גוגל התחמקה מתשלום מסים באירופה דרך מקלט מס בברמודה

בשנת 2016 העבירה החברה כ-16 מיליארד דולר לחברה בברמודה ,באמצעות תרגיל המכונה "כריך הולנדי" ● זוהי עלייה של 7% ביחס לסכומים שהועברו שנה קודם לכן למקלט המס

גוגל. צילום: BigStock

ענקית האלקטרוניקה גוגל (Google) הגדילה ב-2016 את היקף ההכנסות שהועברו דרך חברה הולנדית למקלט מס בברמודה, מכ-15 מיליארד דולר לכ-16 מיליארד, כך על פי דיווח שפרסם אתמול (ג') העיתון Het Financieele Dagblad ההולנדי, שהציג מסמכים רשמיים שאותם הגישה החברה ללשכות המסחר של הולנד.

בבסיס תרגיל המס נמצאת Google Ireland LTD, חברת הבת של גוגל אליה זורמת מרבית התמורה ממכירת פרסומות ברחבי העולם, פרט לארה"ב. על-מנת להימנע מתשלום מס באירלנד, שם עומד מס החברות על 12.5%, העבירה Google Ireland LTD את הכנסותיה לחברה הולנדית בשם Google Netherlands Holdings BV, וזו העבירה סכום של קרוב ל-16 מיליארד דולר לחברת בת שלישית, Google Ireland Holdings Unlimited, שכתובתה נמצאת בברמודה, שם לא נגבה מס חברות כלל.

באמצעות תרגיל זה, אשר מכונה "כריך הולנדי" (Dutch Sandwich), התחמקה ענקית החיפוש מתשלום מסים בסכום המוערך ב-2.4 מיליארד דולר. החישוב מבוסס על פי גובה מס החברות באירלנד. תחשיב אחר, על בסיס שיעור המס ששילמה גוגל בפועל ב-2016, מעריך את ה"חיסכון" של החברה בכ-3.7 מיליארד דולר. חברת בת נוספת של גוגל אשר העבירה כספים לחברה ההולנדית היא Google Asia Pacipic שכתובתה בסינגפור – בסכום של 3.7 מיליארד יורו.

כאמור, הדברים נחשפו אחרי ש-Google Netherlands Holdings דיווחה על הנתונים לרשם העסקים של לשכת המסחר. החברה הוקמה בשנת 2004, בכדי לטפל בתמלוגים ששולמו על ידי חברות בנות אחרות שהיו מעוניינות להשתמש בשם ובטכנולוגיה של גוגל. זכויות אלה מוחזקות על ידי Google Ireland Holdings Unlimited.

גוגל הגנה בעבר על מדיניות מס ההכנסה שלה, ואמרה כי היא משלמת את כל המסים הראויים ועומדת בחקיקה המקומית בכל מדינה שבה היא פועלת. ממשלת אירלנד סגרה ב-2015 את הפרצה הקרויה Double Irish – אבל מאפשרת לחברות כמו גוגל שמשתמשות בתרגיל זה להמשיך לבצע אותו עד סוף שנת 2020.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים