שריל סנדברג: "מי שירצה פרטיות מלאה – יצטרך לשלם"

סמנכ"לית התפעול של פייסבוק והדמות השנייה בחשיבותה בחברה התייחסה בראיון ל-NBC לפרשת קיימברידג' אנליטיקה ואמרה שענקית הרשתות החברתיות אינה ארגון מעקב ● בנוסף, פייסבוק פרסמה מספר שינויים במדיניות הגנת הפרטיות שלה

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

פרשת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) נחשפה ב-18 במרץ ומאז היו הרבה חשיפות המשך והתפתחויות. פייסבוק (Facebook) התנצלה על שימוש לרעה בנתוני המשתמשים שלה ואמרה שיכולה הייתה לפעול יותר ביעילות. החברה אף פרסמה שלל שינויים ותמורות שהיא מתכננת להחיל על שירותיה בכדי לשמור יותר בקנאות על פרטיות המשתמשים. אבל האם אנחנו יכולים להירגע ולהיות בטוחים שמדובר ברשת חברתית ידידותית לנו, או שכדאי להקשיב לקולות כמו זה של חושף השחיתויות אדוארד סנואודן, שטוענים שבעצם כל מה שעושה פייסבוק הוא להוות שירות לכריית נתונים בעבור מפרסמים?

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק – הנחשבת כשנייה בחשיבותה בחברה למארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד – התייחסה לפרשה, שבמסגרתה הגיעו נתונים של יותר מ-87 מיליון משתמשי פייסבוק לידיים שלכאורה ניצלו אותם, בראיון שהעניקה לתכנית Today של רשת NBC.

כשנשאלה האם הרשת החברתית אכן פועלת לפי המניע שעליו הצביע סנואודן, אמרה סנדברג: "אני לא חושבת שזה נכון ואני לא חושבת שזה הוגן. פייסבוק בלבה היא שירות שיתוף. אנחנו לא גורפים נתונים. אנשים מזינים נתונים, אנשים משתפים נתונים עם פייסבוק".

סנדברג גם גוננה על הסיבות שבעטיין החברה אוספת נתונים ואמרה למראיינת כי "אנחנו משתמשים בדטה בכדי להתאים אישית את השירות אלייך. פיסת נתונים אחת שאת שמה בפייסבוק היא מי שאת וחברים שלך מתחברים אליו ואנחנו מראים לך בפיד פוסטים שמקורם באנשים שאליהם התחברת. כך אנחנו משתמשים בנתונים שלך".

המראיינת שאלה את סנדברג האם פייסבוק תוכל לפתח כלי שיאפשר למשתמשים לציין שהם לא רוצים שהחברה תשתמש בנתוני הפרופיל האישי שלהם בכדי למקד להם פרסום, וזו ענתה: "יש לנו צורות שונות של ביטול הצטרפות. אין לנו ביטול הצטרפות ברמה הגבוהה ביותר. זה יהיה מוצר שישלמו עבורו".

הפרות אחרות עוד עתידות להתגלות

הדברים מגיעים על רקע העובדה שמשתמשי פייסבוק רבים מוטרדים מהשימוש במידע האישי שלהם, שנמצא בידי הרשת החברתית הדומיננטית, וכך גם רשויות רבות, לרבות הרשות להגנת הפרטיות בישראל. הדברים תפסו תאוצה לאחר שהתגלה באחרונה שקיימברידג' אנליטיקה – חברה שקשורה למסע הבחירות של דונלד טראמפ – אספה נתונים של משתמשים וחבריהם באמצעות שאלון אישיות "תמים", ועשתה בהם שימוש ציני למדי כדי לשרת את הקמפיין של המועמד דאז והנשיא כיום.

בשבוע שעבר הודתה פייסבוק שנתוניהם של 87 מיליון אנשים הושפעו מהדברים, לעומת ההערכה הקודמת, שדיברה על 50 מיליון משתמשים. בראיונות שונים אמר צוקרברג שסביר להניח שהפרופיל הציבורי של רוב המשתמשים הללו הגיע לידיהם של גורמים מחוץ לפייסבוק ללא אישור מפורש מהם.

בראיון ל-NBC אמרה סנדברג שעל פייסבוק להודיע ל-87 מיליון המושפעים מהפרשה על כך וציינה שייתכן שהחברה תגלה הפרות דומות בעתיד.

כדאי בהקשר זה להתייחס לאספקט של הפרשה שלא נידון מספיק בתקשורת – הנתונים הללו נמצאים שם ולא נאספו בכוח מהמשתמשים. שהרי משתמשי הרשת החברתית המגה פופולרית הם שבוחרים לשתף את הפרטים האינטימיים ביותר של חייהם דרכה. אנשים משתמשים בשירות החינמי שמספקת פייסבוק בכדי להתעדכן ולרקום קשרים, אבל גם כדי לספר לעולם על מחשבותיהם או מעשיהם, לפרסם ולשתף בתמונות שלהם או של קרוביהם, ועוד. הם עושים זאת מבחירה שלהם, אבל לעתים נדמה שאפילו לא העלו על דעתם כיצד ניתן לנצל את כל הפרטים האינטימיים ביותר של חייהם, כולל ההיסטוריה התעסוקתית שלהם, ההישגים החינוכיים, הדעה הפוליטית, התקוות, החלומות, הצילומים המשפחתיים ויתר המידע הלכאורה פרטי אבל מאוד ציבורי הזה לצרכים אחרים לגמרי.

פייסבוק: הסקת מסקנות ראשונות ושינוי נהלים

בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה התחייב צוקרברג להיזהר יותר בבדיקת אפליקציות צד שלישי, אך אמר שהתיקון המלא של הבעיה עלול להימשך שנים. עם זאת, פוסט שפרסם בשבוע שעבר מייק שרופפר, מנהל הטכנולוגיות הראשי של פייסבוק, מעדכן כי "לפני שבועיים הבטחנו שנבחן לעומק את הנתונים שאפליקציות יכולות להשתמש בהם, כשמשתמשים מחברים אותם לפייסבוק וכן שימושים אחרים בנתונים. היום אנחנו רוצים לעדכן על השינויים שאנחנו מבצעים כדי להגן טוב יותר על המידע שלכם בפייסבוק. אנחנו צופים שנבצע שינויים נוספים במהלך החודשים הקרובים – ונמשיך לעדכן לגבי התקדמותנו".

בבלוג מתפרסמים פרטים על תשעה שינויים שהחברה נוקטת כדי לשמור טוב יותר על הנתונים של משתמשיה. כך, למשל, שרופפר כתב כי "החל מהיום, פייסבוק תצטרך לאשר את כל האפליקציות שמבקשות גישה למידע כמו צ'ק אינים, לייקים, תמונות, פוסטים, סרטוני וידיאו, איוונטים וקבוצות. התחלנו לאשר הרשאות אלה ב-2014, אך כעת אנחנו מהדקים את הפיקוח ודורשים הסכמי שותפות כדי לקבל גישה לנתונים. אנשים לא יוכלו יותר לתת לאפליקציות הרשאה למידע אישי נוסף, כמו דת, עמדות פוליטיות, סטטוס ומידע על מערכות יחסים, רשימות חברים, השכלה והיסטוריה תעסוקתית, פעילות כושר, קריאת ספרים, האזנה למוזיקה, קריאת חדשות, צפייה בווידיאו ומשחקים. במהלך השבוע הקרוב נסיר את היכולת שיש למפתחים לבקש מידע שאנשים חלקו איתם, אם יתברר שהם לא השתמשו באפליקציה בשלושת החודשים האחרונים". על השינויים הנוספים ניתן ללמוד בפוסט המפורט.

נכון לעכשיו, לא ברור כמה מ-2.2 מיליארד משתמשי פייסבוק מחקו את החשבון שלהם בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, אולם תנועת DeleteFacebook# נמצאת במגמת עלייה בטוויטר (Twitter). צוקרברג, שיעיד בפני הקונגרס האמריקני ביום ד' בכל הנוגע לפרשה, טען שהמחאה לא השפיעה בצורה משמעותית על החברה שלו ועל פועלה. האם זה אמנם נכון?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ר

    למחוק חשבון כי "מי שירצה פרטיות מלאה – יצטרך לשלם"

אירועים קרובים