אפל ו-HP הן הראשונות להיאבק בניצול עובדים ובעבודה בכפייה

דו"ח שפורסם קובע כי כ-21 מיליון בני אדם הם קורבנות של עבודה בכפייה ברחבי העולם ● שתי הענקיות ניצבות בראש רשימה שדירגה את חברות ההיי-טק הנאבקות בתופעה

מצילים את המנוצלים. אילוסטרציה: BigStock

החברות HP ואפל (Apple) העפילו לראש רשימה שיצאה בסוף השבוע, אשר מדרגת את חברות הטכנולוגיה הנלחמות בתופעת ניצול העובדים כחלק משרשרת האספקה של מוצריהן. החברות דורגו על בסיס גורמים כגון מודעות ציבוריות ומחויבות, נהלי רכש, ניטור תהליכי ביקורת ועוד.

עובדים שמייצרים רכיבים בטכנולוגיית המידע והתקשורת (ICT), כחלק משרשרת האספקה של החברות בתחום, הם בדרך כלל מהגרים אשר פגיעים במיוחד לניצול ולעבודה בכפייה, נכתב בדו"ח של KnowTheChain – גוף שנוסד בשנת 2013 על ידי Humanity United, שפועלת מבסיס בארצות הברית, ובשיתוף ארגונים נוספים. הגוף פועל כמשאב מקוון בעבור עסקים ומשקיעים שמחפשים מידע אודות הפרות עבודה בתוך שרשרת האספקה שלהם.

עבדות של ממש

על פי הערכות, כ-21 מיליון אנשים הם קורבנות של עבודה בכפייה ברחבי העולם, כך על פי ארגון העבודה הבינלאומי (International Labour Organization). עבודת כפייה מוערכת ככזו המייצרת כ-150 מיליארד דולרים ברווחים בלתי חוקיים מדי שנה.

עובדים בכפייה מנוצלים במגוון דרכים, כמו למשל – בגבייה של דמי גיוס גבוהים בכדי להשיג עבודה, בעבדות של ממש לצורך תשלום חובות, בשלילת דרכונים או מסמכים אחרים של העובדים לצורך הפעלת לחצים עליהם, או בעבודה המתמשכת לאורך מספר שעות מופרז בעבור שכר נמוך, כך צוין בדו"ח.

HP, אפל, אינטל (Intel), סיסקו (Cisco) ומיקרוסופט (Microsoft) הן החברות שניצבות במיקומים הגבוהים ביותר ברשימה של 20 חברות ICT ציבוריות אשר פועלות ולוחמות כנגד התופעה המחרידה והכל כך נפוצה.

בתחתית הרשימו מופיעות החברות Keyence ,BOE Technology, וקאנון (Canon). 18 מתוך 20 החברות הציבוריות הראו מחויבות בביעור עבודה בכפייה משרשרת האספקה שלהן. "עם זאת, רק אצל מספר קטן בהרבה מבין חברות אלה יש גם תהליכים מהותיים שמתקיימים בכדי ליישם את התחייבויות הללו", צוין בדו"ח.

ניצול עובדים פגיעים

בסך הכל, חברות ICT עושות מעט בכדי לאפשר לעובדיהן אמצעי לביטוי בשרשרת האספקה שלהן, כמו למשל לאפשר חופש התאגדות או מתן גישה למנגנוני תלונה. מצד שני, רוב החברות עושות מאמצים על מנת להכיר ולאתר את החוליות הפגומות בשרשרת האספקה שלהן, וזאת לאורך כל הדרך אפילו עד לספקי הסחורות, כגון המינרלים. אינטל, למשל, סוקרת את ספקיה ועורכת ביקורים במתקני זיקוק שפועלים למענה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, כך נכתב בדו"ח.

דובר HP אמר בתגובה לפרסום הרשימה: "אנו מאמינים כי הפעולות שלנו חייבות להתמקד במתן מענה לכמה מהאתגרים הגדולים ביותר העומדים בפנינו כחברה, לרבות מאבק בסחר בבני אדם, בעבודות בכפייה ובצורות אחרות של ניצול עובדים פגיעים".

בהצהרה שהוציאה בתגובה לדברים, כתבה אפל שהיא הייתה מחויבת לטפל בכל הגורמים הפועלים בשרשרת האספקה שלה בכבוד ובהערכה. "אנחנו עובדים קשה בכדי להרים את הרף בכל שנה על מנת לשפר את תנאי העבודה ולהגן על זכויות אדם", נכתב בהצהרה. "אנו מחויבים לסטנדרטים הגבוהים ביותר של אחריות חברתית ולהמשך עבודה עם תעשיות לצורך מאבק בסחר בבני אדם ובעבדות בשרשרת האספקה של החברות".

אינטל, מיקרוסופט, Kayence וקאנון לא נענו לבקשות תגובה, ואת BOE Technology לא ניתן היה להשיג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים