוחב פס ומהירות אדירים, מה שיאפשר תקשורת מהירה ביותר, שהיא לב ליבה של הטרנספורמציה הדיגיטלית, ובלעדיה היא לא יכולה להתפתח. השנה הקרובה תהיה שנת ה-5G, ונתחיל לראות חברות תקשורת שמציעות שירותים חדשניים רבים – הן עסקיים והן פרטיים.

ערים חכמות, IoT, בידור, בריאות... ה-5G עתיד להיות כמעט בכל תחום. אילוסטרציה: BigStock

ערים חכמות, IoT, בידור, בריאות… ה-5G עתיד להיות כמעט בכל תחום. אילוסטרציה: BigStock

התחומים העיקריים שבהם תמלא הטכנולוגיה החדשה תפקיד מרכזי יהיו:

מכוניות ללא נהג, מכוניות מחוברות ותחבורה חכמה בכלל: תקשורת מהירה הכרחית עבור דור התחבורה הבא, של כלי רכב המזהים במהירות מכשולים, תמרורים ומסלולים, וצריכים גם לתקשר עם כלי רכב אחרים ועם מרכז שליטה ובקרה. צריך לעבד את כמויות הנתונים האדירות בזמן אמת כדי לשמור על בטיחות הנוסעים, ורק הדור החמישי מסוגל לספק את הנפח והמהירות הנדרשים.

ערים חכמות: ערי העתיד תהיינה מבוססות על מכשירים מחוברים ומיליוני חיישנים המדברים זה עם זה – מצלמות, בניינים, רמזורים, פחי אשפה, מכוניות ועוד. הדבר ישפר את חיי תושביהן של הערים הללו בהיבטי חיים רבים – איכות סביבה, תחבורה, שירותים ועוד.

IoT: האינטרנט של הדברים צובר תאוצה, אבל חדירת טכנולוגיית ה-5G תספק את התשתית המתאימה לחיבור מיליארדי מכשירים וחיישנים לאינטרנט ולחולל מהפכה בתחומים רבים, בהם בריאות, ייצור, חקלאות, קמעונות ועוד. לפי הערכה של גרטנר, עד 2020 יהיו בעולם 20.4 מיליארד מכשירים מחוברים, והמספר ימשיך לטפס עוד ועוד.

רפואה ובריאות: טכנולוגיית ה-5G תאפשר שיפורים רבים בשירותי הרפואה, כאשר מכשירי רפואיים רבים יהפכו מחוברים. אזורים כפריים ומבודדים, שאין בהם שירותי רפואה מתקדמים, ייהנו מהקישוריות החדשה, שתאפשר שירותי רפואה חדשניים אפילו עד כדי ניתוחים שיבוצעו מרחוק, בעזרת רובוטים.

עולמות הבידור: רשתות הדור החמישי תהיינה הכרחיות כדי לתמוך בדרישה ההולכת וגוברת לווידיאו נייד, והן תאפשרנה את פיתוחו לתחומים רבים חדשים, כמו קמעונות, גיימינג ועוד – באמצעות מציאות וירטואלית (VR) או מציאות רבודה (AR).

תקשורת ושיתוף בין אנשים: רשתות ה-5G יהיו הבסיס והתשתית לסוגים שונים של מודלים עסקיים. לצד העובדה שהן יסייעו לזרימה מהירה של תקשורת, הרשתות הללו ימלאו תפקיד חשוב בקרב ארגונים – שיוכלו ליהנות מכמויות העתק של הנתונים שלהם בעזרת מהירות העברתם. לצד התובנות שיושגו באמצעות ניתוח הנתונים, ה-5G יאפשר עבודה מרחוק ויסייע לעבודה שיתופית על פלטפורמות שיתוף בזמן אמת מכל מקום ובכל זמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים