מעבדת קספרסקי ואירופה מסתכסכים

הפרלמנט של האיחוד האירופי הכריז על תוכנת קספרסקי כזדונית וחברת הסייבר הרוסית החליטה להחזיר מלחמה להכרזה והודיעה - אנחנו מפסיקים לשתף פעולה עם היורופול במלחמה בפשיעת סייבר

יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל קספרסקי. צילום: פלי הנמר

מעבדת קספרסקי (Kaspersky Lab) הודיעה שהיא מפסיקה את השותפות שלה עם היורופול (Europol) – המשטרה האירופי שהיא למעשה גם סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי, הפועלת כארגון תיאום מודיעיני בין סוכנויות המשטרה השונות ביבשת.

מעבדות קספרסקי החליטו על הפסקת שיתוף הפעולה עם גורמי הסייבר האירופאים לאחר שהפרלמנט של האיחוד האירופי, הכריז על התוכנה שלה כעל "זדונית" וקרא לאסור את השימוש בה במוסדות האיחוד האירופי (EU).

קספרסקי: ההחלטה תקדם פשיעת סייבר באירופה

החברה, שבסיסה במוסקבה, מסייעת ליורופול בחקירות סייבר כבר במשך למעלה מ-20 שנה. אבל יוג'ין קספרסקי, הבעלים והמנכ"ל, הודיע בשבוע שעבר באמצעות חשבון הטוויטר (Twitter) שלו כי הקפיא את שיתוף הפעולה עם המשטרה ועם כל הסוכנויות של האיחוד האירופי. "הדרך שבה ניהלנו שותפות ציבורית-פרטית נפסקת, למרבה הצער, עד לסילוק החלטת הפרלמנט האירופי", צייץ קספרסקי.

"החלטה זו של הפרלמנט האירופי מקבלת בברכה פשיעת סייבר באירופה. אני לא רוצה לעשות שום דבר בכדי לעודד את הבלקניזציה (balkanization) של האינטרנט, אבל מרגיש שההחלטה שהתקבלה באירופה לא מותירה לי ברירה אלא לנקוט פעולה החלטית. מעבדת קספרסקי ניסתה תמיד רק להיפטר מהעולם של פשעי אינטרנט. הראינו שוב ושוב שאנו חושפים איומים קיברנטיים ללא קשר למוצא ולמחבר, אפילו לרעתנו. זהו מכשול למאבק באיומי הסייבר, אבל אנחנו עדיין לא נסוגים מהמשימה שלנו – להציל את העולם מפני פשיעת סייבר", הוסיף יוג'ין קספרסקי גם בהצהרה משלו לתקשורת.

שורה מטעם נציגת הפרלמנט הפולנייה

המהלך של האיחוד כולל שורה הקוראת לבדיקה של ה-IT בכדי "להוציא ממנו תכניות שעלולות להיות מסוכנות" ולאסור את הגורמים האלו, ה"מאושרים כזדוניים, כגון מעבדת קספרסקי". שורה זו נוספה על ידי אנה פויטייגה, חברת הפרלמנט האירופי מטעם פולין ויו"ר ועדת המשנה לביטחון והגנה באיחוד.

ארה"ב ובריטניה כבר הגבילו בעבר את הגישה הממשלתית לתוכנה של החברה, תוך חשש שהיא מהווה כלי שמשתמש את הממשל ברוסיה. הרשויות בארה"ב הודיעו בספטמבר 2017 כי יחדלו משימוש במוצרי החברה הרוסית. מעבדות קספרסקי הכחישו בתוקף את הטענות במספר הזדמנויות, וציינו כי לא הובאו לדבר כל ראיות.

"הפרלמנט האירופי הצביע על דו"ח שבו נציגת פולין, חברת הפרלמנט פוטייגה, כללה תיקון המיוחס למעבדת קספרסקי ומבוסס על הצהרות לא נכונות", אמר דובר חברת הסייבר. "למרות שלדו"ח הזה אין כוח חקיקתי, הוא מוכיח חוסר כבוד מובהק לחברה שהייתה חברה טובה של אירופה במאבק נגד פשעי אינטרנט", המשיך הדובר.

אלן וודוורד, פרופסור לביטחון סייבר באוניברסיטת סארי, המייעץ ליורופול, תיאר אף הוא את קספרסקי כ"חברה טובה מאוד לאירופה", ומתח ביקורת על הצהרת הפרלמנט האירופי. "אתה באמת תוהה לפעמים אם הביטחון הוא בעל חשיבות עליונה במצבים אלה", אמר וודוורד לתקשורת, "קספרסקי נמצאת בעמדה האומללה שמדובר בחברה רוסית. זה היה כנראה הפשע העיקרי שהם ביצעו".

קספרסקי מצידה ציינה כי הנציבות האירופית הצהירה בתחילת השנה כי אין לה "אינדיקציה" לגבי "כל סכנה הקשורה" לתוכנת האנטי-וירוס שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים