מחקר: אנשים עדיין לא סומכים על מכוניות אוטונומיות

מחקר של גרטנר שכלל 1,500 משתתפים מצא שבני האדם מתקשים לקבל את רעיון המכוניות האוטונומיות ושהטכנולוגיה המתקדמת, שמתיימרת לשנות את פני התחבורה העולמית ממש בקרוב, עדיין מוגדרת ככזו שאנשים יתקשו לאמץ בשמחה ● אינטל בחנה גם היא את הנושא

מריחים כבר את העתיד. אילוסטרציה: BigStock

מכוניות אוטונומיות יהיו חלק ממציאות חיינו בתוך שנים בודדות. מספר חברות, כמו גוגל (Google), אפל (Apple), טסלה (Tesla) ואפילו סמסונג (Samsung) כבר נמצאות עמוק בשלב הבדיקות המעשיות לרכבים בנהיגה עצמית. אבל במסתבר שמרבית הציבור עדיין מביע חשש אמיתי מאימוץ הטכנולוגיה, לכשתגיע.

סקר עכשווי שערכה חברת המחקר גרטנר (Gartner), שהתקיים בין החודשים אפריל ומאי השנה ודגם 1,500 אנשים בארצות הברית ובגרמניה, הניב תוצאה מפתיעה – יותר ממחצית האנשים אמרו שלא יהיה להם אומץ להשתמש במכונית אוטונומית גם אם יקבלו אחת כזו במתנה. ליתר דיוק, 55% מהנשאלים לא היו מוכנים אפילו לשקול נסיעה במכונית ללא נהג. עם זאת, אם המכונית היא אוטונומית חלקית בלבד, ובה נמצא נהג שמסוגל להשתלט על ההגה בכל עת וצורך, או אז עלה מניין הנענים לאתגר ל-71% מהנשאלים.

הסיבות, כמובן, הם חוסר אמון בבטיחות כלי הרכב האלו. מייק רמזי, מנהל המחקר בגרטנר, כתב על התוצאה כי "הפחד שמכוניות נטולות נהג יתבלבלו במצב בלתי צפוי, דאגות לגבי בטיחות הציוד והחשש שיפלשו למכונית או למערכת שלה הן בין הדאגות העיקריות סביב כלי הרכב האוטונומיים".

איך תזהה המכונית תמרור מעוות?

למעשה לא מדובר בדאגות מופרכות לגמרי – חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון (University of Washington) הגיעו למסקנה כי מכוניות עצמאיות מציבות סיכון ביטחוני גדול, כיון שהן יכולות להתבלבל בקלות.

לדוגמה, הרכבים האוטונומיים מתוכנתים לזהות ולציית לסימני שילוט, כגון תמרור עצור או תמרור האוסר על חניה. לדברי החוקרים, מבלי לעסוק בשינויים רציניים בשילוט, כמו כשתמרור נפגע בסערה או בתאונה ומתעוות, אלא רק בעקבות שינויים קלים, עלולים לגרום למכונית לא לזהות את ההוראה שמופיעה עליהם או להבין אותם בצורה אחרת.

במחקר העמידו החוקרים את מערכת זיהוי התמונה של המכוניות האוטונומיות למבחן – הם לקחו שלט "עצור" והדביקו עליו שתי מדבקות. התוצאה הייתה שהרכב העצמאי לא זיהה עוד את הציור שבתמרור כאינדיקציה לעצירה, אלא חשב שמדובר בתמרור להגבלת מהירות. וקורה שמדבקות מודבקות על תמרורים. מפחיד לחשוב שדבר זה לבדו מספיק בכדי לגרום למכונית לפרש את ההוראות שלהם לא נכון.

אבל רמזי מציין כי התעשייה משקיעה כסף גדול בפיתוח השוק זה. מחקרים לשיפור מערכות ההיגוי, הבטיחות וההכרה של חפצים ואנשים ברחוב מתנהלים כל העת ומאפשרים שיפור ניכר במנגנונים האוטונומיים ברכב. זאת הסיבה שלדבריו בתוך 10 שנים מכוניות אוטונומיות כבר יתקבלו טוב יותר.

גם אינטל מבררת מדוע נוסעים עדיין נרתעים ממכוניות אוטונומיות

בתוך כך ניסוי ברכב אוטונומי שערכה אינטל (Intel) העלה כי למרות שרבים בציבור חוששים לנסוע במכונית ללא נהג, ההתנסות עשויה לשפר את הרגשתם ולהעלות את הביטחון שלהם לנסוע ברכב.

עשרת הנסיינים של אינטל, אנשים "רגילים" שהוזמנו לנסוע ברכב אוטונומי, העלו נקודות שאותן יש לשפר – הם היו מוטרדים מהיעדרו של שיפוט אנושי במכונית אוטונומית, במצבים חריגים כמו הולך רגל שקופץ לכביש או מכונית ש-"חותכת" את הנתיב; היו גם שלא אהבו את הרעיון של היעדר תקשורת עם נהג אנושי. למרות שהמשתתפים הרגישו בנוח עם הקול האנושי של המכונית, רבים מהם תהו אם יוכלו לתקשר עם המערכת בקולם שלהם; הועלו גם שיקולים הנוגעים לאנשים עם מוגבלויות, כמו למשל כניסה ויציאה מהמכונית ללא עזרת הנהג.

רוב המשתתפים במחקר סברו שהם יזדקקו לזמן עד שירגישו בנוח במערכת נהיגה אוטונומית, אבל ברגע שרמת הביטחון והאמון עלתה הם הרגישו שחלק מההתראות וההודעות של המכוניות לנוסע מטרידות ומפריעות. אפילו שתזכורות בטיחות ומידע רלוונטי הם שימושיים, משתתפי המחקר סברו שכדאי להפחית את כמות המידע שהמכונית מספקת לנוסע.

רואים גם יתרונות

למרות החששות, הם האמינו שמכוניות שנוהגות באופן עצמאי יהיו בטוחות יותר, משום שהן מבטלות את מרכיב טעות האנוש והן החלטיות יותר מבני אדם שנוטים לנחש ולשער. הרעיון של ניצול הזמן הפנוי תוך כדי נסיעה ברכב אוטונומי גרם לרבים ממשתתפי הניסוי לדמיין כיצד ינצלו את זמן הנסיעה לפעולות מהנות ופרודוקטיביות יותר. הורים, למשל, סברו שלאפשרות לשלוח את ילדיהם במכוניות ללא ליווי יש פוטנציאל חיובי, במיוחד כאשר אין נהג או אדם זר במכוניות.

הנסיינים התלהבו מהאפשרויות החדשות, כמו היכולת "לקרוא" למכונית ולפתוח או לסגור אותה באמצעות התקן נייד. הם גם אהבו את הפחתת המתח הודות להסרת האילוץ לנהוג.

פוטנציאל מסחרר בלשון המעטה

"הפוטנציאל של טכנולוגיית הרכב האוטונומי מסחרר, וזה בלשון המעטה", אמר ג'ק וויסט, מהנדס מרכזי בכיר והאדריכל הראשי של קבוצת הנהיגה האוטונומית באינטל.

"מומחים חוזים שמיליוני חיים יינצלו ומיליונים רבים עוד יותר ייהנו מניידות, רק הודות לסילוק בני האדם ממושב הנהג. אך הפער בין תיאוריה למציאות מתמצה בעובדה הפשוטה הבאה: בני אדם פוחדים ממכוניות רובוטיות. לאמיתו של דבר, מחקר שנערך לאחרונה על-ידי AAA מצא ש-75% מהאמריקנים פוחדים לשבת במכונית הנוהגת את עצמה", סיפר וויסט.

"החדשות הטובות הן שגם את הבעיה הזו אפשר לפתור", הוסיף וויסט. "אינטל סבורה שהיא מסוגלת להתגבר על חששם של הצרכנים בעזרת חוויה אינטראקטיבית בין המכונית למשתמש בה. לשם כך, החוויה צריכה להיות אינפורמטיבית, מסייעת ונוחה, או במילה אחת – אמינה".

"אינטל תמשיך לערוך מחקרים על חוויית השימוש במכוניות אוטונומיות ותחלוק את ממצאיה עם הלקוחות", סיכם האדריכל הראשי של קבוצת הנהיגה האוטונומית באינטל. "הממצאים שלנו יסייעו ליצרני הרכב ליצור ולהשיק מכוניות אוטונומיות אמינות מאחר והם יודעים היטב שהעתיד האוטונומי שלנו תלוי בכך".

כדאי לזכור כי המכוניות הנוכחיות שבהן כולנו משתמשים וממש "לא יכולים בלעדיהן" זכו בתגובה דומה כשנכנסו לשימוש בתחילת המאה ה-20. אנשים רבים אמרו אז שהם לא יחליפו בשום אופן את הסוסים שלהם במכוניות – עד כמה זה נשמע מופרך כיום.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שחר

    אני בהחלט מאמין בזה.יש לי מכונית נקרא לזה חצי-אוטונומית בפוטנציה ,ואני בוחן אותה ואת היכולות שלה כל הזמן.

אירועים קרובים