מה הציגו העיריות מישראל בתערוכת הערים החכמות בברצלונה?

עיריות תל אביב-יפו, רמת גן ואשדוד הדגימו בתערוכת Smart Cities שלל פרויקטי עיר חכמה בתחומים כמו תחבורה וחינוך, וכיצד הם משפרים את השירות לתושבים

כנס הערים החכמות בברצלונה בשנה שעברה. צילום: פלי הנמר

שלוש ערים מישראל מציגות השנה בתערוכת הערים החכמות, שנערכת השבוע במרכז הירידים Fira שבברצלונה: תל אביב-יפו, שכמו בשנים עברו יש לה השנה את הביתן הכי גדול מבין הערים הישראליות, שאירח חברות שמיישמות טכנולוגיות בעיר; ורמת גן ואשדוד, שחלקו ביתן גדול, במסגרת הביתן של מכון היצוא.

עופר גור אריה, יועץ לערים חכמות. צילום: חזי בן יעקב

עופר גור אריה, יועץ לערים חכמות. צילום: חזי בן יעקב

רמת גן: ניהול חכם של מערכת החינוך

עיריית רמת גן הציגה כיצד היא מחברת את נושא החינוך עם תפיסת העיר החכמה. בין היתר הוצגה מערכת לניהול חכם של מערכי החינוך בעיר, המשמשת את אגף החינוך ומנהלי בתי הספר. עופר גור אריה, יועץ בכיר לערים חכמות, שעובד עם העירייה, הסביר כי "המערכת מבוססת על ה-CRM העירוני ומאפשרת ניהול מידע ארגוני בבית הספר, על ידי הצגת דו"חות BI עם נתונים בחתכים שונים, כגון: פרויקטים חינוכיים, השקעות כספיות, השתתפות בתי ספר במפעלי ספורט, תנועות נוער ומשלחות". זוויות נוספות שהוצגו הן קהילה לומדת, למידה מקוונת, שיתוף פעולה עם בין מורים לתלמידים ועוד.

לדברי ישראל זינגר, ראש העיר היוצא של רמת גן, "כחלק מתפיסת החזון שלי להפיכת העיר לחכמה, הובלנו בתקופתי מהפכה טכנולוגית, כשפרויקט העיר החכמה בחינוך הוא נדבך מרכזי בה".

הביתן של עיריית רמת גן בתערוכה בברצלונה. צילום: פלי הנמרהביתן של עיריית רמת גן בתערוכה בברצלונה. צילום: פלי הנמר

את פרויקטי העיר החכמה ברמת גן מוביל מנמ"ר העירייה, ירון יהב. לדבריו, "אגף מערכות מידע הוביל בפעם הראשונה פרויקט פיתוח שיאפשר ניהול פדגוגי חכם מבוסס נתונים באמצעות מערכת BI. בתוך פחות מחצי שנה יישמנו ופיתחנו את עולמות התוכן השונים, בהתאם לצרכים שעלו מאגף החינוך".

תל אביב-יפו: פלטפורמת עיר חכמה למוקדי שליטה

עיריית תל אביב-יפו משתתפת בתערוכה זו השנה החמישית ברציפות. ליאורה שכטר, מנמ"רית העירייה ויו"רית פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, אמרה כי "השנה התנענו ציר נוסף של עיר חכמה בזמן אמת – פלטפורמה שמשלבת דיווחי תושבים למוקד 106, אינדיקציות מרכיבי אינטרנט של הדברים שפרוסים ברחבי העיר ודיווחי פקחי העירייה, שמצוידים באפליקציות נושאיות. המידע הזה מוקרן על מפה ומציג נתונים שיכולים לצלול עד לרמת הדיווח הבודד. הפיתוח מוטמע כרגע במוקד 106 ובעתיד תהיה פרושה ביתר מוקדי השליטה בעיר".

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו, ויצחק בן דוד, סגנה, בביתן העירייה בתערוכה בברצלונה. צילום: פלי הנמר

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו, ויצחק בן דוד, סגנה, בביתן העירייה בתערוכה בברצלונה. צילום: פלי הנמר

בנוסף, הציגה העירייה את פרויקטי העיר החכמה הוותיקים שביצעה, תחת המעטפת של דיגיתל. לדברי שכטר, עד היום נרשמו למועדון זה 200 אלף חברים.

אשדוד: עיר בטוחה, תחבורה ירוקה וטרנספורמציה דיגיטלית

עיריית אשדוד התפרשה השנה על פני שטח תצוגה רחב ומרהיב עין. אסתי פילוס, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי ומידע בעיריית אשדוד, יוסי בן סימון, מנמ"ר העירייה ומוביל פרויקטי העיר החכמה באשדוד, ועו"ד דוד דבש, מנהל אגף מוקד עירוני ונציג קבילות הציבור בעירייה, הציגו את תפיסת העיר החכמה שלה בשיחה עם אנשים ומחשבים. הם פירטו את הנושאים שהוצגו בביתן: עיר בטוחה, תחבורה ירוקה והטרנספורמציה הדיגיטלית העירונית.

בתחום העיר הבטוחה, עיריית אשדוד מיישמת פתרונות וידיאו דיגיטליים, המבצעים אנליטיקה חכמה על תשתית אופטית. המידע שמגיע מהחיישנים הפרושים בעיר מאפשר שליטה טובה יותר על הנעשה בשטח, זמן תגובה מהיר במקרה של חשש לאירוע ביטחוני, תגבור כוח ועוד.

פרויקט נוסף בתחום זה הוא אבטחה מקיפה וטובה יותר לבתי הספר המצוידים בלחצני מצוקה, שמצויים בחדרי הנהלת בית הספר. הפעלת הלחצן מתקבלת מידית במוקד שליטה, שמגיב בזמן אמת.

מימין: אסתי פילוס, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי ומידע בעיריית אשדוד; עו"ד דוד דבש, מנהל אגף מוקד עירוני ונציג קבילות הציבור בעירייה; ויוסי בן סימון, מנמ"ר העירייה

מימין: אסתי פילוס, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי ומידע בעיריית אשדוד; עו"ד דוד דבש, מנהל אגף מוקד עירוני ונציג קבילות הציבור בעירייה; ויוסי בן סימון, מנמ"ר העירייה

אשדוד מוסיפה להיות בולטת בתחבורה חכמה, במסגרת החזון שהתווה ראש העיר, יחיאל לסרי – הן ברמת הכבישים והן ברמת הניהול החכם שלהם. כך, מספרים השלושה שהעירייה סללה 15 ק"מ של כבישים, שמתחתיהם יש חיישנים חכמים, שמזרימים נתונים למוקדים השונים. בעזרת נתונים אלה נותנים בעירייה מענה לשורה של נושאים, מלבד ניתוב תנועה וניתוב יעיל של תחבורה ציבורית. בנוסף, העירייה הציגה מיזם שבו תחנות האוטובוס הופכות למוקד שירות אינטראקטיבי, עם מסכים בעלי תכנים רלוונטיים למי שמחפש מידע או לקבל סיוע. זאת, בנוסף לפרויקטי ניסוי ומחקר שהעירייה שותפה להם בכל מה שקשור לרכב האוטונומי בשיתוף מובילאיי ו-MIT.

בכל הפרויקטים האלה מעורב בן סימון, שציין שהם חלק מתכנית רב שנתית, שנעשתה בהשראת ראש העיר והנהלתה. לדבריו, המחויבות באה לידי ביטוי גם במשאבים כספיים, עם תקציב של ארבעה מיליון שקלים שמוקצה לטובת החדשנות, בנוסף לתקציבים השוטפים של האגף. הצפי הוא שהשנה יתווספו לתקציב זה 1.5 מיליון שקלים. בן סימון ציין בנוסף פרויקט לפיתוח מערכת פנימית, שמאפשרת לאתר תושב שפנה ולתת לו מענה, במקרים שבהם הטיפול בבעיה שלו חוצה ארגונים. לדבריו, הדבר מביא להתייעלות ומשפר את השירות לתושב.

מהשיחה ומהתצוגה של עיריית אשדוד ניתן להתרשם כי היא דבקה בחזון שלה להיות עיר החדשנות וההיי-טק, ולהיות ראשונה בתחומי העיר החכמה. תכניות העבודה של העירייה בתחום נכתבו בין היתר בעזרתו של היועץ לערים חכמות, אורי בן ארי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוקה קריגר

    כבוד לעיריות, כבוד לעוסקים במלאכה (ולמדינה) ולאחד המובילים המוצלחים של הנושא; עופר גור אריה.

אירועים קרובים