ענקיות הטכנולוגיה תומכות ביוזמת החקיקה הפדרלית בנושא פרטיות המשתמש

בדיון מיוחד שנערך בסנאט גיבו בכירים מטעם גוגל, אפל, אמזון, טוויטר ואחרות את הקונגרס האמריקני לקדם חקיקת פרטיות גורפת לכלל אזרחי ארה"ב ● חקיקה כזו תעקוף חקיקה מוקדמת שהתקבלה בקליפורניה, ושאינה נתפשת כחיובית בעבור האינטרסים העסקיים של הענקיות

ליקויים ביישום חוק הגנת הפרטיות בקרב המפלגות. אילוסטרציה: BigStock

מחזה נדיר ומרתק נצפה אתמול (ד') בדיון מיוחד שהתקיים בסנאט האמריקני – חברות הטכנולוגיה הגדולות, כמו גם ענקיות טלקום, שילבו ידיים במטרה לגבות את המחוקקים ולעודד את העברתו של חוק פרטיות פדרלי, שיחול על כל תושבי ארצות הברית.

ומדוע להן לעשות זאת? החוק החדש המתגבש עתיד לעקוף ולהחליף חוק שהתקבל בקליפורניה בחודש יוני האחרון – ואשר מכונה חוק הגנת פרטיות הצרכן של קליפורניה (The California Consumer Privacy Act), ה-CCPA – התקף באופן מקומי, ומגביל במיוחד את יכולת הענקיות לעשות שימוש בדטה הפרטי של המשתמשים לצרכים מסחריים. בנוסף, הענקיות מנסות להקדים תרופה למכה שעלולה להיות חקיקה עתידית שונה, אשר תדמה לתקנות הפרטיות האירופיות, ה-GDPR, שנכנסו לתוקפן בחודש מאי האחרון במדינות האיחוד האירופי, ושגם הן לא מטיבות עימן ועם האינטרסים העסקיים שלהן.

טוויטר: "פרטיות היא זכות יסוד, לא פריבילגיה"

נציגים בכירים מעמק הסיליקון, ששלחו ענקיות כמו אמזון, אפל, גוגל וטוויטר, ואחרות, הגיעו לגבעת הקפיטול לשימוע בסנאט על פרטיות נתוני הצרכן. לפי דברי הנציגים השונים, החברות מסכימות במידה רבה עם תחושות הסנטורים שיש לתת לאמריקנים שליטה גדולה יותר על האופן שבו חברות עושות שימוש בנתונים האישיים שלהם. הדברים לא הותירו ספק – החברות מאמינות כי ארה"ב אכן זקוקה לחוק פרטיות פדרלי כללי, והן נחושות להשתתף ולגבות חקיקה שכזו, כמו גם לקחת חלק באופן שבו הקונגרס מעצב את החוק.

"אנו מאמינים שפרטיות היא זכות יסוד, לא פריבילגיה", אמר בדיון מי שאמון על תחום הגנת הנתונים בטוויטר העולמית, דמיאן קיירן. "כלומר, כאשר אנשים סומכים עלינו עם הנתונים שלהם אנחנו צריכים להיות שקופים לגבי זה ולספק שליטה משמעותית על איזה דטה נאספת, איך היא נשלטת ומתי היא משותפת (עם גורם אחר – ג"פ). אנחנו גם מאמינים שחברות צריכות להיות אחראיות לאנשים שסומכים עליהן עם הנתונים שלהם".

סגן נשיא אמזון, אנדרו דהוור, אמר כי החברה שלו רוצה לוודא שתקנות שיקבעו ישיגו באמת את המטרה של שיפור הפרטיות, מבלי להוסיף דרישות מיותרות. הוא הזהיר מפני "ההשלכות הבלתי מכוונות" של תקנות שנחקקו מהר מדי, ללא התחשבות זהירה בפרטים הלשוניים המדוקדקים, כמו למשל הגדרת המושג "מידע אישי".

באד טריבל, סגן נשיא אפל המוביל את צוות הנדסה הפרטיות של הענקית מקופרטינו, אמר שפרטיות פירושו לאפשר למשתמשים לשלוט באופן שבו נעשה שימוש במידע שלהם, אם הוא משותף, עם מי הוא שותף, ומדוע. "כאשר אנו אוספים מידע אישי, אנחנו ספציפיים ושקופים לגבי איך הוא יהיה בשימוש", הרחיב. "אנחנו לא משלבים אותו לפרופיל לקוחות גדול אחד בכל השירותים שלנו. אנו שואפים לתת למשתמש בחירה ושליטה משמעותיות על איזה מידע נאסף וכיצד משתמשים בו".

הדיון בסנאט מגיע אחרי שורה של דליפות ופריצות של נתונים – ששיאן פרשיית קיימברידג' אנליטיקה – ואשר הותירו צרכנים ואנשי ממשל שרויים עמוק בהתלבטויות ומגעים כיצד והאם לאלץ חברות לקחת אחריות רבה יותר על נתוני המשתמשים שלהן, ואיך לאפשר לאותם משתמשים להחזיר לעצמם את השליטה על נתוניהם הפרטיים.

מה שונה ומה דומה בחקיקות?

שתי החקיקות – זו הקליפורנית וזו שמגבש הקונגרס – מחייבות חברות לספק לצרכנים אמצעי לבקש מהן למחוק נתונים שכבר נמצאים בידיהן. החוקים גם נותנים לצרכנים את היכולת לבקש מעסקים לא לאסוף נתונים כלל, תוך קבלת שירות זהה לזה שמקבלים צרכנים שנתוניהם כן נאספו. החוקים נותנים לצרכנים גם את היכולת להעביר את הנתונים שלהם משירות אחד למשנהו.

אלא שהצעת החוק הפדרלי להגנת הצרכן פחות דרקונית מעקרונות החוק הקליפורני, מה שהביא את הנציגים הבכירים מהחברות הגדולות, כולל מחברת צ'רטר תקשורת, לתמוך בה במהלך השימוע בסנאט.

אם תתקבל, הצעת החוק הפדרלית תחסום מדינות כמו קליפורניה מפני חקיקת הגנות פרטיות חזקות יותר. המנהלים טענו ש"טלאי חקיקה" שונים במדינות השונות יקשו על חברות לפעול ויאיימו על החדשנות. מה שאומר שחברות הטכנולוגיה כבר מבינות שכללי פרטיות ורגולציה עליהם הם כבר עניין שהוא עובדה אבל מעדיפות שאם אכן כך – החקיקה תתבצע בתנאים המועדיפים עליהן.

כדאי לציין שהעדות בגבעת הקפיטול הגיעה יום אחד לאחר שמשרד המסחר האמריקני המליץ על תקנות חדשות שיפקחו על האופן שבו החברות מטפלות במידע האישי של הצרכנים, ושהמלצה זו דומה למה שמוצע על ידי תעשיות הטכנולוגיה והטלקום, שכוללת גם חברות ענק כמו AT&T ו-וריזון.

עד היום הוציאו החברות הון לא קטן על מאבקים בחקיקה בקליפורניה כמו גם על הפעלת לוביזם חזק לחקיקה הפדרלית. נראה שכעת הן משלבות ידיים ומתכוננת למאמץ חשוב בישורות האחרונה בדרך להסדרת הרגולציה המועדפת עליהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים