מדריך לפרויקט Big Data בעידן הענן

במה כדאי להתמקד כשבאים לבצע פרויקט Big Data? אילו שאלות כדאי לשאול? מורה נבוכים

מיכאל גרינקר, מנהל מכירות - חדשנות דיגיטלית ב-MedOne. צילום: סיוון כהן

כחלק מהעידן הפוסט דיגיטלי, שבו אנחנו נמצאים, כמויות המידע האדירות שנוצרות מדי יום הכפילו את עצמן בעשרות מונים בהשוואה לכלל ההיסטוריה האנושית – כאשר הפלטפורמה העיקרית הופכת להיות המובייל. ההערכות הן לכ-100 מיליארד מכשירים המחוברים בסביבה דיגיטלית אחת – עד לשנת 2025. כמויות המידע האדירות הללו פותחות בפנינו עולם חדש, עולם ה-Big Data. בעולם הזה, שבו המידע זמין ובלתי מוגבל, הכול (כמעט) אפשרי.

הדיגיטל שינה את הדרך שבה אנחנו עושים עסקים וגרם למעבר חד מהחנות המסורתית למרחב דיגיטלי מונגש, מותאם אישית ורלוונטי בזמן אמת. בעולם כבר מתחילים לדבר בקול רם על היעלמותם הצפויה של הקניונים ומרכזי הקניות הענקיים, ועל חלוקה חדשה של חוקי המסחר לצרכן הפרטי. בעולם החדש הזה ניתן לבנות מערכות לומדות (לימודי מכונה), שמייצרות ללקוחות הצעות ערך אישיות בזמן אמת.

כולם מדברים על דיגיטל, חדשנות ומהפכנות, אבל הדרך לשם לא קלה. בעוד 10 שנים כולם כבר יהיו שם, אבל עד אז – הדרך עוד ארוכה. הניסיון לקצר תהליכים ולחסוך במשאבים עלול להוביל לעבודה כפולה ובשורה התחתונה גם להוצאות מיותרות. איך עושים את זה נכון ועל מה צריך להקפיד בטרם כניסה לפרויקט Big Data? לפניכם כמה נושאים ושאלות בעניין, והתשובות עליהן בקצרה.

אבטחת מידע – כיצד מנגישים את המידע לחברה חיצונית?
הארגון מגדיר בדיוק מה הוא משתף עם ספק הענן ומקים סביבה עצמאית בעלת שכבות הגנה רבות. רצוי לשלב בקרה מתמדת על ידי צוות Siem או Soc.

שרידות וגיבוי – איך מגבים סביבה כזאת ? מי אחראי שהיא תעבוד 24/7?
סביבת ה-Big Data מהווה רכיב קריטי בשרשרת ייצור הערך של הארגון. לכן, יש לתכנן את ההמשכיות העסקית. חשוב לבחור בספק שנותן פתרון שלם כחלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית.

עלויות – אנשי מקצוע, הקצאת משאבי IT… איך יוצאים מזה?
סביבת Big Data מצריכה תכנון ארוך טווח והשקעות רבות. כיום ניתן לקבל את המוצר בענן כשירות, ללא עלויות הקמה, בתצורה של שירות עצמי.

רלוונטיות – מה היכולת להפיק ערך עסקי? יש לי כבר BI – מדוע אני צריך את זה?
האם זה כלכלי? התשובה היא חד משמעית כן. כל פרויקט Big Data בארגון עסקי עם כמות מספקת של נתונים יכול להביא תועלת עסקית.

התחייבות – האם יש עלויות שקועות? מה ההתחייבות? האם יש קנסות יציאה?
במידה שהארגון מתכנן לרכוש את כלל הרישיונות ויכולות ה-IT הנדרשות יש עלויות גבוהות מאוד. במודל הענן אין התחייבות, משלמים על השירות לפי צריכה.

תוכנה – באיזו טכנולוגיה כדאי להשתמש?
התשובה לנושא היא גם וגם וגם. רוב התוכנות בשוק הן בתצורת קוד פתוח, ולכל תוכנה יש את היתרונות והחסרונות שלה. בסביבת ענן ניתן להתנסות, לשלב ובעיקר לא להתחייב.

בעידן הדיגיטל, הענן הוא הסביבה האידיאלית לפרויקט Big Data. הוא מאפשר לארגון להפיק ערך עסקי אמיתי מהתפוצצות המידע שאנחנו חווים. לאחר בחירת המיקוד בארגון שאותו אנחנו מעוניינים "לתקוף", יש לספק קרקע איכותית להצלחתו באמצעות תשתית מחשובית גמישה.

כיום, התשתית המחשובית היחידה המאפשרת גמישות אמיתית נמצאת בענן הציבורי, המאפשר גידול או קיטון משאבים בלחיצת כפתור, ותשלום עבור שימוש בפועל בלבד. הענן הציבורי מאפשר להמשיך לעבוד עם המערכות הארגוניות בשילוב עם הענן. הקפדה על התחייבות ל-SLA, לתחזוקה ולעדכון שוטפים, המשכיות עסקית במקרה של תקלה או אסון ותשלום לפי צריכה בלבד יבטיחו ניצול אופטימלי של טכנולוגיות מחשוב הענן הקיימות כיום.

הכותב הינו מנהל מכירות – חדשנות דיגיטלית ב-MedOne.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים