עוד לא נפרדים מהדטה סנטר

כוחו של הדטה סנטר עובר שינוי במקביל לעליית טרנד ענן המחשוב משלהי העשור הקודם ● האם הדטה סנטר – האם יעלם בקרוב מהעולם? הדעות חלוקות

20/11/2018 15:36
דורון קרופמן, מנהל הפעילות בישראל של APC מבית שניידר אלקטריק. צילום: יח"צ

לפני כחמישים שנה לערך, במקביל לכניסת עולם המחשוב למיינסטרים של עולם האנטרפרייז, פרח גם כוחו של הדטה סנטר (Data Center), שהפך להיות הלב הפועם של עולם המחשוב וה-IT הארגוני. אלא שכוחו של הדטה סנטר עובר שינוי במקביל לעליית טרנד ענן המחשוב משלהי העשור הקודם, ומתקיים כיום דיון לוהט בעולם ה-IT בנוגע לעתידו של הדטה סנטר.

צד אחד טוען שעתידו של הדטה סנטר נחרץ, ותוך שנים ספורות ייעלם סופית מנוף מחשוב האנטרפרייז ויוחלף בפלטפורמות הענן הציבורי. הצד השני טוען כי בטווח הנראה לעין ה-CIO יעדיף לשמור קרוב אליו את מערכות הליבה הקריטיות לארגון, ומכאן שהדטה סנטר ימשיך לתפוס מקום של יוקרה וחשיבות בתוך מארג ה-IT הארגוני. היכן נמצאת האמת? כנראה אי שם באמצע.

גידול בהשקעות במרכזי המחשוב

הטרנד נוטה לדבר על כך שהענן כובש את עולם תשתיות ה-IT, ושעד אמצע העשור הבא הדטה סנטר יוכנע סופית, עד כדי היעלמותו מנוף המחשוב הארגוני. אבל כאשר אנו בוחנים את הנתונים של מכירות ציוד תשתיות למרכזי מחשוב אנחנו רואים שהתמונה מסובכת ומורכבת הרבה יותר מאותה אמירה פשטנית וטרנדית. כך לדוגמא, החברות אינטל ודל שתיהן דיווחו שמאז מחצית 2017 הן רואות זינוק במכירות של תשתיות למרכזי מחשוב ארגוניים, כאשר גידול זה נמשך גם לתוך 2018.

מחקר חדש של IDC מאושש את הנתונים שפרסמו השתיים. הנתונים של חברת המחקר מראים כי מכירות תשתיות IT למגזר הדטה סנטר הארגוני המסורתי גדלו במחצית הראשונה של השנה בשיעור של 21.1 אחוזים ביחס לאשתקד, והסתכמו ב-16.4 מיליארד דולר. עוד היא ציינה כי המכירות למרכזי המחשוב הארגוניים-המסורתיים יעמדו השנה על 51.5 אחוזים, לעומת 48.5 אחוזים מהתשתיות הנרכשות לטובת מרכזי המחשוב של ספקיות הענן.

יתרה מכך, IDC מעריכה כי גם בשנת 2022 נראה המשך החלשות של מכירת תשתיות לתחום הדטה סנטר הארגוני המסורתי, אך אלו עדיין יהוו 44 אחוזים מהשוק. מדובר בהשקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים מדי שנה, שמבטיחות שהדטה סנטר לא ייעלם מהנוף בעשור הקרוב, וככול הנראה גם לא בעשורים שאחריו.

כלכלת הענן משתנה

אלא שיש טרנדים נוספים המשפיעים על תנועת המטוטלת הזו שנעה בין הדטה סנטר לענן. טרנד אחד שאנו רואים הוא תנועה של יותר ויותר ארגונים המחזירים מערכות מהענן הציבורי אליהם לדטה סנטר. הסיבות לתהליך הזה הן מגוונות, ויכולות לכלול מספר גורמים, כמו רגולציה מסוגה של GDPR המחייבת ארגונים לוודא שהמידע על לקוחותיהם נמצא בסביבה מוגדרת וידועה; או כלכלת הענן החדשה, כאשר ארגונים מגלים את העלויות האמיתיות, ה-TCO של המעבר והשימוש בענן, ופעמים רבות מגלים כי העלויות גבוהות ביחס לתחשיבי האקסל שבוצעו קודם להגירת המערכות לענן, עד כדי חוסר כדאיות בהמשך החזקתן בענן.

טרנד שני שאנו נראה משפיע לטובה על המשך ההשקעה במערך הדטה סנטר הארגוני הוא הפריסה של מיקרו דטה סנטרים – Edge Computing – "מחשוב קצוות" – שיתמכו בצרכים המתגברים של אנליטיקה המיועדים לתמוך בניהול תחום ה-IoT, שיגדל כתוצאה מהפריסה של רשתות דור חמישי.

ומה בישראל?

בישראל אנחנו רואים שטרנד הענן נטוע בעשייה הארגונית היומיומית, אבל בעצימות נמוכה מאשר בעולם. בין אם מדובר בשמרנות של הארגונים או של הרגולציה – מנמ"רים בישראל עדיין מעדיפים יותר מאשר מקביליהם בעולם את השימוש בדטה סנטר ארגוני, ונמנעים מהעברת מערכות קריטיות לענן.

אחת הסיבות המעניינות היא ההכרה של מנהלי הטכנולוגיה בהיותה של ישראל silo ביחס לשדירת האינטרנט המרכזית, והרצון של ארגונים להימנע מהסיכונים הנובעים מתלות גבוהה מדי בסטטוס הקישוריות של מדינת ישראל לרשת האינטרנט העולמית. מצב בו תקלה או חבלה פוגעים בקישוריות לשדירת האינטרנט העולמית יכול להוות סיכון להמשך הפעילות התקין של ארגון שמערכות הליבה שלו מצויות בענן הציבורי.

לסיכום, להערכתי אנו מצויים בעידן היברידי, הן בעולם והן בישראל. הענן נמצא כאן, הוא גם ימשיך ויכבוש עוד ועוד נחלות על חשבון הדטה סנטר המסורתי, אך עדיין מרכז המחשוב הארגוני לא אמר את מילתו האחרונה. ארגונים ממשיכים לבצע השקעות ניכרות במרכזי המחשוב שלהם, כך שחגיגות הפרידה מהדטה סנטר מסתמנות כמוקדמות מדי.

הכותב הוא מנהל הפעילות של APC בישראל מבית שניידר אלקטריק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים