שי אוזון, מנכ"ל One1: "השוק מתחיל להפשיר"

"המחצית השנייה של 2013 הייתה טובה יותר בהשוואה למחצית הראשונה ואני מעריך ש-2014 תהיה טובה יותר, מאחר שתקציבים שהוקפאו מתחילים להשתחרר", אמר אוזון, מנכ"ל הקבוצה ● לדבריו, "אני מעריך שפרויקטים שהוקפאו בשנה שעברה יופשרו השנה ונראה חזרה לצמיחה"

"יהיה טוב באופן יחסי. המחצית השנייה של 2013 הייתה טובה יותר בהשוואה למחצית הראשונה. הדבר קרה בשל העובדה שהשתחררו תקציבים, למרות הכול. אלא שעדיין, ציפינו לשנה טובה יותר ממה שהיא הייתה בפועל. אנחנו מבחינים בתקציבים שהוקפאו והם מתחילים להשתחרר, ואני מעריך שהדבר ישפיע לחיוב על 2014", כך אמר שי אוזון, מנכ"ל קבוצת One1.

המפגש עם אוזון היה התשיעי בסדרת המפגשים המיוחדים שעורכת מערכת אנשים ומחשבים עם בכירים בתעשייה. קודם לכן התארחו, לפי סדר כרונולוגי: בן פסטרנק, מנכ"ל קבוצת אמן; משה חורב, מנכ"ל אורקל (Oracle) ישראל; מיכאל גולן, מנכ"ל גולן טלקום; מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס; נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל; יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר; סתוית נבון, מנכ"לית סאפ (SAP) ישראל; ובועז יהודה, מנכ"ל גטר טק.

לדברי אוזון, שוק ה-IT עובר כמה שינויים במקביל. "שינוי אחד הוא טכנולוגי. כולם מדברים על מיחשוב ענן ובימים אלה אנחנו מתחילים לראות שהפתרון קורם עור וגידים בארגונים. לקוחות ארגוניים מתעניינים בפתרונות בתחום, החל מעולם התשתיות וכלה בפתרונות תוכנה. אנחנו, ב-One1, נערכים לענות על דרישות הלקוחות".

הוא ציין כי "השינוי השני הוא יותר תרבותי-עסקי ומייצר אתגרים גדולים לכל הצדדים. אנחנו רואים יותר ויותר מנמ"רים שמחוברים להיבטים העסקיים של הארגון ורוצים להשפיע על צד ההכנסות בארגון. המנמ"רים רוצים להביא בשורה חדשה לעסקים שלהם ומעוניינים בפתרונות IT עם ערך עסקי ותחרותי. האתגר שלנו הוא לקדם אותם לשם ולספק את הערך הזה, מעבר לשירות או למוצר התוכנה".

אוזון, בן 43, הצטרף ל-One1 בשנת 2002, לאחר שזו רכשה את החברה שהקים, וייזקום. בעקבות הרכישה הוקמה בקבוצה חטיבת יישומי האורקל One1Up, שאותה הוא ניהל. בשנת 2011 מונה אוזון למנכ"ל החברה הבת, One1 שירותי תוכנה, תפקיד שמילא עד מינוי למנכ"ל הקבוצה. יש לו תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במינהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת תל אביב.

מה דורשים ממך המנמ"רים?
"אנחנו נדרשים לחדש את מערכות ה-IT של המנמ"רים ולשלב בין תשתיות חדשות לישנות. מערכי המיחשוב הארגוניים מתפתחים כל העת וצריך לתת לכך מענה בלי לזרוק את כל השקעות העבר. אם הוטמעו בארגון מערכות מיחשוב בענן, או מתכננים להטמיע מערכות כאלה, אנחנו נדרשים לחבר אותן עם המערכות הקיימות, לקשר בין פלטפורמות הפיתוח הקיימות והחדשות או לשדרג את הקיימות".

איך אתה נערך לקראת שנת 2014?
"בהבדל מהמתחרים, One1 היא חברה פרויקטלית, זה הפורטה שלנו. בהתאם, עלינו להצטייד בכל הטכנולוגיות החדשות ועל בסיסן לקחת את הארגונים צעד אחד קדימה. אנחנו גאים במספר רב של פרויקטים אותם אנחנו מבצעים ברמת מורכבות שונה".

"החוכמה היא לדעת אילו פרויקטים לא לקחת". שי אוזון, מנכ"ל קבוצת One1. צילום: פלי הנמר

האם תיקח כל פרויקט?
"החוכמה היא לדעת אילו פרויקטים לא לקחת. הצלחה של פרויקט זה כמו ריקוד טנגו. ספק ה-IT נדרש להיות בעל מתודולוגיה מסודרת. לא מספיק לדעת לפתח שורות קוד, יש לדעת איך לנהל פרויקט ואיך לטפל בו לאורך כל שלבי מחזור החיים שלו. מנגד, גם הלקוח הארגוני נדרש להיערך לפרויקט, עם מטרית גיבוי מההנהלה, תקציבים ואנשים. לא ניכנס לפרויקט שבו הלקוח יישב בחיבוק ידיים ויחכה שהפרויקט יעבוד. אי אפשר לעשות ילד לבד, והדבר נכון גם כאן. ארגון צריך להיערך, לבוא עם הגישה הנכונה, להבין ולהפנים את חלקו ותרומתו להצלחת הפרויקט".

לא מעט אינטגרטורים מקומיים מפטרים עובדים. מה קורה אצלכם?
"אין אצלנו צפי לפיטורים ואין כרגע תוכנית קיצוצים. עם זאת, ברור שהשינויים הטכנולוגיים ידרשו טיוב עובדים, אולי שילוב עובדים בעלי רקע אחר מהמקובל בתעשיית ההיי-טק.

שכבת ההנהלה אצלנו רזה, כך שאני לא מתכנן מהלך של ארגון מחדש, כפי שקרה אצל המתחרים. מצאנו את הדרך הנכונה לנהל את החברה: אנחנו עורכים תוכניות בנות 8-5 חודשים להכשרת מנהלים, במהלכן אנחנו עובדים עם האנשים שאותרו כמתאימים לתפקידי ניהול והם מקבלים ליווי ואימון צמוד. מדי שנה אנחנו מכשירים עשרות מנהלים והשנה נצא עם תוכנית מיוחדת לפיתוח מנהלים, שבמסגרתה נקלוט גם מועמדים חיצוניים. אנחנו מחפשים אנשים יצירתיים, שאפתניים ותחרותיים, עם 'סכין בשיניים וברק בעיניים'.

פיתחנו תרבות של עבודה על פי כללים ברורים, ללא סטיות. קורה שמטיחים בנו את האמירה: 'אתם קשים'. לשיטתי זאת מחמאה מאין כמוה. אנשי One1 יודעים לקבל ביקורת ובסוף כל פרויקט אני מבצע בדיקת ביצועים, כדי ללמוד איפה אפשר עוד לשפר".

מהם מנועי הצמיחה של החברה?
"יש בחברה 11 חטיבות, ביניהן One1View, אורקל (Oracle), סאפ (SAP), מוצרי אבטחת מידע, מוצרים לתחום ה-CRM, פרויקטים לתחומי ה-CRM וה-BI, יועצים, בדיקות – על בסיס טסקום, וחומרה. לכל אחת מהחטיבות יש מנועי צמיחה ובנוסף, יש מנועי צמיחה ברמת החברה. מחצית מהכנסותינו הן מעולם החומרה ומחצית מעולם התוכנה. אנחנו בוחנים כל העת כניסה לתחומים חדשים ואימוץ של טכנולוגיות חדשות".

איזה אתגר הוא הגדול ביותר שבפניו ניצבים המנמ"רים כיום?
"המנמ"רים נדרשים להעביר את מערך המיחשוב של הארגון מטכנולוגיות ישנות לחדשות. מה שמאפיין את הדור הישן, הנוכחי, הוא מערכות כבדות ועתירות פיתוח. הדור החדש מאופיין בפיתוח קליל, בממשקים למיחשוב ענן ובמיחשוב נייד, ולרשתות החברתיות. בשנה שעברה נכנסנו לתחום ה-Big Data על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות הארגוניים, אולם זה היה מוקדם מדי והשוק לא היה בשל דיו. נמשיך השנה לעסוק בתחום ולתת מענה ללקוחות שכבר בשלים לשינוי".

מה לגבי רכישת חברות?
"מדיניות הרכישות שלנו מתבססת על השלמה של כל תחום שבו אנחנו לא נמצאים. ב-2013 לא רכשנו חברות, אבל בשנים קודמות כן. בינואר 2012 הרחבנו את פעילותנו בעולם הסאפ עם רכישת 70% מאקזקט סופט, שעוסקת בייעוץ ממוקד טכנולוגיות סאפ ו-BI. סכום הרכישה היה חמישה מיליון שקלים. בנובמבר 2011 רכשנו את טסקום בדיקות תוכנה תמורת סכום של עד 20 מיליון שקלים. ב-2010 רכשנו מחצית ממניות כלנית כרמון שירותי תוכנה תמורת 20.3 מיליון שקלים, וכך הפכנו לבעלי השליטה בה. באותה השנה רכשנו את הראל טכנולוגיות מידע תמורת 12 מיליון שקלים. נמשיך לרכוש חברות הפועלות במגזרים שבהם איננו פועלים, או טכנולוגיות חדשות שמשלימות את סל המוצרים שלנו".

"המשימה העיקרית שלנו כעת היא לאחד ולהציע ללקוחות את מכלול פתרונות החברה, מקצה לקצה". שי אוזון, מנכ"ל קבוצת One1. צילום: פלי הנמר

"הקבוצה צמחה במאות אחוזים בשנים האחרונות והיא אחת החברות המובילות בשוק ה-IT בישראל", ציין אוזון. "השוק עתיד להציב בפנינו עוד אתגרים רבים ומעניינים, ואנחנו ערוכים היטב כדי להמשיך לעמוד בהם בהצלחה".

לדבריו, "המשימה העיקרית שלנו כעת היא לאחד ולהציע ללקוחות את מכלול פתרונות החברה, מקצה לקצה. אם עד היום מכרנו התמחויות או פרויקט, כעת אנחנו רוצים להציע ללקוח את הכול בחבילה אחת. לצורך זה, בין היתר נשקיע מאמצים נוספים בגרסה החדשה של One1View, מערכת ה-ERP של החברה, ובייעוץ לתחום ה-Big Data. אבטחת מידע וסייבר הם נושאים חמים – וגם שם נפעל השנה".

One1 היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסה בתל אביב ומספקת פתרונות בתחומי התוכנה ואינטגרציית המערכות. החברה מספקת פתרונות מיחשוב מקצה לקצה ושירותי מיקור-חוץ ליותר מ-1,500 לקוחות במגזרי הטלקום, התעשייה, ההיי-טק, הבנקאות והפיננסים, הביטוח, הקמעונות, המסחר ועוד. יש לה הכנסות שנתיות של כמיליארד שקלים. היא ממוקמת בפארק אפק בראש העין ומונה כ-3,000 עובדים.

הקבוצה מדורגת כמה פעמים בדירוגי STKI לשנת 2013. בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, שמוכרות תוכנה, חומרה וגם שירותים, ניצבת One1 רביעית, לאחר HP ישראל, מטריקס ומלם-תים. בדירוג של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", היא מדורגת חמישית, לאחר מטריקס, מלם-תים, נס ישראל וטלדור. בדירוג החברות הפועלות בשוק החומרה עומדת One1 במקום הרביעי, כשלפניה HP ישראל, בינת ומלם-תים. בדירוג ספקיות התוכנה היא ניצבת שביעית, לאחר מיקרוסופט (Microsoft), אורקל, יבמ, גטר טק, נס וסאפ ישראל. בתחום שירותי מיחשוב הענן דירוגה רביעי, כשמקדימות אותה החברה לאוטומציה, Salesforce.com וקומקס. בין ספקיות ה-ERP היא נמצאת שלישית, לאחר סאפ ואורקל. בדירוג האינטגרטורים של מערכות ה-ERP מדורגת One1 שנייה, אחרי נס ולפני מטריקס ואדוונטק.

לסיכום, השיא אוזון עצה למנמ"רים בפתח השנה האזרחית החדשה. "האתגר המרכזי שמולו ניצב המנמ"ר הוא להטמיע את הטכנולוגיות החדשות במערך ה-IT של ארגונו – מיחשוב ענן, תשתיות תוכנה, מיחשוב נייד – באופן חלק", אמר. "זה פרויקט שמצריך כוח אדם בעל יכולות מגוונות וליווי מקצועי. ככלל, אני אופטימי לגבי 2014. אני מקווה שמגמת ההתאוששות שאותה ראינו במהלך המחצית השנייה של 2013 תימשך. אני מעריך שפרויקטים שהוקפאו במהלך 2013 יופשרו ב-2014 ונראה חזרה לצמיחה. השנה שחלפה לה לא הייתה שנה טובה גם בעולם. אם ב-2012, המצב בישראל היה טוב יחסית למקומות אחרים, ב-2013 'חטפנו'. אני מעריך ש-2014 תהיה 'שנת תיקון' ונראה השקעות גדולות של ארגונים ב-IT".

השתתפו בהכנת הידיעה: פלי הנמר ויהודה קונפורטס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים