איחוד כוחות ב-IT באקדמיה

כל אחת מהאוניברסיטאות מחזיקה אגף מחשוב, אבל יש גוף טכנולוגי שמחבר ביניהן ומאפשר שיתוף פעולה בין המוסדות השונים - מחב"א ● ראיון עם אודליה לבנון, שנבחרה באחרונה לנהל את הגוף הזה

אודליה לבנון, מנכ"לית מחב"א. צילום: קובי קנטור ז"ל

מערכות המידע מהוות מרכיב קריטי בתפעול המוסדות האקדמיים, ובמשך שנים גם היוו חוד חנית טכנולוגי כחלק מהתרומה המדעית של ישראל לעולם. כל אחת מהאוניברסיטאות הישראליות מחזיקה אגף מחשוב, שמספק לה את השירותים הטכנולוגיים לפעילות המחקרית אקדמית, שהיא בחלקה גלובלית וקשורה עם מוסדות אקדמיים אחרים. הדבר משרת הן את הסגל והן את הסטודנטים.

באופן טבעי, למוסדות האקדמיים יש צרכים דומים בכל מה שקשור לתשתיות מחשוב ולמערכות מידע. לכן, מתבקש שיתוף פעולה ברכש, הטמעה ויישום של מערכות במוסדות האקדמיים, במטרה לחסוך בעלויות, לשתף ידע ולתת שירות טוב יותר ללקוחות הישירים. שיתוף הפעולה הזה נעשה דרך גוף ותיק מאוד, שנקרא מחב"א – מרכז חישובים בין אוניברסיטאיים.

ותיקי הענף מכירים את ההיסטוריה של גוף זה, שאמנם ממוקם באחד הבניינים של אוניברסיטת תל אביב אבל משרת את כל האוניברסיטאות בארץ, והוא נמצא בבעלות ה-ות"ת. מחב"א הוקם בשנות ה-80 וכבר אז הפעיל רשת שדומה מאוד לאינטרנט, בהבדל אחד – אז עדיין לא דיברו על האינטרנט. במידה מסוימת ניתן לומר שבמחב"א החלו הניצנים הראשונים של הרשת בישראל, שאז השתמשו בה בעיקר למטרות מחקר. הרשת הזו שימשה הן כלשכת שירות והן כגוף שמממש את יתרון הגודל, בכל מה שקשור לרכש ולקשר עם ספקים.

כיום משמש מחב"א כמקור לשיתוף תשתיות בין המוסדות, כאשר כל מוסד שומר על עצמאותו התפעולית והאקדמית.

באחרונה קיבלו ראשי האוניברסיטאות החלטה עקרונית, בתמיכת המועצה להשכלה הגבוהה, שה-ות"ת הוא גוף שלה – להרחיב את הפעילות של מחב"א ולהפוך אותו לגוף יותר דומיננטי, שעוסק לא רק בתשתיות אלא גם בתחומים טכנולוגיים חמים אחרים באקדמיה, כמו למידה מקוונת והנגשת הלימודים האקדמיים. זאת, בנוסף למטרות הקיימות – לתת לאוניברסיטאות כוח צרכני רב יותר מול הספקים. כדי להתחיל לממש את החזון החדש, מינו ראשי האוניברסיטאות את אודליה לבנון כמנכ"לית מחב"א – לאחר תקופה ארוכה שבה משרת המנכ"ל לא הייתה מאוישת. היא נבחרה מתוך שורה ארוכה של מועמדים, שניגשו למכרז שפרסם מחב"א, ולאחר שעברה מבחנים ובדיקות ארוכות.

לבנון כיהנה כ-12 שנים בתפקיד מנמ"רית הריבוע הכחול והובילה שינויים טכנולוגיים וארגוניים בגוף אז, שנכון לאותה תקופה היה רשת הקמעונית הגדולה ביותר בישראל. לאחר פרישתה היא ניהלה קרן הון-סיכון ועד לכניסתה לתפקיד הנוכחי שימשה כסמנכ"לית בכירה באיראני גרופ – אחת מקבוצות המסחר הגדולות בישראל, שמתמחה בתחומי האופנה וההלבשה.

"המינוי לתפקיד הזה מאתגר אותי", אמרה לבנון לאנשים ומחשבים, בראיון ראשון מאז נכנסה לתפקידה. "אני מניחה שהידע והניסיון הרבים שלי בהובלת שינויים תרמו להחלטה לבחור בי. בימים אלה אני מגבשת יחד עם העובדים והמנהלים של מחב"א את תכניות העבודה לשנה זו, שעוסקות בשינוי".

לדבריה, אחד ממוקדי הכוח של מחב"א הוא מאגרי המידע הרבים הקשורים עם מוסדות אקדמיים, ספריות ועיתונים מקצועיים בחו"ל. המרכז מקיים, למשל, קשרים עם המו"לים הגדולים בעולם בכל מה שקשור לזכויות יוצרים. הדבר מאפשר חיבור לאוניברסיטאות אחרות בישראל ומשמש את החוקרים, המרצים והסטודנטים בארץ. מדובר בעלויות לא קטנות ומחב"א מהווה הגוף שמסייע לאוניברסיטאות בתחום זה.

"השאיפה: שמחב"א יהיה מרכז ידע"

"אני שואפת שמחב"א, מעבר לפעילותו בתחומי הרכש והתשתיות, יהיה מרכז ידע, על ידי העמקת הכלים שנספק לאוניברסיטאות, פיתוח מתודולוגיות ושיטות למידה, הרחבת נושא ניהול הידע ועוד", אמרה לבנון. "זהו אתגר לא פשוט, שלא היה קיים עד כה. הוא מהווה חלק מהתפיסה שלי – להצעיד את הארגון לעבר שינוי והתאמה למציאות. יש כאן פוטנציאל עצום, ואני משוכנעת שנצליח".

לבנון מתכננת שינויים גם בתחום התשתיות – לכאורה התחום המסורתי שמחב"א פעיל בו, כמו שדרוגים של פעילות המרכז בעולם הסייבר, תשתיות תקשורת ועוד.

השורה התחתונה: התכניות של מחב"א מבוססות על שיתוף פעולה הדוק עם האוניברסיטאות, על המנמ"רים וההנהלות שלהן. לבנון מעריכה שכיום, יותר מתמיד, האוניברסיטאות מבינות שאם גוף כמו מחב"א מנהל משא ומתן עם ספק תוכנה גדול, המחיר שהוא יכול להשיג הרבה יותר טוב מאשר כל מוסד בנפרד. אלא שיש מוסדות אקדמים שמעדיפים לפעול באופן עצמאי גם בתחום ה-IT. לבנון הדגישה שהיא לא רוצה שפעילות מחב"א תחליף את הפעילות העצמאית של המוסדות, אלא שהיא תאפשר להם לשתף פעולה בתחומים שיכולים לסייע לכל אחד מהם. "אנחנו רוצים להיות גוף מקצועי מסייע ומשתף ידע ופעולה בין מנמ"רי והנהלות האוניברסיטאות השונות", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים