גניבות באשראי בחסות המדינה

בעידן הנוכחי, תקן EMV הוא זה שמונע ומצמצם משמעותית גניבות, הזדהות של אנשים אחרים ושימוש בכרטיסים לא שלהם ● מן הראוי להפסיק לעכב את הרפורמה החשובה הזו, ולמנוע מהגנבים אפשרות לגנוב

19/11/2017 13:56
ניר בן אלי, סמנכ"ל מכירות ופתוח עסקי בחטיבת שירותים מנוהלים בטלדור. צילום: יח"צ

באחרונה נודענו כי בנק ישראל אפשר דחייה נוספת ביישום והטמעה של תקן אבטחה לשימוש בכרטיסי אשראי. אותו תקן המחייב הקשת קוד סודי ברכישה בחנות. כפי הנראה כעת לבתי העסק תינתן הארכה של מספר חודשים לצורך התאמות.

אם גם אתם לא שמעתם על הנושא, אתם לא לבד. התחושה היא שהשיח הציבורי בנושא כמעט ולא התקיים, שכן על סדר היום הציבורי ישנן סוגיות בוערות אחרות, זאת על אף החשיבות וההשפעה האקוטית של העניין עלינו הצרכנים.

עתה הגיע הזמן לתת את המשקל הראוי לנושא ולומר בקול גדול כי ההחלטה לדחות שוב את התקן המדובר, משמע פגיעה חמורה בצרכנים ובבעלי עסקים. הכיצד? מאוד פשוט. בעידן הנוכחי, תקן EMV הוא זה שמונע ומצמצם משמעותית גניבות, הזדהות של אנשים אחרים ושימוש בכרטיסים לא שלהם.

השוק הישראלי ממשיך לפגר אחר השוק הבינלאומי

צריך להסביר- מדובר למעשה על שבב אחד קטן אשר תורם להגנה טובה יותר על פרטי האשראי של הלקוח (דבר שכולנו היינו רוצים). כאמור, בשנים האחרונות היינו עדים בהדרגתיות ובאיטיות להעברת עסקים לסליקה מאובטחת יותר באמצעות שיטה זו. אשר גם משפרת את חוויית הקנייה על ידי היעדר צורך בהעברת הכרטיס למוכר, ומאפשרת פשוט שימוש בקוד הסודי האישי.

למעשה, כבר עכשיו התקן המדובר נותן רמת הגנה טובה שנפוצה בכל אירופה, ארצות הברית והרבה מקומות בעולם. ועדיין, משום מה השוק הישראלי ממשיך לפגר אחר השוק הבינלאומי. ומדוע כך הדבר? בין היתר בשל בירוקרטיה מיותרת.

נדמה כי בטחון האבטחה שלנו, הצרכנים, נדחה בתקופה שאינה ידועה וזה נותן פתח למזיקים לעשות כרצונם. במילים אחרות- אי הטמעת התקן באופן מידי בהכרח אומרת שגניבות באשראי ימשיכו להתקיים, ואף יביאו להפסדים נוספים לחברות כרטיסי האשראי ולקמעונאים. והעלויות? כן. ניחשתם נכון – נופלות עלינו הצרכנים.

המקל והגזר

התעמקות בנושא מלמדת כי זה סוג של המקל והגזר. ריבוי גניבות משמע ביקוש עולה לשכבות הגנה נוספות מצד חברות האשראי. עלויות גבוהות שמושתתות באופן אבסורדי על הכתפיים הצרות של הלקוחות הצרכניים.

לא מן הנמנע כי הקריאה כעת צריכה להיות מופנית בעיקר לבנק ישראל. מעבר ליישור קו עם שאר העולם (דבר חשוב לכשעצמו) נקודת המוצא בדיונים הבאים צריכה להיות כזאת שמביאה את היתרון היחסי של ישראל כאומת הטכנולוגיה, אומת הסטרט-אפ ניישן.

גם בהיבט של אבטחת מידע פיננסי. הגם שהתעשייה בתחום אבטחת המידע הפיננסי בישראל מתקדמת ומציעה פתרונות חכמים ומתוחכמים גם לחו"ל. מספיק לעקוב אחר העדכונים בעיתונות הכלכלית על מנת להבחין בטכנולוגיות פורצות דרך ובאלטרנטיבות הייחודיות שהשוק המקומי מציע.

יתרה מכך- כבר שנים רבות שחברות IT מקומיות משקיעות משאבים רבים בנושא זה ספציפית, וזאת על מנת לעמוד בסטנדרט הנדרש ולספק לצרכן רמת בטחון דומה כמו לצרכן האירופי והאמריקאי. יש לזכור שהחברות הטכנולוגיות נערכו כבר מזמן לעמוד בתקינה המחמירה מול שב"א ומול הרגולטורים כדי לאפשר ללקוחות ולצרכנים הסופיים תהליכים בטוחים. מן הראוי, להפסיק לעכב את הרפורמה החשובה הזו, ולמנוע מהגנבים אפשרות לגנוב.

הכותב הוא סמנכ"ל מכירות ופתוח עסקי בחטיבת שירותים מנוהלים בטלדור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים