קליפורניה: אמזון, גוגל ומיקרוסופט במאמץ לסכל חוק לטובת הפרטיות

המאבק מול חברות ההיי-טק העצומות בנושא הפרטיות מעלה הילוך - כמה מהענקיות מוציאות כעת לא מעט כסף בכדי לעצור את חוק הפרטיות הקליפורני, ה-CCPA, שעומד על הפרק ● לטענת הגורמים המתנגדים החוק יהיה בלתי ניתן ליישום ויפגע באופן דרמטי בעסקים

ליקויים ביישום חוק הגנת הפרטיות בקרב המפלגות. אילוסטרציה: BigStock

חקיקה קרובה במדינת קליפורניה עשויה לתת לנו בקרוב מושג עד כמה עוצמתית השפעת חברות ההיי-טק הגדולות, וזאת אם האחרונות יצליחו למגר את "רוע הגזרה".

חוק הגנת פרטיות הצרכן של קליפורניה (The California Consumer Privacy Act), ה-CCPA, זוכה בפייט רציני, כולל בהתארגנות כספית מרשימה לצורך סיכולו. בין המתנגדות והמתארגנות למיגור החוק נכללות חברות טכנולוגיה ידועות ועוצמתיות, ביניהן גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) ואמזון (Amazon).

החקיקה, אם תעבור, תדרוש מהחברות לחשוף את סוגי המידע שהן אוספות על אנשים, כגון נתוני חיפוש או למשל את הנתונים המשמשים אותן לצורך מיקוד מודעות. החוק הקליפורני – שאמור לעמוד להצבעה בנובמבר – גם יאפשר לצרכנים לבטל את הסכמתם למכור את המידע שלהם.

מה עושות הענקיות בתגובה לחקיקה?

כדי להתמודד עם הדרישה ההולכת וגדלה לשליטה בפרטיות מצד הצרכנים – הן עקב החשיפות שעוררה פרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), והן עקב כניסתם של כללי הפרטיות האירופיים, ה-GDPR – בחלק מהמקרים החברות עורכות כבר עתה שינויים במדיניות ניהול הנתונים שלהן, בדגש על ניסיון להיות יותר שקופות ולתת לצרכנים יותר שליטה על ניהול הדטה שלהם.

כך למשל, גוגל פועלת ליצירת הגדרות פרטיות חדשות. החברה הודיעה על הגדרות מודעה (Ad Settings) ביום ה', שמאפשרות למשתמשים במוצריה לשלוט במודעות ובפרסומות שהם רואים, ובסוג המידע האישי שבו יכולים המפרסמים להשתמש.

אבל עוד יותר מכך, חלק מהחברות הטכנולוגיות שהחקיקה עתידה להשפיע עליהן משקיעות מיליוני דולרים בכדי לסכל את ההצעה ולהוריד אותה מסדר היום.

במסגרת הקואליציה הייחודית שהקימו אוספות החברות "תרומות" שהן מספקות, שמשמשות להרצת קמפיין לעצירת החקיקה.

אמזון, מיקרוסופט ואובר (Uber) כולן השקיעו את מה ש-The Verge מגדיר כ"תרומות משמעותיות", וכל אלה נותבו לקמפיין כנגד יוזמת החקיקה.

עוד "תרמו" חברת קוקס תקשורת (Cox Communications) שהשקיעה 50,000 דולר בקמפיין הנגד; כמו גם הלשכה לפרסום אינטראקטיבי (The Interactive Advertising Bureau) שסיפקה את אותו סכום, כך על פי דיווחיהן הרשמיים למדינה.

לפי פרסומים, אמזון ומיקרוסופט תרמו סכום של 195 אלף דולר כל אחת, כשאובר תרמה "רק" 50,000 דולרים. אבל פייסבוק, גוגל, AT&T ווריזון (Verizon) הרימו כל אחת "תרומה" של 200,000 דולר. עם זאת, לאחר שתרמה, וריזון החליטה לסגת מהקואליציה.

בזמן שחברות הפרסום והטכנולוגיה השונות השקיעו באלפים ביוזמה, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר באפריל, כנראה בגלל הנסיבות הלא פשוטות שעמן התמודדה החברה, כי ענקית הרשתות החברתיות שלו לא תתמוך עוד בקבוצה המקדמת את עצירת החקיקה, אולם המסמכים הרשמיים מעידים על כך שהחברה תרמה בסוף החודש 200 אלף דולר למאמץ המרוכז.

מקטגרט – שמע מהנדס גוגל והחל בקידום החוק

אייל הנדל"ן אליסטר מקטגרט, הפועל באזור מפרץ קליפורניה, הוא הגורם הראשי שמימן את קידום חוק הפרטיות. למעשה, The Verge מדווח כי מקטגרט השקיע יותר מ-3 מיליון דולר במסע הקידום של החוק, והחל לעבוד על היוזמה לפני כארבע שנים, לאחר ששמע מהנדס גוגל אומר שהציבור יבהל אם יגלה כמה נתונים יש לחברה על הצרכנים.

בספטמבר 2017 פרסם מקטגרט טור דעה ב-The Sacramento Bee ובו כתב בין השאר: "תאגידים גדולים אוספים בשקט את הנתונים האישיים והפרטיים שלכם ואז מוכרים אותם לחברות אחרות שאתם אפילו לא מכירים. אתם חייבים לקבל את התנאים שלהם, או שאתם לא יכולים להשתמש בשירותים שלהם, אשר להם אתם זקוקים בכדי לחיות חיים מודרניים. תאגידים אלה מסתתרים מאחורי מדיניות פרטיות מעובה שמגנה על האינטרסים שלהם, לא שלכם".

הוא המשיך והסביר במאמרו כי "הגיע הזמן שתושבי קליפורניה יחזירו לידיהם את השליטה על פרטיותם. אנחנו מאמינים שאתם צריכים שתהיה לכם הזכות לדעת מה חברות המידע אוספות עליכם ועל המשפחה שלכם. אנחנו מאמינים שאתם צריכים שתהיה לכם הזכות לומר לחברות לא למכור את המידע האישי הזה.

זו הסיבה שבגללה הגשנו את חוק הגנת הפרטיות של קליפורניה שיועמד להצבעה בנובמבר 2018. ה-CCPA ייתן לכם את הזכות לגלות איזה מידע אישי חברות אוספות עליכם; כדי למנוע מחברות למכור את המידע האישי שלכם; ולמנוע מהחברות להפלות אתכם במחיר או על ידי שלילת שירות, אם אתם אוסרים על מכירת המידע האישי שלכם".

חקיקה שתפגע בעסקים

דובר הגוף המכונה הוועדה להגנה על מקומות עבודה בקליפורניה (Committee to Protect California Jobs), סטיבן מוויגליו, התייחס לחקיקה בהצהרה לגובטק (Govtech), שם אמר כי מחבר הצעת החוק, מקטרגט, לא מבחין בפן של החוק שעלול לפגוע ביכולת העבודה (workability) של ענקיות הטק, ושיהפוך את עסקיהם לכמעט בלתי אפשריים.

"כל מי שמזמין משהו מאמזון יכול לבקש (לדעת – ג"פ) להיכן המידע שלו הלך, וזה לא יכול רק להכריע חברה גדולה כמו אמזון אלא גם קטנות ממנה", הסביר הדובר, לפי דיווח ב-Engadget.

גם מיקרוסופט פרסמה הצהרה שאמרה את אותו הדבר פחות או יותר: "אנו מאמינים כי לאמצעי של קליפורניה (הכוונה לחקיקה המתוכננת – ג"פ) יכולות להיות השלכות בלתי מכוונות הן בעבור עסקים והן על צרכנים, וכי יש דרך טובה יותר לתת לצרכנים את זכויות הפרטיות שמגיעות להם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים