דיון סוער בוועדת הכספים: הח"כים נגד מיזוג אגוד ומזרחי-טפחות

הודעת המיזוג והחשש לתחרות בין הבנקים הביאו לאחדות דעים נדירה בכנסת ● המיזוג עלול להשפיע באופן ניכר על עובדי הטכנולוגיה של בנק אגוד

מגה פרויקט מחשובי בבנק אגוד

ועדת הכספים של הכנסת קיימה הבוקר (ב') דיון סוער במיוחד בעניין הכוונה למזג את בנק אגוד עם בנק מזרחי-טפחות. הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר היום של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. ועדי העובדים של אגוד, הכוללים גם את הוועד של אגוד מערכות, זרוע המחשוב של הבנק, מתנגדים למיזוג, בטענה כי הוא יגרום לפיטורי מאות עובדים, ללא כל סיבה. בכנסת הביעו חשש גם מפגיעה בתחרות.

באגוד מערכות עובדים כ-180 איש, 50 מהם עובדי הבנק. בדיון התנגדו כל הח"כים שהשתתפו – מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד – למיזוג הצפוי.

להחלטה על המיזוג יש השפעה ישירה על מכרז החלפת מערכות הליבה של בנק אגוד, שנכנס כבר לשלב של בחינת ההצעות של הספקים. מערכות המחשוב של אגוד מבוססות כיום על אלה של בנק לאומי והמכרז פורסם לקראת היערכות לניתוקן מהבנק הגדול.

שי ז'ולטי, חבר ועד אגוד מערכות, אמר לאחר הישיבה כי אנשי הוועד יצאו מהדיון מרוצים ומעודדים. "ראינו קואליציה מקיר לקיר של ח"כים שלא מוכנים לאישור המיזוג, אם וכאשר זה יקרה", אמר. לדבריו, הנהלת הבנק אינה מעדכנת את העובדים בכל מה שקשור למיזוג. "אנחנו ניזונים משמועות ומהתקשורת, ולא יכול להיות שנשב בשקט. מדובר פה במאות עובדים שילכו הביתה", אמר.

הוא ציין כי אמש הייתה אמורה להתקיים פגישה רבת משתתפים עם נציג הבעלים של בנק אגוד, אולם היא בוטלה ברגע האחרון.

בדיון בכנסת השתתפו נציגי כל הוועדים בבנק אגוד, נציגי בנק מזרחי-טפחות, בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים ועוד. נציגי הנהלת בנק אגוד שהוזמנו לדיון לא הגיעו ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, אמר כי יזמן דיון נוסף.

"המיזוג יפגע בתחרות"

הנימוק העיקרי להתנגדות הוועדה הוא שהמיזוג יפגע בתחרות בין הבנקים, יגדיל את התיאום ביניהם ויגביר את הריכוזיות בענף. הח"כים הביעו תמיהה על עמדת המפקחת על הבנקים שפורסמה בתקשורת ולפיה המיזוג טוב למערכת הבנקאית.

לדברי ח"כ זוהר, "המיזוג יפגע באזרחי ישראל. בנק אגוד נותן שירות טוב ללקוחותיו ואם הוא ימוזג בבנק מזרחי-טפחות, העמלות יעלו והתחרות תיפגע". הוא ציין שעובדי הבנק עושים עבודה מצוינת, מביאים רווחים להנהלה ועכשיו, בנק מזרחי-טפחות רוצה לבלוע אותו. "אם בעלי אגוד מאסו בבנק או בתחום הבנקאות, שישימו אותו על המדף ואני בטוח שיבואו רוכשים שירצו לנהל אותו", הוסיף.

ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני אמר כי "בנק ישראל מועל בתפקידו ומזלזל בחוקים של הכנסת. המפקחת על הבנקים מאפשרת לטייקונים לקנות עוד בנק בישראל. לא היא ולא הממונה על ההגבלים טרחו להגיע לדיון".

לדברי ח"כ פרופ' יוסי יונה, אף הוא מהמחנה הציוני, "אישור המפקחת על הבנקים למיזוג בנק אגוד עם בנק מזרחי-טפחות יפגע באינטרס הציבורי. לבעלים של בנק יש זכות קניינית למכור אותו. מצד שני, למפקחת על הבנקים יש את הסמכות לאשר או לא לאשר עסקה שכזאת. אישור העסקה יעצים את הריכוזיות, יפגע בתחרותיות, יביא לפיטורי מאות עובדים ולא ישרת את האינטרס הציבורי". עוד דיברו בדיון הח"כיות רחל עזריה מכולנו ואיילת נחמיאס-ורבין מהמחנה הציוני.

פרופ' ירון זליכה, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר כי "מדובר בפגיעה בתחרות. אם רוצים למכור – שימכרו, אבל יש בורסה. כאן מאפשרים למשפחת עופר לרכוש בנק. המפקחת על הבנקים צריכה לתת דין וחשבון למה היא לא מסייעת להקמת בנקים חדשים".

שלמה שתיל, נציג המפקחת על הבנקים, הגיב לדברים ואמר כי "בנק אגוד אינו גורם תחרותי משמעותי ותרומתו לתחרות לא גבוהה, ודווקא חיזוק מזרחי-טפחות והפיכתו לבנק שלישי גדול תחזק את התחרות. אין ספק שתהיה בדיקה מורכבת כשהמיזוג יוגש".

ח"כ גפני, הודיע בסיכום הישיבה כי בכוונתו לקיים דיון בעניין הריכוזיות ובאותו יום לקיים גם דיון מקיף על המיזוג האפשרי של מזרחי-טפחות עם בנק אגוד.

הסכם קיבוצי

בתוך כך, ועד העובדים של איגוד מערכות עומדים בפני חתימה על הסכם קיבוצי ראשוני, עם הנהלת הבנק, ללא קשר עם המיזוג. המו"מ החל זמן רב לפני שדובר על מיזוג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים