אורקל וסאפ, לתשומת לבכן: הגבינה בשוק ה-ERP זזה

"יש אקו-סיסטם מאוד חזק ל-ERP בענן; מדובר במהפכה", אמר אמיר עומרי, מנכ"ל משותף ב-Netcloud, ומסביר על השינוי

אמיר עומרי, מנכ"ל משותף ב-Netcloud. צילום: יח"צ

המעבר לענן בארגונים צובר תאוצה והמוסכמה היא שבמרבית הארגונים, הוא כבר לא שאלה של האם אלא מתי, ואילו יישומים יועברו לענן באופן מלא.

אולם, תחום ה-ERP (וגם ה-CRM) היה עד לא מזמן מחוץ לתחום, לפחות במידה מסוימת, כי בשלבים הראשונים של המעבר לענן הוא נחשב לבעל סיכונים גבוהים. אלא שהטכנולוגיה רצה במהירות ואינה מותירה זמן להתלבטויות, וכיום יש מגמה גוברת והולכת של הטמעת פרויקטי ERP שמבוססים כולם על תצורת הענן, במערכות שתוכננו לכך מראש. תחזית עדכנית של גרטנר (Gartner) מאשרת מגמה זו: האנליסטים שלה קובעים שעד סוף שנה הבאה, 30% מהארגונים שיש להם מערכות שירות ומערכות מבוזרות יעברו ל-ERP בענן באופן מלא. המגמה הזו קיימת גם בישראל – בצורה שקטה, פחות מיוח"צנת, אבל צוברת תאוצה.

מי שיכול להעיד על כך הוא אמיר עומרי, מנכ"ל משותף ב-Netcloud, המייצגת בישראל את Netsuite. ב-2009 חיפשו נציגי חברה זו שיתוף פעולה עם גורם ישראלי, ובחרו ב- Netcloud, שעד אז הייתה מורכבת מארבע חטיבות, שעסקו ב-CRM, ווב, ERP ומיקור-חוץ. בעקבות שיתוף הפעולה מכרה Netcloud את כל הפעילות שלה, וכיום היא מתמקדת בשיווק ובהטמעת פרויקטי ERP ארגוניים מבוססים ענן. Netsuite עצמה נרכשה בשנה שעברה על ידי אורקל (Oracle) תמורת 9.3 מיליארד דולר במזומן. הפתרון בענן אמנם מבוסס על Netsuite, אבל היא פועלת בצורה עצמאית לחלוטין ומתחרה במקרים מסוימים אפילו באורקל עצמה.

Netcloud משרתת בישראל 80 לקוחות, רובם חברות ישראליות שפועלות ברחבי העולם, כמו איירונסורס, טאבולה, אינסרט, סלברייט, סימילרווב וסיטרה. הלקוחות הטבעיים של Netsuite הם ארגונים שיש להם מערכת ERP של אורקל, סאפ (SAP) ופריוריטי (Priority Software) וכעת הם מחליפים אותה במערכת רב מטבעית בגרסת הענן. עומרי נקב בשמותיהן של חברות כגון קוגניפיי, לשעבר החטיבה הביטחונית של NICE, שעברה ממערכת ה-ERP של אורקל לענן מלא. התקנות נוספות נעשו ברדקום מקבוצת רד. "מהירות ההטמעה היא אחד השיקולים של ארגונים בבחירת המוצרים. אנחנו מעלים מערכת תוך שעות עד ימים. זה חצי ואפילו שליש מהזמן שנדרש בהתקנה באתר הלקוח", אמר.

קרין ולייקו, סמנכ"לית מכירות Netsuite ב-Netcloud. צילום: יח"צ

קרין ולייקו, סמנכ"לית מכירות Netsuite ב-Netcloud. צילום: יח"צ

קרין ולייקו, סמנכ"לית מכירות Netsuite ב-Netcloud, אמרה שמודל התמחור של Netsuite הוא שנתי, בהתאם לשירות שהארגון רוכש, ובמודל של "לא השתמשת – לא שילמת". לדבריה, "זה המודל שהעולם הולך אליו".

זמן המהפכה

עומרי סבור שאנחנו בעיצומה של מהפכה – הן טכנולוגית והן ברמת המיצוב של השחקנים המרכזיים אשר צריכים להבין שהגבינה זזה", לדבריו. "יש אקו-סיסטם מאוד חזק ל-ERP בענן. העובדה שהמוצר שלנו פותח מראש לצרכי ענן פותחת פער גדול מאוד מול המתחרים".

הוא מסכים שנכון להיום, חברות רבות עדיין לא מטמיעות ERP בענן – מסיבות רבות. "הרבה חברות עדיין לא שם כי הן פוחדות מהתהליך, אבל הן מתחילות לזוז. מדובר בזעזוע גדול עבורן", אמר עומרי. "אנשים לא רוצים לזוז מאזור הנוחות שלהם, אבל מתישהו הם יצטרכו לעשות זאת. קשה להם להצדיק את זריקת המיליונים שמושקעים במערכות ה-ERP המסורתיות לטובת מעבר לענן. זה תהליך של עיכול תוך בחינת הוכחות של יעילות והוזלת עלויות".

לדברי עומרי, "מערכת ה-ERP בענן מגדירה מחדש את השוק הזה. המספרים מאוד ברורים. נגמרו הימים שבהם משלמים על תחזוקה. במודל המסורתי, שלוש שנים לאחר שקונים את הגרסה הכי מתקדמת של ה-ERP היא כבר ישנה וצריך להחליף אותה. ERP בענן הוא מודל שמאפשר עדכונים שוטפים ללא כל עלות נוספת".

עובדים עלינו בעיניים?

עומרי ציין שאורקל, שזיהתה את השינוי, היא סמן ימני בשוק והחברות האחרות ילכו אחריה, "אבל לנו יש פער לפני המתחרים, וייקח להם כמה שנים להדביק אותו".

ואכן, מתחרותיה של אורקל לא נרדמו בשמירה ומשחררות גרסאות לכיוון הענן, כדי להיענות לדרישות הלקוחות. אבל עומרי מציע לאותם לקוחות: "שלא יעבדו עליכם". "הלקוחות צריכים לדעת שיש הבדל בין מערכת שנולדה ופותחה עבור הענן ומבוססת ענן, לעומת יצרני ERP שהמערכות שלהם לא פותחו עבור הענן, אלא מערכות קיימות שהותאמו אליו, עם כל הכובד והמסורבלות שלהן", אמר. "חברות שמעבירות את המוצר שלהן כאילו לענן ואומרות שיש להן פתרון בענן – זאת עבודה בעיניים".

לדבריו, הייחוד של מערכת ERP בענן הוא שהיא גמישה ומתאימה גם לארגון עם חמישה משתמשים. עומרי ציין שארגונים מבינים שהחיסכון בעלויות התחזוקה של המערכות הישנות שלהם, שאותו מאפשר להם המעבר לענן, יחזיר מהר מאוד את ההשקעה במערכות ה-ERP בענן.

השורה התחתונה: העלאת ERP לענן, שנראתה עד לפני זמן לא רב כאופציה לא ריאלית, מתבררת כיום כחלופה בארגונים רבים, בעיקר ארגוני SMB , חברות טכנולוגיות וחברות צעירות, שרק עתה מתחילות את דרכן. חברות שמספקות פתרונות ERP בענן מהוות את החדשנות המשבשת של עולם ה-ERP הישן, והשאלה הגדולה היא כיצד היצרניות של המערכות המסורתיות יגיבו לשינויים ויתאימו את עצמן – לא רק מבחינה טכנולוגית אלא גם מבחינת מודל התמחור. האם הן יפתחו מודל שיקצץ בעלויות התחזוקה של המערכות הקיימות? מה שבטוח, יהיה מעניין.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הגבינה זזה מזמן...

    מנכ"ל של חברת ענן שבכלל לא מעודכן מה קורה בשוק שבו הוא נמצא... גם אורקל וגם SAP משקיעות את כל כולן בענן, וכך מערכות ERP תופסות למעשה חלק מהותי אך לא מלא בפתרון המלא לארגון , הפתרון המלא מסופק על ידי פתרונות ענן מלאים , שנולדו בענן ולא הוסבו אליו. מי שיבדוק קצת מה קורה בעולם , יגלה למשל שתחום הענן ב SAP הינו התחום המוביל את החברה והפעילות שלה .

אירועים קרובים