בית הדין לעבודה פסק לטובת עובדי נס בהדסה ובעיריית ירושלים

השופט ביטל את החלטות נס ובית החולים הדסה להרחיק את חברי ועד העובדים ממקום עבודתם, כמו גם את ההחלטה לפטר את אחד העובדים ולבצע שימוע לעובדת נוספת ● לעומת זאת, הוא לא מנע את פיטוריו של עובד שלישי, שהחליף את הסיסמה ללא אישור, באופן שאינו מידתי וחסר תום לב

קיבל שנת מאסר נוספת - אבל יישב רק עוד 45 ימים. אילוסטרציה: BigStock

השופט אייל אבהרמי, נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, פסק לטובת ההסתדרות, וביטל את החלטת נס ובית החולים הדסה עין כרם בירושלים להרחיק את חברי ועד העובדים ממקום עבודתם, בשל שביתה שנפתחה. בנוסף, בית הדין קבע כי "אין מקום", משמע – ביטל את ההחלטה לבצע שימוע לעובדת אחת, וביטל את ההחלטה על פיטוריו של עובד נוסף.

זה כמה שבועות שובתים עובדי המחשוב בעיריית ירושלים, המועסקים במיקור-חוץ על ידי נס. לדברי ההסתדרות, השביתה היא במחאה על תנאי העבודה הירודים בעירייה וסירובה של הנהלת נס לסייע בפתרון הבעיה. בנוסף, טענו העובדים, הנהלת נס מנסה לפגוע בחברת ועד העובדים. קודם לכן החלה שביתה של עובדי החברה באתר בית החולים הדסה בעיר, ובעקבותיה חלו תקלות במערכות המחשוב בבית החולים. בהדסה מועסקים במיקור-חוץ 80 עובדי נס ובעיריית ירושלים – 70.

מרחב ירושלים בהסתדרות הגיש לבית הדין לעבודה בקשה לסעד זמני נגד נס, הנהלת בית החולים הדסה עין כרם והנהלת עיריית ירושלים. ההסתדרות טענה כי נגד העובדים ננקטו פעולות אסורות ובלתי חוקיות במהלך השביתה. כמו כן, היא טענה שלאחר שהוכרזו סכסוכי עבודה בהדסה ובעירייה, נס זימנה לשימוע לפני פיטורים חברת ועד בעירייה והרחיקה שני חברי ועד, עובדי נס, מבית החולים הדסה. עוד נטען כי הדסה ונס שברו את השביתה באמצעות הכנסת קבלנים חיצוניים, שיחליפו את עבודת השובתים, באופן אסור ומנוגד לדין.

השופט אברהמי קיבל את בקשת ההסתדרות, וקבע כי החלטת נס ובית החולים הדסה עין כרם להרחיק את חברי הוועד ממקום עבודתם במהלך השביתה היא ניסיון לשבור שביתה. הוא פסק שאסור להדסה לעשות זאת באמצעות הכנסת עובדי קבלן לאתר וכי עליה לחדול מכך לאלתר.

לעומת זאת, השופט אברהמי מתח ביקורת על התנהלות אחד מעובדי הדסה, שהחליף את הסיסמה בלי לקבל אישור ועיכב את הגילוי שלה. "מעשים אלה", כתב השופט, "אינם חוסים תחת ההגנה של צעדים ארגוניים לגיטימיים. צריכים להיות מידתיות ותום לב – וצעד זה חרג מהאמור. ייתכן שהעובד פעל בהתאם לעצת חבריו, אך אלה היו עצות אחיתופל. מקובלת עלינו עמדת הדסה, שאינה מוכנה שהוא ייכנס לחצר שלה".

העובדים בהדסה: תנאי העבודה שלנו הורעו

הסכסוך בהדסה החל לאחר שעובדי המחשוב של בית החולים הועברו להעסקה במיקור-חוץ על ידי קבלן חיצוני – נס. העובדים טענו כי בשל כך, תנאי העבודה שלהם הורעו. ההעסקה במיקור-חוץ היא חלק מתהליכי ההבראה שבית החולים נוקט, על מנת לשפר את מצבו הכספי הלא טוב.

העובדים תובעים מהנהלת נס חתימה על הסכם קיבוצי, שישפר את תנאי העסקתם. עובדי נס וההסתדרות מנהלים מאבק כלל ארצי לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון שיסדיר וישפר את תנאי ההעסקה של עובדי נס, הנמשך זה כארבע שנים כנגד "ההנהלה הסרבנית", לדברי ארגון העובדים.

נס: עילת הסכסוך – הדרישה להעסקה ישירה

נס, מצידה, טענה כי עילת הסכסוך האמיתית היא דרישת עובדי נס בהדסה להיות עובדי בית החולים, משמע – להיות מועסקים בהעסקה ישירה ולא במיקור-חוץ. עוד טענה החברה כי מדובר בדרישה לא לגיטימית, "כי העובדים היו עובדי הדסה והם עברו לעבוד בנס לפני שנה, על בסיס הסכמה שהם לא ייפגעו". עיריית ירושלים טענה כי העובדים אינם עובדיה.

"אכן", קבע בית הדין, "בתחום המחשוב יש חברות הנותנות שירותים במיקור-חוץ. מיקור-חוץ מוכר משפטית על ידי בית המשפט. אין לומר למי שעובד באופן שכזה כי אין לו זכויות של עובדים. לעובדי נס יש זוויות פרטניות וקיבוציות בהעסקתם – (אולם – י"ה) מיקור-חוץ אינו מאיין את זכות השביתה. גם בלא הדרישה להעסקה ישירה, יש דרישות לגיטימיות שנדרש לדון עליהן". בית הדין הוסיף וקרא, כפי שקרא בעבר לצדדים להידבר ולסיים את המשא ומתן.

יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, אמר כי "החלטת בית הדין מעידה יותר מכל כי הנהלת נס מזלזלת בעובדיה ומנסה להתחמק מאחריותה לתנאי העסקתם. ההסתדרות תמשיך בנחישות להיות הרוח הגבית של עובדי נס ותפעל במלוא עוצמתה להבטחת תנאי שכרם, עבודתם וביטחונם התעסוקתי. אני שב וקורא לשחר אפעל, מנכ"ל נס, להתעשת ולמנוע את החרפת המשבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים