למה ג'ק מא עוזב את עליבאבא?

מא, מיליארדר והאדם העשיר בסין, מתכחש להשערות שלפיהן הוא פרש בגלל הפיקוח המתהדק של הממשל - אלא שנדמה שהוא היה חזק מדי ונאלץ להוריד רגל מהדוושה ● בימים של "מלחמת סחר" בין ארצות הברית לסין, הקשר שלו עם דונלד טראמפ ודאי לא עזר

ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא וקבוצת ANT. צילום: יח"צ

לפני ימים אחדים התבשר העולם כי ג'ק מא בן ה-54, מייסד-שותף של עליבאבא והאיש העשיר ביותר בסין, פורש מתפקידו כיו"ר משותף של הקבוצה. הוא יעשה זאת בעוד שנה ומי שיחליף את מקומו יהיה דניאל ז'אנג בן ה-46, שבשלוש השנים האחרונות מכהן כמנכ"ל עליבאבא. הסיבה לפרישה לא נמסרה באופן רשמי, אבל ההנחה הרווחת היא ש-מא פשוט הפך לדמות חזקה מדי ברפובליקה העממית של סין, ושפרישתו נועדה לשמר על יחסים רגועים של חברת המסחר אונליין הענקית עם הממשל הסיני. מה גם שהיחסים ההדוקים שלו עם דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית – היריבה של סין במלחמת הסחר בין שתי המדינות – ודאי היו לצנינים בעיני מקבלי ההחלטות הרלוונטיים בבייג'ינג.

עליבאבא ומא עצמו נותנים סיבות אחרות לפרישה. לפי ההודעה הרשמית של החברה, הפרישה נועדה לטפח צמיחה לטווח ארוך ולהפחית את התלות שלה באדם אחד. יחד עם זאת, החברה דאגה להדגיש כי מא ימשיך להיות מעורב בחברה, יכהן במועצת המנהלים שלה עד 2020 ויישאר בשותפות עליבאבא – קבוצה של מנהלים ותיקים, שלהם שליטה משמעותית על העסק ועל שותפיו.

מא אמר בראיון לניו-יורק טיימס שהוא רוצה להתמקד בחינוך. הוא הביע בראיון ביקורת על כך שהשלטון בבייג'ינג נוטה להתערב יותר ויותר בתחום העסקי, להדק את הפיקוח ואת הניסיונות לשלוט על תעשיית האינטרנט במדינה, שעליבאבא היא בעלת חלק משמעותי מאוד בה. אלא שלאחר הראיון הוא הסתייג במשהו בכך שהבהיר שלהחלטתו אין כל קשר לכמה מהנושאים שהזכיר בדבריו, כמו לאחיזתה המתחזקת של הממשלה הסינית בעסקים או לסביבה העסקית החלשה במדינה. הוא "יישר קו" עם ההודעה של עליבאבא ושחרר הצהרה רשמית, בה כתב כי "אף חברה לא יכולה להסתמך רק על המייסדים שלה. דווקא אני, מכל האנשים, צריך לדעת זאת. בגלל המגבלות הגופניות של היכולת והמרץ, אף אדם לא צריך לשאת באחריות של יו"ר ומנכ"ל לנצח". הוא חתם על המכתב באמרו כי "הדבר האחד שאני יכול להבטיח לכולם הוא זה: עליבאבא אף פעם לא הייתה ג'ק מא, אבל ג'ק מא לעולם יהיה שייך לעליבאבא".

סיבה נוספת שאותה נתן לפרישה היא: "יש לי עדיין הרבה חלומות להגשים. מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהב לשבת באפס מעשה. אני מתכנן להמשיך בתפקידי כשותף המייסד של שותפות עליבאבא ולתרום לעבודתה. אני גם רוצה לחזור לחינוך, שמלהיב אותי וזה מה שאני אוהב לעשות. העולם גדול ואני עדיין צעיר, אז אני רוצה לנסות דברים חדשים".

גיבור לאומי בסין

שמו של מא, שאינו רק האיש העשיר ביותר בסין אלא גם דמות נערצת על הסינים, שרואים בו גיבור לאומי של ממש, הפך מזמן לשם נרדף לחברה שבראשה עמד. הוא הקים את עליבאבא לאחר שהיה מורה לאנגלית, בדירה קטנה וצנועה בעיר האנגג'ואו, והחברה הפכה לענקית מסחר אלקטרוני עולמית העוסקת, מלבד במכירות, גם במחשוב ענן ובעסקי משלוחים מסיביים. יורשו, ז'אנג, הצליח להעלות את ההכנסות של עליבאבא, לאחר שגרם לה להתרחב לתחום החנויות הפיזיות והנגיש אותה באופן מוחלט לצרכנים הסינים.

עליבאבא היא מפלצת מכירות עוצמתית מאין כמוה ופרישתו של מא, 19 שנים לאחר שהקים אותה, מגיעה בתקופה החזקה ביותר שלה עד כה. בשנת הכספים שהסתיימה במרץ השנה הגיעו ההכנסות שלה לכ-40 מיליארד דולר והיא נסחרת בבורסה לפי שווי של 420 מיליארד. בחודש שעבר דיווחה הקבוצה על עלייה של 60% במכירות הרבעוניות, אך מנגד רשמה ירידה ברווחים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתו עם מייסד עליבאבא, ג'ק מא. צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתו עם מייסד עליבאבא, ג'ק מא. צילום: חיים צח, לע"מ

במאי האחרון ביקר מא בישראל, נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשתתף במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת תל אביב.

"בין אמנויות לחימה למאו צה טונג"

מה אומרים המומחים? "סגנון הניהול של מא נע בין אסטרטגיה של אמנויות לחימה לטקטיקות הגרילה של מאו צה טונג", אמר פורטר אריסמן, סגן נשיא לשעבר בענקית המסחר המקוון ומחבר הספר העולם של עליבאבא.

"המורשת הגדולה ביותר שהוא הותיר בעבור גל חדש של יזמים בסין היא לא כמות העושר שצבר, אלא התקווה כי, ללא קשר לרקע שלך, אם אתה דבק בחלום שלך – אתה יכול ליצור שינוי", ציין מייקל ג'ואו, שותף מנהל בקרן הון-הסיכון גובי השקעות.

ואילו רופרט הוגוורף, מייסד דו"ח הורון – רשימה שנתית של האנשים המשפיעים והעשירים ביותר בסין, אמר ש-"רק ביל גייטס עשה דבר דומה. אף מייסד של חברה טכנולוגית אחרת בעולם לא התפטר ככה סתם כשהוא בפסגה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יפה יוסף

    מא אדם חכם.יודע שסוף האדם למות ואינו יכול בעל שליטה בלעדי.כולנו אורחים בעולם.ללמד את הדור הבא היא החכמה .

אירועים קרובים