סטיב ווזניאק הודיע: גם אני עוזב את פייסבוק

שותפו המיתולוגי של סטיב ג'ובס להקמת אפל מבצע את הצעד מתוך דאגה גוברת מחוסר האכפתיות, לדבריו, שבו ענקית הרשתות החברתיות וחברות אינטרנט אחרות מטפלות במידע הפרטי של המשתמשים

עם הראש בחלל. סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, מתוך ויקיפדיה

סטיב ווזניאק, שותפו המיתולוגי של סטיב ג'ובס לייסוד אפל (Apple), מצטרף לגל ומודיע גם הוא כי הוא סוגר את חשבון הפייסבוק (Facebook) שלו. ווז הולך בעקבות הקריאה הציבורית למחוק את פייסבוק (DeleteFacebook#), שהגיעה לאחר חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica).

"משתמשים מספקים את כל הפרטים של חייהם לפייסבוק… ופייסבוק עושה מזה הרבה כסף", כתב ווזניאק במייל ששלח ל-USA Today. הוא הוסיף וטען כי "הרווחים מבוססים לחלוטין על המידע של המשתמש, אבל המשתמשים לא מקבלים כלום מהרווחים".

ווזניאק אמר שהוא מעדיף לשלם עבור פייסבוק מאשר שמידע אישי שלו ינוצל לצורכי פרסום. דבריו אלה מהווים מעין תגובה לאמירותיה של שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק והדמות השנייה בחשיבותה בחברה, שהתייחסה בראיון ל-NBC לפרשת קיימברידג' אנליטיקה וציינה שהחברה לא אשמה בשימוש במידע. סנדברג אמרה כי "מי שירצה פרטיות מלאה – יצטרך לשלם".

"אפל עושה את הכסף שלה ממוצרים טובים, לא מכם"

בדברים שכתב לעיתון האמריקני חלק ווזניאק לחברה שהקים שבחים על כיבוד הפרטיות של משתמשיה. "אפל עושה את הכסף שלה ממוצרים טובים, לא מכם. לא כמו שאומרים, שאצל פייסבוק – אתה המוצר", הוסיף.

דבריו של ווז מגיעים בתקופה הקשה של פייסבוק, שנאלצת לנסות ולהסביר לעולם – לאנשים הפרטיים ולרשויות – מדוע ואיך הגיע מידע של כ-87 מיליון משתמשיה לידיים של קיימברידג' אנליטיקה, ומשם לשירות קמפיין הבחירות לנשיאות של דונלד טראמפ.

ענקית הרשתות החברתיות הודתה בדליפת המידע, התנצלה וממשיכה להסביר את הנסיבות למציאות הקשה. מארק צוקרברג, מנכ"לה, יגיע מחר (ג') ומחרתיים (ד') להעיד בפני ועדות של הסנאט, בניסיון נוסף להבהיר את המאורעות הספציפיים וחשוב יותר – את אופי התנהלותה של הענקית שלו עם הדטה הפרטי של משתמשיה.

מנכ"ל אפל, טים קוק, היה מהראשונים למתוח ביקורת ציבורית קשה על פייסבוק עקב החשיפות האחרונות. בשלהי החודש שעבר, במהלך ראיון משותף שהעניק ל-Recode ול-MSNBC, נשאל קוק מה היה עושה לגבי המשבר אילו הוא מנכ"ל פייסבוק. "לא הייתי נקלע למצב הזה", השיב.

"פייסבוק וגוגל הפכו את נתוני המשתמשים למוצר העיקרי שלהן", האשים קוק את יריבותיו הטכנולוגיות, וקבע כי היה על פייסבוק לעשות רגולציה עצמית – אך כעת, לדבריו, כבר מאוחר מדי.

"פייסבוק – שירות שכל אחד יכול להרשות לעצמו"

צוקרברג החזיר לקוק בראיון שהעניק ל-Vox וקרא להערותיו "שטחיות במיוחד". "אם אתה רוצה לבנות שירות שלא משרת רק אנשים עשירים, אתה צריך שזה יהיה משהו שאנשים יכולים להרשות לעצמם", אמר.

יצוין כי מלבד הביקורות של קוק והחקירות מטעם הרשויות, הושק קמפיין גדול שקורא לציבור למחוק את חשבונות הפייסבוק, והוא סוחף אחריו משתמשים וגם מפורסמים. אחד המוחקים המובילים היה היזם והמשקיע אילון מאסק, מנכ"ל החברות טסלה (Tesla) ו-SpaceX, שאחרי לחץ של משתמשי טוויטר (Twitter) להצטרף לקמפיין DeleteFacebook#, החליט להיענות ולהוריד את חשבונות הפייסבוק של החברות שלו – שאחריהן עקבו לפחות 2.6 מיליון גולשים. הוא צירף למחיקות גם את חשבונו הפרטי. כעת גם ווזניאק חובר למחאה ומטה עוד קצת את כף דעת הקהל נגד הענקית ממאנלו פארק, שמעמדה הציבורי, כך נראה בינתיים, לא מזהיר במיוחד בימים אלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים