מנהלים בהיי-טק, תתחילו לגוון!

נושא הגיוון בכוח האדם נמצא במודעות של חברות היי-טק רבות, אבל לא במקום מספיק גבוה ● כדאי לחברות הללו להבין שהעסקת עובדים ממגזרים שונים ומגוונים תסייע גם להן

04/11/2018 09:06
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

הגיוון בכוח האדם בקהילת ההיי-טק והסיוע שהוא יכול להביא לפתרון מצוקת כוח האדם בענף הם נושאים שעומדים כיום במקום גבוה בסדר העדיפויות של חברות וארגונים – בעיקר בחו"ל אבל גם בארץ. הכוונה היא להכנסתן לכוח העבודה בענף של אוכלוסיות שסובלות מתת ייצוג: נשים, ערבים, חרדים, אתיופים, להט"בים ועוד.

המון מילים נכתבו על התמונה שבה נראתה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בעת ביקורה בתערוכת חדשנות במוזיאון ישראל, כשהיא מוקפת בגברים בלבד, על ההערה שלה בנושא ועל התגובות בקהילת ההיי-טק המקומית. התגובה של משרד החוץ הייתה שאף אחד לא שם לב לפגם הזה בשלבי התכנון של הביקור.

כמות גדולה נוספת של מילים נכתבה על הנוכחות הדלה של נשים כמרצות בכנסים בכלל ובכאלה שעוסקים בהיי-טק בפרט. הדבר בולט לעין הן בגלל ה-"עוד מאותו הדבר" שחוזר על עצמו על הבמות, והן עקב העובדה שנוכחות גדולה יותר של מרצים מאוכלוסיות גיוון תתרום לשיפור הכנסים. באופן לא מודע, מרצים בכנסים מהווים רול מודלים. אישה (או ערבי, חרדית, להט"בי, יוצאת אתיופיה וכו'…) על הבמה, שווה בין שווים, מראה לכולם ולכולן שזה אפשרי.

אני מודה שעד שלא נחשפתי לנושא עד שהצטרפתי לארגון סופרסונס, שמטרתו יצירת נוכחות נשית שוויונית ומאוזנת בצמתי השפעה והחלטה בישראל. עד אז לא שמתי לב בכלל שאין כמעט מרצות בכנסים. כיום זה הדבר הראשון שקופץ לי לעין כשאני רואה מודעה על כנס זה או אחר.

הדרך הטובה ביותר: להכיר מקרוב

תחום אחד שבו הגיוון בא לידי ביטוי בולט הוא העיצוב התעשייתי. שם, עקרונות הגישה המכלילה מתחילים לתפוס מקום חשוב. ארגונים וצוותים נוכחים לדעת שאם הם מבינים את מצבי הקצה, את האתגרים של אנשים שונים באינטראקציה שהם מייצרים עבורם, הם יכולים להיות חדשניים גם כשזה נוגע למיינסטרים, כלומר: עבור כולם. שזה אומר הרבה יותר לקוחות והרבה יותר הכנסות. כך, איש צוות פיתוח קונסולת משחקים שהוא אדם עם מוגבלות תנועה יתרום לפיתוח מוצר קל לתפעול לכולם.

הדרך הטובה ביותר להבין היא להכיר מקרוב. בעולם העבודה זה אומר לשלב עובדים מאוכלוסיות מגוונות, שיהיו חלק מכל שדרות הארגון, יתרמו את הניסיון האישי שלהם והמודעות הגבוהה יותר שלהם לאתגרים שהם מתמודדים איתם.

כשהם יגיעו, כל האחרים יפתחו גם הם מודעות גדולה יותר: מי שהלך עם קולגה בכיסא גלגלים לפגישה ב-"מקום נגיש" (אה, מדרגה אחת זו בעיה? באמת פספסנו) יפנים ויזכור את זה כשנגישות תהיה פרמטר בתכנון העסקי. מי שעבד עם כבד שמיעה יהיה, קרוב לוודאי, מודע יותר לחשיבות של תיעוד מסודר של ישיבות בכלל ו-"החלטות מטבחון" – הדברים החשובים שנסגרו בשיחה מקרית על כוס קפה – בפרט. כולם ירוויחו, כי לא כולם היו באותה השיחה וגם אם כן, לא כולם הקשיבו באותה תשומת לב.

מוצר, שירות או המצאה צריכים לענות על צורך, ומגוון אנושי מגדיל את ההיכרות שלנו עם הצרכים של האוכלוסיות השונות.

מה לעשות? לעשות! כדאי לכם מאוד להתאמץ כדי לקלוט אוכלוסיות גיוון בצוותים שלכם, ולהתאים את תהליכי הגיוס, המיון והשילוב על מנת לאפשר לאנשים מוכשרים, שיכולים לבצע את התפקיד הנדרש, להיות חלק מהצוותים שלכם ולסייע לכם להיות טובים יותר – עסקית ואנושית.

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בתעסוקה בהיי-טק ובטכנולוגיה, ובעלת חברה העוסקת בליווי אנשים מאוכלוסיות גיוון בהשתלבות בעבודה בעולם זה וביעוץ לחברות ולארגונים בתחום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים