נתי אברהמי, קבוצת יעל: "2013 נפתחה קשה יותר מקודמותיה – אבל תסתיים בצורה טובה מהצפוי"

"שנת 2014 צפויה להיות טובה יותר מהשנה. האווירה הכלכלית ונתונים אודות צמצום הגירעון יתרמו גם הם לשינוי", אומר מנכ"ל קבוצת יעל בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "אנו הולכים למקומות בהם אנו מעריכים שאנו מובילים ויש לנו סיכוי לזכות. לא תמצא אותנו בסתם מכרז" ● ומהן התוכניות לעתיד הקרוב? "אנו שוקלים לקנות חברה", אומר אברהמי

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: פלי הנמר

"שנת 2013 החלה באופן קשה יותר מקודמותיה. חלק מהקשיים נבעו מתחזיות וציפיות שהביאו לצמצומים, לצד אווירה כלכלית לא מדהימה. כעת אנו חווים את תחילתו של שינוי, ויחד עם הצפי שהרבעון הרביעי יהיה – באופן מסורתי – חזק יותר, יביא לכך שבסופו של דבר, השנה תסתיים בצורה טובה מהצפוי", כך אמר נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים.

אברהמי הוא החמישי בסדרת המפגשים המיוחדים שעורכת מערכת אנשים ומחשבים. קודם לכן התארחו בן פסטרנק, מנכ"ל קבוצת אמן; משה חורב, מנכ"ל אורקל (Oracle) ישראל; מיכאל גולן, מנכ"ל גולן טלקום; ומוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס.

לדבריו, "שנת 2014 צפויה להיות טובה יותר מהשנה, אף שהיא לא תהיה הכי טובה שאפשר לצפות. אנו מצויים במגמת שיפור איטית – אך עקבית. האווירה הכלכלית ונתונים אודות צמצום הגירעון יתרמו גם הם לשינוי".

קבוצת יעל מתמחה במתן פתרונות עסקיים שונים מבוססי IT ללקוחותיה בארץ ובעולם. הקבוצה מונה ארבע חברות, כאשר הגדולה שבהן היא יעל תוכנה ומערכות, חברת אינטגרציה ו-IT המתמחה ביישום והטמעה של מוצרי תוכנה וחומרה ויישום פתרונות עסקיים שונים. בנוסף, מספקת החברה שירותי יעוץ ומיקור חוץ ללקוחות רבים בתחומי הפיתוח והתוכנה. לחברה יש פעילות הטמעת מערכות אורקל, אינטגרציה סביב כלי טיבקו (Tibco), פעילות BI של ספוטפייר (Spotfire), המיוצגת בארץ על ידי יעל, ופעילות CRM עם כלי מגה סנטר – מוצר CRM בפיתוחה של יעל. יעל תוכנה ומערכות היא החברה הגדולה בקבוצה. חברה נוספת היא יעל פתרונות משולבים, המספקת תשתיות חומרה ופתרונות בסביבת מיקרוסופט (Microsoft) ודל (Dell).

יעל מפעילה את ה-HUB הלוגיסטי של דל ומשמשת כזרוע השירות של דל בישראל בפריסה ארצית. "יש לנו 200 אלף לקוחות דל", אומר אברהמי, "השירות מהווה אתגר לא פשוט, כי הרשתות החברתיות גורמות לנו להעלות את הרמה של שביעות הרצון מ-97% ל-100%. יש לנו 60 טכנאים מדן ועד אילת, המטפלים במאות קריאות מדי יום". בנוסף, החברה עוסקת באינטגרציה בתחום התשתיות ואבטחת המידע, ומספקת פתרונות בעולם הבנקאות מבוססי דיבולד (Diebold), כגון כספומטים, קיוסקי מידע ועוד.

חברה שלישית היא IFN Solutions, שעוסקת בשיווק יישום והטמעה של מערכות יבמ-פיילנט (FileNet IBM) בתחומי ECM ו-CCM (ר"ת ניהול יצירת תוכן). במסגרת זו, יש לחברה גוף בהר חוצבים, העוסק בכתיבה טכנית מול לקוחות בינלאומיים, עם אנגלית ברמת שפת אם לצד ידע טכנולוגי. לקבוצת יעל חברה אחות בשם Surecomp המתמחה בסחר חוץ בתחום הבנקאות. לחברה מאות התקנות בבנקים גדולים בחו"ל ובבנקים הגדולים בארץ.

חמישים שנות פעילות
יעל תוכנה הוקמה לפני 50 שנים בידי ברוך צור, ששימש המנכ"ל הראשון שלה במשך 16 שנים וקרא לה על שם אשתו. בשנות ה-80 נרכשה יעל בידי קופת חולים כללית ואמפל, בעקבות כמה פרויקטים שביצעה עבורה. בעקבות המשבר בבורסה הישראלית נאלצה ההסתדרות, שהחזיקה בקופת חולים כללית, למכור את יעל. בתחילת 1986 נרכשה החברה בידי קבוצת משקיעים קנדים בראשות יואל קושיצקי. אברהמי החל לעבוד בקבוצה ב-1993, כמנהל פרויקטים, ומשמש כמנכ"ל מאז 1999. כיום הוא המנכ"ל הוותיק ביותר בענף לאחר משה חורב, מנכ"ל אורקל ישראל.

קבוצת יעל מעסיקה בארץ יותר מ-800 עובדים ומעניקה שירותים למגזרים רחבים, בהם היי-טק, תעשייה, ממשלה, ביטחון, בנקאות, רפואה, ועוד. עיקר הפעילות העסקית של הקבוצה מתקיימת בישראל, אך הקבוצה מספקת שירותים גם ללקוחות רבים בחו"ל. יעל היא מהוותיקות שבחברות הפועלות בשוק המקומי – למעט נציגויות של חברות בינלאומיות, דוגמת יבמ (IBM). למעשה, היא השנייה בוותק בארץ לאחר מלם. "מנעד הגילאים של העובדים בקבוצה הוא רחב", אומר אברהמי, "החל מצעירים בשנות ה-20 לחייהם ועד עובדים בני 70".

"הממשלה סובלת מאיוש לא איכותי של כוח אדם בתחומי המיחשוב". נתי אבהרמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: פלי הנמר


"אני יודע את הנתונים האמיתיים"

על פי דו"ח של חברת המחקר STKI, שפורסם במרץ השנה וכלל דירוג של ספקיות ה-IT הגדולות המוכרות תוכנה, חומרה ושירותים, ניצבת קבוצת יעל במקום ה-11. במקום הראשון HP ישראל, ולאחריה מדורגות מטריקס, מלם-תים, One1, יבמ (IBM) ישראל, מיקרוסופט ישראל, טלדור, בינת, נס ישראל ואורקל ישראל.

בדירוג המעניין לא פחות, זה של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", שם התחרות בין החברות בשוק גדולה במיוחד – נמצאת קבוצת יעל במקום השמיני. בראש הטבלה, לפי STKI, ניצבת שוב מטריקס. אל המקום השני הגיעה פעם נוספת מלם-תים. לאחריהן מדורגות החברות בסדר הבא: נס ישראל, טלדור, One1, הסניף הישראלי של HP ויבמ ישראל. לאחר קבוצת יעל, מדורגות בינת וקבוצת אמן. בדירוג רשימת האינטגרטורים של מערכות ERP מדורגת יעל במקום התשיעי. בראש ניצבת נס, ולאחריה One1, מטריקס, אדוונטק, HP ישראל, יבמ ישראל, טלדור, מלם-תים. לאחר קבוצת יעל נמצאת TCS ישראל.

אברהמי אינו מסתיר את חוסר שביעות רצונו מהנתונים. לדבריו, "אני יודע את הנתונים האמיתיים, הן בהיקפי הפעילות והן בהיקפי המחזור והרווחיות. אנו נטועים במקום טוב בחמישה השניה – ואנו בצמיחה". על פי נתוני BDI שהגיעו לידי אנשים ומחשבים, עולה כי המחזור הוא לפיו יעל תוכנה ומערכות מדורגת בתחום התוכנה והאינטגרציה במקום השישי – לאחר מטריקס, נס, מלם-תים, One1, טלדור ויבמ ישראל – עם מחזור פעילות מוערך של 400 מיליוני שקלים ב-2012, ומחזור לעובד של 444 אלף שקלים. "הדירוג של BDI משקף באופן נאמן וקרוב יותר את המציאות", אמר אברהמי, "מצד אחד אנו בסופרמרקט, המציעים פתרונות מקצה לקצה, של תוכנה, מיקור חוץ חומרה ותשתיות. מנגד, איננו סופרמרקט, כי אנו מציעים שש קבוצות של מוצרי תוכנה, מובילים בתחומם, עם ניסיון ו-ותק מחד וחדשנות ורמה מאידך".

"אני יודע את הנתונים האמיתיים, הן בהיקפי הפעילות והן בהיקפי המחזור והרווחיות". נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: פלי הנמר

מי הם המתחרים של יעל?
"אנו פועלים מול שני סוגי מתחרים. סוג אחד הוא חברות האינטגרציה הגדולות, מטריקס, נס, אמן ואחרות. בסוג המתחרות השני אנו מתחרים לפי נושאים. לדוגמה, אדוונטק בתחום פרויקטי ERP או Software AG בתחום האינטגרציה, ועוד".

מהי פילוסופיית התחרות שלך?
"אנו הולכים למקומות בהם אנו מעריכים שאנו מובילים ויש לנו סיכוי לזכות. לא תמצא אותנו בסתם מכרז".

בין השנים 1999 ו-2006 רכשה קבוצת יעל תשע חברות. ב-2005 רכשה את ג'יטרוניקס (GTronix) ישראל, השייכת לג'טרוניקס העולמית (לשעבר אוליבטי), תמורת מיליוני דולרים. עוד רכשה את בירינג פוינט שהיתה ידועה יותר כ-KPMG קונסלטינג והובילה את השוק בתחום יישומי אורקל, ואת אוניקס (לשעבר CDC ישראל) העוסקת במוצרי הנדסה. רכישה נוספת הייתה של לייב לינקס (Live Links) המייצרת מוצרים לתיעוד אלקטרוני. יעל אף רכשה מאלרון את ICC המפתחת תוכנה לניהול מערכות, ואת פרודק (Prodac) המתמחה בפיתוח מערכות בקרה של קווי ייצור, שאותה קנתה מהחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל). עוד חברות שרכשה יעל הן מגה סנטר, פרומיקס וקלבר-אפ.

"אנו שוקלים בימים אלה האם להיכנס כאחד השותפים של CA בישראל". נתי אבהרמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: פלי הנמר

"אנו מחפשים לרכוש חברות שתהיינה בסינרגיה עמנו ועם הפעילויות השונות של החברות. החברות תהיינה בתחומי ה-Big Data, ה-BI וה-ERP. המחירים של החברות המועמדות למכירה ירדו מעט. בתחומי אבטחת מידע וסייבר לא נרכוש חברות, אולם נרחיב את ההיצע שלנו ללקוחות הארגוניים. בין השאר, אנו שוקלים בימים אלה האם להיכנס כאחד השותפים של CA בישראל".

מה לגבי מיחשוב ענן?
"נושא הענן בישראל לא תפס בצורה חזקה. יש חששות הנובעים מתחום אבטחת המידע. לדעתי זה חשש מיושן. אנו נכנסים חזק לעולם של גוגל (Google), בשלושה תחומים – ענן, אפליקציות וחיפוש. למרות שישראל היא מדינה מוטת מיקרוסופט – אני מאמין שהתחום יתפוס".

לסיום, מה עם המכרז הממשלתי?
"המכרז של הממשלה הוא בעייתי. אני מאמין כי הממשלה תתקן אותו בחודשים הקרובים. הממשלה סובלת מאיוש לא איכותי של כוח אדם בתחומי המיחשוב. המכרז אינו טוב ואני מעריך כי הממשלה איננה שבעת רצון ממנו ומפירותיו".

השתתפו בהכנת הידיעה: פלי הנמר ויהודה קונפורטס

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים