ישראל – בחמש המדינות המובילות במספר הסטארט-אפים בתחום ה-AI

כך עולה ממחקר בינלאומי, שמיפה את מפת חברות ההזנק הפועלות ב-20 מדינות ברחבי העולם ● תל אביב במקום השלישי במספר ההאבים שמארחים סטארט-אפים בתחום הבינה המלאכותית

ישראל - בין חמשת המדינות המובילות בתחום הסטארט-אפים ל-AI. צילום: Vladystock/BigStock

מדינת ישראל מדורגת במקום השלישי בעולם במספר הסטארט-אפים העוסקים בבינה מלאכותית – 362 חברות סטארט-אפ עוסקות בתחום זה בארץ. במקום השני לפני ישראל מדורגת סין, עם 389 חברות הזנק ובמקום הראשון ארה"ב, שבה פועלות 1,393 חברות שעוסקות בפיתוח פתרונות מבוססי AI. במקום הרביעי, אחרי ישראל, מדורגת אנגליה, עם 245 חברות סטארט-אפ וסוגרת את החמישיה הראשונה, קנדה, עם 131 חברות.

ממצאים אלו עולים ממחקר שנערך על ידי חברת המחקר והייעוץ רולנד ברגר, אחת מחברות הייעוץ הגדולות בעולם. המחקר נערך בשיתוף עם תכנית המחקר ASGARD, המשותפת לממשלת צרפת ונורבגיה. מטרת המחקר היא למפות עבור מקבלי החלטות באירופה את מצב החדשנות בעולם ה-BI וכיצד הוא בא לידי ביטוי במדינות שונות באירופה ומחוצה לה.

ישראל זוכה למקום מכובד גם בדירוג אחר בטבלה – מספר ההאבים שפועלים כל אחת מהערים הגדולות בעולם. גם כאן ישראל מדורגת במקום השלישי, עם 189 האבים, אחרי לונדון המארחת 211 האבים וסן פרנסיסקו עם 596 האבים.

בסקירה על המדינות השונות כותבים עורכי המחקר שישראל מצטיינת במיוחד במספר הגדול של חברות AI לכל תושב. "בשל העיסוק בתחום של הביטחון הלאומי בישראל, חלק גדול מהחברות שמות דגש על יישומי אבטחה", נאמר בדברי ההסבר לממצאים. כך למשל, צוין שם, ש-30 אחוזים ממעברי הגבול של ישראל מצוידים במערכות מבוססות בינה מלאכותית. עוד צוין כי אוניברסיטת בן גוריון ומשטרת ישראל משתפות פעולה לפיתוח כלים שיסייעו למשטרה במאבק בפשיעה, בעזרת הבינה המלאכותית, והפרויקט הזה מתבצע במרכז לחקר קרמינולוגיה חישובית, שנמצא בבאר שבע. מאפיין נוסף של תחום ה-AI בישראל הוא בתחום הבריאות הדיגיטלית, כאשר פה ממשלת ישראל הודיעה כי בכוונתה להשקיע 275 מיליון דולר בשילוב בינה מלאכותית בעולם הבריאות. בנוסף יש גם תחומים של תחבורה חכמה ותחומים אחרים.

פרופסור איציק בן ישראל, המוביל כיום מיזם לבניית תכנית לאומית שנועדה לתת כיוון חדש לתעשיית ההיי-טק בישראל, ביחד עם ד"ר אביתר מתניה, התייחס לממצאים בפוסט שפרסם ערב החג ושם כתב בין היתר: "מטרת התכנית היא לחזק משמעותית את כלכלת ישראל והביטחון הלאומי סביב הרעיון המאחד של בינה מלאכותית והיעד שהצבנו לעצמנו הוא להציב את ישראל בחמישייה הראשונה בעולם בתחום הבינה המלאכותית. מסקנות המחקר מראות כי אנו בכיוון הנכון", כך לטענת פרופסור בן ישראל.

קריאת השכמה לאירופה

"ב-AI אנו עדים כיום לשינוי משמעותי בתחום החדשנות", כותבים עורכי המחקר בהקדמה לממצאים, "בעוד שבעבר חברות רב-לאומיות הובילו את החדשנות, הרי שכיום מעבדות מחקר, פלטפורמות דיגיטליות וחברות סטארט-אפ מהווים את חוד החנית של החדשנות, על ידי יצירת אלגוריתמים שמהווים בסיס לשורה של יישומים בתחומי החיים", הם כותבים.

במבט גלובלי, קובע המחקר, באופן לא מפתיע, כי ארצות הברית מובילה את תחום הסטארט-אפים, עם 40 אחוזים מסך כל החברות בעולם; אירופה במקום השני, עם 22 אחוזים של חברות הזנק; וסין במקום השלישי.

נתון מעניין נוסף הוא שבאירופה 70 אחוזים מכל יישומי ה-AI הם בתחום ה-B2B, ואילו בכל העולם הם מהווים רק 64 אחוזים. המחקר נוקב בשורה של מגזרים באירופה, שטרם החלו ליישם יישומי AI והם מפגרים אחרי מדינות אחרות.

למעשה, המחקר מהווה גם מעין קריאת השכמה לכל מדינות אירופה הרוצות לקדם את החדשנות בתחום ה-AI, בציינו כי אף מדינה אינה משיגה מסה קריטית משלה בתחום זה. התחומים המובילים ביישומי AI בעולם על פי המחקר הם: IoT, רובוטיקה ואנרגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים