מנכ"ל אובר: "אני צריך להתבגר"

לאחר שמצלמת לוח מחוונים תיעדה את מנכ"ל חברת שיתופי הנסיעות שרוי בוויכוח לוהט עם הנהג שלו בנוגע להפחתת דמי הנסיעה והשכר הנמוך של הנהגים בחברה, מודה כעת טראוויס קלאניק כי הוא זקוק למנהיגות תומכת

טראוויס קלאניק, מייסד ולשעבר מנכ"ל אובר. צילום: Joe Seer/BigStock

אובר (Uber) ידועה בתרבות הארגונית הקלוקלת שלה, למשל בכל הנוגע בהטרדות מיניות בשורותיה – נושא שעלה לכותרות לאחרונה ושגרר ביקורת קשה על החברה.

השבוע נחשף סרטון לא מחמיא חדש, שבו תועד מנכ"ל החברה, טראוויס קלאניק, ובו ניכר כי הבעיות שמאפיינות את אובר מחלחלות אפילו לאינטרקציות של המנכ"ל עם הנהגים שלו.

בסרטון – שצולם בתחילת החודש בנסיעתו של קלאניק עם נהג החברה כהה העור, פאוזי כאמל, ושפורסם על ידי בלומברג (Bloomberg) ביום ג' – מוצג המנכ"ל מתווכח עם הנהג שלו על תעריפים.

הוויכוח התלהט ונגמר בכך שקלאניק אמר לנהג להפסיק להאשים את אובר בבעיותיו. "יש אנשים שלא רוצים לקחת אחריות על החרא שלהם. הם תולים אשמה לכל דבר בחיים שלהם במישהו אחר", אמר קלאניק כשהוא יוצא מהמכונית, טורק את הדלת ומסנן לעבר הנהג בציניות: "בהצלחה!".

תרבות ארגונית כושלת

הסרטון החדש הוא עוד אחד מסדרת חשיפות אחרונות הקשורות בהתנהלות הפנים-ארגונית של שירות הנסיעות המשותפות המצליח. הנושאים שעלו לסדר היום בשבועות האחרונים כללו כל דבר, החל מהתפטרותו של המהנדס הראשי של החברה – שעזב לאחר שלא חשף כי נטש את גוגל (Google), מקום העבודה הקודם שלו, עקב חשד שהטריד מינית – וכלה בהדלפות פנימיות המפרטות ומציגות תרבות ארגונית כאוטית שמתאפיינת בסקסיזם ובשיטות עבודה לא מקצועיות בעליל.

הגילויים הרבים הללו מעלים את השאלה האם אובר יכולה לשמור את מקומה כבכירת החברות לשיתופי נסיעות בעולם, כשהיא ממשיכה לקיים יחסי עבודה מעוותים וכשקלאניק נמצא בראשה.

הקש שישבור את גב הגמל?

שני משקיעים של אובר, מיטש ופרדה קאפור, פרסמו בשבוע שעבר מכתב פתוח אל מועצת המנהלים של החברה ובו הביעו ביקורת על כך שמתקיימים בה "תרבות הנגועה בזלזול, קליקות פסולות, חוסר גיוון, וסובלנות כלפי בריונות והטרדה מכל צורה". השניים הזהירו מפני "הסיכונים הגבוהים" של התופעות הללו והתריעו באובר לשנות את דפוסי ההתנהגות הבעייתיים.

למרות שבפגישה שקיים קלאניק עם 100 מהנדסות בחברה שלו השבוע התייחס המנכ"ל למה שלכאורה נראה כהטרדות מיניות הרווחות בחברה כאל תופעה "נתעבת", והבטיח לערוך חקירה פנימית בעניין, הוספת הריב שלו עם הנהג לערימת הבעיות של אובר עלולה להוות את הקש שישבור את גב הגמל ולהפוך לרועץ לחברה וליחסי הציבור לה.

"תזכורת בוטה לכך שאני חייב להשתנות מהיסוד"

קלאניק התנצל על התנהגותו זו בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה לכל עובדי אובר ביום ג' בערב, לאחר פרסום סרטון התקרית בנסיעה. "להגיד שאני מתבייש יהיה אנדר-סטייטמנט קיצוני", כתב קלאניק. "התפקיד שלי כמנהיג שלכם הוא להוביל, וזה מתחיל עם התנהגות באופן שיגרום לכולנו גאווה. זה לא מה שעשיתי, ואין דרך להסביר זאת".

"ברור שהווידיאו מציג שיקוף שלי – והביקורת שקיבלנו מהווה תזכורת בוטה לכך שאני חייב להשתנות מהיסוד כמנהיג, ולהתבגר" המשיך קלאניק. "זו הפעם הראשונה שאני מוכן להודות שאני זקוק לעזרה במנהיגות, ואני מתכוון להשיג כזו".

בסרטון מוצג קלאניק כשהוא יושב במושב האחורי בין שתי נשים. מוזיקה מתנגנת ברקע וקלאניק מנוענע את כתפיו ומתבדח עם נשים. כשהנסיעה מסתיימת והנוסעות יוצאות מהמכונית, כאמל מנצל את ההזדמנות כדי לספר לקלאניק שהורדת תעריפי הנסיעה של אובר מקשה על הנהגים.

קלאניק מסביר לכאמל כי התעריפים לא הורדו לנהגים כהי עור – דבר שבלומברג סותר בכתבה שבה הופץ הסרטון – ואז השיחה מתלהטת והשניים מאבדים את עשתונותיהם. קלאניק אמנם עוזב את המונית בטריקת דלת אבל הנהג זוכה לזרוק אל חלל המכונית את המשפט האחרון ובו הוא עונה למנכ"ל: "בהצלחה גם לך, אבל אתה לא תגיע רחוק!"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים