10 שנים של התבגרות דיגיטלית

בראיה לעתיד, רוב הארגונים אינם מוכנים לשינוי הבא ולזה שאחריו ● כיצד אם כן, ניתן לצפות שמובילי החברה יצליחו לפתח בעקביות ערך מההשקעות הדיגיטליות שלהם בעולם שמתקדם במהירות מואצת?

16/08/2017 11:20
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

חברת הייעוץ הבינלאומית PWC חוקרת מזה עשור את ההערכות האסטרטגית של ארגונים לעולם הדיגיטל, ומפרסמת מחקר שנתי המציג את הרמה של ארגון בכל הקשור לפעילותו בעולם הדיגיטלי, להבנתו את הערכים המוספים בנושא הטרנספורמציה הדיגיטלית וליכולתו ליישם את האסטרטגיה הדיגיטלית בהצלחה.

לצורך כך פיתחה PWC מדד של IQ דיגיטלי המבוסס על רמת המחויבות של המנכ"ל לאסטרטגיה הדיגיטלית, רמת מערכת היחסים שבין המנמ"ר וחברי ההנהלה האחרים ובמיוחד סמנכ"ל השיווק, גישת הארגון לחדשנות דיגיטלית, רמת הנכונות להשקעות ביישום הדיגיטלי והבנת הערך העסקי ארגוני של הטכנולוגיה הדיגטלית בחברה.

המחקר האחרון לשנת 2017 A decade of digital Keeping pace with transformation עומד בסימן "חגיגות" העשור ומפנה את אור הזרקורים למספר תובנות מעניינות.

מה נשתנה?

כאשר PWC הציבה את מדד ה-IQ הדיגיטלי לפני עשור, העולם נראה די פשוט.

"Digital" היה אז רק עוד סינונים עבור "IT". המנמ"ר לא נחשב בדרך כלל כמוביל אסטרטגי, למרות כל השינויים הדרמטיים שהתרחשו באותה תקופה באופן שבו נעשה שימוש בטכנולוגיה ובמידע.

מספיק שנצביע על השינויים בתקופת העשור כמו יוטיוב (YouTube), Web 2.0 ולינקדאין (LinkedIn) שעדיין לא מצאו את דרכן אל הארגון. מהטכנולוגיה ציפו לשפר את הפרודוקטיביות בכל הפונקציות הארגוניות הוורטיקליות. היעדר התאמה בין האסטרטגיה העסקית והטכנולוגית מהווה מכשול.

היום, 10 שנים אחרי, ההיקף והמימדים של שינוי מונחה דיגיטלית עצומים, ארגונים מכל הסוגים השקיעו הרבה זמן וכסף כדי לשמור על העדכניות. המנכ"לים אימצו את האסטרטגיה הדיגיטלית כחלק מהמנדט שלהם. ארגונים רבים התמודדו והצליחו לסגור את הפער בין ה-IT והגורמים העסקיים בחברה.

היום, נתקשה למצוא ארגון מודרני שלא רואה בטכנולוגיה חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה העסקית והתפעולית שלו.

מה מלמד המחקר?

למרות ההתקדמות הבולטת שתוארה, במובנים מסוימים מובילי הארגון אינם מצוידים טוב יותר כדי להתמודד עם השינויים המתרחשים בדרכם מאשר ב-2007. למעשה, ה-IQ הדיגיטלי – מדידת יכולות הארגון להרוויח ולקצור את פירות מהטכנולוגיה – ירד מאז ש-PWC התחילה לבקש ממנהלים להעריך את הארגונים שלהם בעצמם.

המחקר האחרון המתייחס לנתונים שנאספו ב-2016 מציג ש 52% מדווחים על IQ דיגיטלי חזק, לעומת 67% ב-2015 ו-66% ב-2014.

הארגונים נמנעים מלהימצא בפיגור ונדרשים להיאבק כדי לשמור על מקומם מול עולם של סטנדרטים המשתנה בקצב מואץ.

בראיה לעתיד, רוב הארגונים אינם מוכנים לשינוי הבא ולזה שאחריו בקצב שהטכנולוגיות ממשיכות להתקדם ולאפשר דרכים חדשות לעשיית עסקים שיכולים אף להיות הרסניים ומשבשים בין לילה.

כיצד, אם כן, ניתן לצפות שמובילי החברה יצליחו לפתח בעקביות ערך מההשקעות הדיגיטליות שלהם בעולם שמתקדם במהירות מואצת?

תפקיד הגורם האנושי

התשובה מתמקדת בחוויה האנושית. מחייבת לחשוב מחדש איך להגדיר ולספק יוזמות דיגיטליות, ולשקול אינטראקציות בין עובד ללקוח בכל שלב בדרך, להשקיע ביצירת תרבות של אימוץ חדשנות טכנולוגית ועוד.

במובן הבסיסי ביותר, אנשים היו המשתנה החסר במשוואת הטרנספורמציה הדיגיטלית. במקום האובססיה של העשור הקודם להתאמת ה-IT לעסק, ארגונים חייבים כעת לנקוט בגישה מאוזנת יותר לשינוי דיגיטלי הכוללת חלקים עסקיים, ניסיון וטכנולוגיה.

ניתן ללמוד מהמחקר של PWC עם לקוחות וניתוח נתונים של עשור, שהתמקדות בניסיון והחוויה האישיים/אנושיים יכול להעלות את ה-IQ הדיגיטלי של הארגון. וזה יעשה קריטי יותר ביישום טכנולוגיות מתפתחות מתחום האינטליגנציה המלאכותית (AI) והאינטרנט של דברים (IoT) שיגדירו את העשור דיגיטלי הבא בשינוי הדרך שאדם ומכונה יעבדו ביחד.

שלא כמו כל כך הרבה היבטים של שינוי טכנולוגי, עיצוב החוויה האנושית הוא משהו שנמצא בשליטה של בני האדם, שיש להם כוח ליצור גישה גמישה ויציבה לחדשנות בעידן של שינוי מתמיד. זוהי המשמעות העמוקה יותר של IQ דיגיטלי בעשור הבא.

צמיחה עסקית ובגרות דיגיטלית

ניתוח הנתונים של 2,216 מנהלים עסקיים וטכנולוגיים שנסקרו בסוף 2016 מצביע על קשר בין ארגונים בעלי אסטרטגיות דיגיטליות מקיפות יותר לבין אלו שמשיגים ביצועים פיננסיים חזקים יותר.

המובילים בסקר – אלו שדיווחו על גידול בהכנסות ועליה ברווחיות מעל 5% בשלוש השנים האחרונות וצפי לצמיחה של 5% לפחות בשלוש השנים הקרובות – נוטים להיות בעלי הגדרות רחבות יותר של נתונים דיגיטליים, פעילות טכנולוגית, מעבר לטכנולוגיה ולתפיסה ארגונית. רק 16% מהמובילים בעולם אומרים שהדיגיטלי הוא שם נרדף ל-IT (התיאור הבסיסי ביותר), לעומת 30% מהחברות האחרות.

למובילים בסקר יש גם הבנה טובה יותר של החוויה האנושית סביב הטכנולוגיה הדיגיטלית (82%, לעומת 69% של חברות אחרות). סביר להניח שהם ישקיעו בפרויקטים דיגיטליים עם צוותים בין-תחומיים של מומחי עסקים, טכנולוגיה ומומחים לחוויית המשתמש (74%, לעומת 65%), ושימוש במתודולוגיות אג'יליות ברוב הפרויקטים שאינם תוכנה (22% לעומת 7%). רבים מהם טוענים שיצירת חוויות לקוח טוב יותר הוא הציפייה העיקרית מההשקעות הדיגיטליות.

המובילים מעדיפים את החדשנות ואת הטכנולוגיה המתפתחת. הם גבוהים יותר ברוב המדדים של חדשנות, כולל צוותי חדשנות ייעודיים (59%, לעומת 42%). שלושה רבעים מהם (75% לעומת 61% של אחרים) טוענים שתהליך החדשנות שלהם כולל זיהוי ומסחור של מוצרים דיגיטליים, יותר ממחצית מקפידים לבנות באופן קבוע אב טיפוס לצורך חקירה מוקדמת של רעיונות עסקיים חדשים המתבססים על טכנולוגיות מתפתחות.

ההגדרות המשתנות לדיגיטל

מתוצאות המחקר ניתן ללמוד ש-32% מגדירים כדיגיטלי את כל הפעילויות הטכנולוגיות הקשורות לחדשנות. 29% מגדירים את הדיגיטל כסינונים של IT. כ-14% מגדירים כדיגיטל את כל הפעילויות הטכנולוגיות מול הלקוח. 14% נוספים מתייחסים לדיגיטל כלכל ההשקעות בטכנולוגיה שמאפשרות אינטגרציה בפעילות העסקית.

6% מתייחסים לדיגיטל לא רק כטכנולוגיה אלא כגישה אסטרטגית המאמצות חדשנות בשיתוף ושילוב כל שכבות הארגון. 5% מתייחסים לדיגיטל כאוסף הפעילות לניהול המידע וניתוחו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים