דיווח: התולעת סטוקסנט פותחה בשיתוף פעולה ישראלי-אמריקני

סטוקסנט פותחה כחלק מתוכנית מסווגת שכונתה "המשחקים האולימפיים" - דיווח הניו-יורק טיימס, בהתבסס על מחקר בנושא, שיראה אור השבוע ● על פי הנטען, יחידה 8200 של צה"ל הייתה שותפה מלאה בתוכנית, עקב המומחיות הטכנולוגית של היחידה והעובדה שיש לישראל מודיעין איכותי על הפעילות במתקן האיראני להעשרת האורניום בנתנאז

אובדן משמעותי של חיים, או של רכוש, גרימת נזק, או גניבה ברמות של עשרות מיליארדים דולרים. BigStock

התולעת סטוקסנט (Stuxnet), שפגעה במערכות ההפעלה של הסרקזות (צנטריפוגות) בכורים האטומיים באיראן, פותחה במשותף על ידי ארצות הברית וישראל – כך דיווח הניו-יורק טיימס (New York Times) בסוף השבוע.

הדיווח מאשש דברים של מומחי אבטחת מידע, שהעריכו בעבר, כי התולעת היא פרי שיתוף פעולה ישראלי-אמריקני. הגילויים החדשים נחשפו על ידי דיוויד סנגר, והם פרי מחקרו שיראה אור השבוע בספר "להתעמת ולהסתיר: המלחמות החשאיות של אובמה והשימוש המפתיע בכוח אמריקני".

גורמים רשמיים מסרו, כי סטוקסנט פותחה כחלק מתוכנית מסווגת שכונתה "המשחקים האולימפיים". הפיתוח החל בתקופת הנשיא ג'ורג' בוש הבן והנשיא ברק אובמה הורה להאיץ אותו.

על פי הנטען, יחידה 8200 של צה"ל הייתה שותפה מלאה בתוכנית. המניע לשיתוף הפעולה ההדוק, דווח, היה כפול: לאנשי יחידה 8200 יש את המומחיות הטכנולוגית הגבוהה, המקבילה לזו של אנשי NSA – הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית, ובנוסף, בידי ישראל היה קיים חומר מודיעיני באיכות גבוהה ביותר אודות הפעילות במתקן האיראני להעשרת האורניום בנתנאז. מודיעין זה היה חיוני להצלחת מבצעי תקיפה קיברנטית.

במסגרת התוכנית, הנוזקה סייעה ליצור תחילה שרטוט, תוכנית של מתקן הגרעין האיראני בנתאנז. בשל החששות שגברו מפני מתקפה אווירית ישראלית על מתקני הגרעין באיראן, הממשל האמריקני בחר לשתף ולהכניס את ישראל לתוכנית "המשחקים האולימפיים". אובמה, כך דווח, אמר אז לעוזריו שאם תוכנית "המשחקים האולימפיים" תיכשל, לא יהיה עוד זמן לסנקציות ולדיפלומטיה וישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן – דבר שיביא למשבר כלל אזורי.

על פי הדיווח, הישראלים עבדו עם ה-NSA ועיצבו במשותף את סטוקסנט, שהוחדרה למתקן בנתאנז דרך התקני USB על ידי מרגלים שעשו זאת בכוונה ועובדים שעשו זאת בלי כוונה.

עם זאת, דיווח הניו-יורק טיימס, שגיאות שהיו בקוד הביאו ב-2010 להתפשטותו מחוץ למתקן בנתאנז, ובאותו שלב החלה התולעת להדביק מחשבים אישיים ברחבי העולם.

"התוצאות הדהימו את המפתחים"
סטוקסנט היווה שיא חדש בפיתוח תולעים, בשל המורכבות הרבה בפיתוחה והמשימה הבלעדית ש-"הוטל" עליה לעשות: חבלה באופן הפעולה של הסרקזות ושיגור הוראות שגרמו להן להסתובב במהירות גבוהה מזו שהן היו בנויות לעמוד בה. הווירוס היה מתוחכם מספיק כדי לשגר למפעילי הסרקזות נתונים שגויים לפיהם אין כל תקלה במערך. ואולם, הטכנאים האיראנים נדהמו מדי יום לגלות סרקזות נוספות מפורקות או מקולקלות.

בתחילה, במשך כמה חודשים, הווירוס מיפה בצורה כוללת את מבנה מערך הסרקזות, ושידר את הנתונים לאחור, למטה ה-NSA. על פי הדיווח, הנשיא בוש לא האמין בהצלחת התוכנית, אולם ככל שהצטברו עוד ועוד נתונים, הוחלט להתקדם עימה. ארצות הברית השיגה סרקזות זהות ממועמר קדאפי, אז שליט לוב, שנטש את תוכניתו הגרעינית ב-2003, ועל בסיס זה נבנה מודל מדויק של מערך הסרקזות בנתאנז. בדיווח צוין, כי יחידה 8200 שולבה במבצע ולאחר זמן מה "החלה הנוזקה החדשנית להשיג תוצאות שהדהימו את מפתחיה".

על פי הערכות של פקידי ממשל, סטוקסנט הצליחה להביא לדחייה של תוכנית העשרת האורניום של איראן בשנה וחצי עד שנתיים. מומחים אחרים העריכו שמדובר בפרק זמן קצר יותר.

בעקבות הגילויים החדשים אודות סטוקסנט עולה השאלה האם גם התולעת Flame, שהתגלתה בשבוע שעבר, מהווה חלק מאותה תוכנית. פקידים אמריקנים אמרו לניו-יורק טיימס, כי הרוגלה החדשה איננה חלק מתוכנית "המשחקים האולימפיים", על אף שהם סירבו להגיב לשאלה האם הרוגלה נבנתה על ידי ארצות הברית. אולם, בהתבסס על החקירה של הקוד עד כה, מומחי אבטחת מידע העריכו שהרוגלה החדשה נבנתה על ידי קבוצה שונה של מפתחים – אף שייתכן שמזמיניה הם אלה שהזמינו את סטוקסנט.

בתשובה לשאלה מדוע הגילויים אודות מי שהזמין את פיתוח סטוקסנט רואים אור רק כעת, שנה וחצי לאחר גילוייה, צייץ בטוויטר (Twitter) מיקו היפונן, מנהל המו"פ של F-Secure, כי "אובמה רוצה לקבל קרדיט על סטוקסנט, כדי לחזק את תדמית האיש הקשוח שלו נגד איראן. הוא צריך את זה לקראת ההתמודדות הקרבה לבחירות לנשיאות".

"המהלך האמריקני-ישראלי המאומץ הזה, שתכליתו לערער את תוכנית הגרעין האיראנית מבוסס על ראיונות שנערכו במהלך 18 החודשים האחרונים עם פקידי ממשל בעבר ובהווה של ארצות הברית, אירופים וישראלים, כמו גם עם גורמים רשמיים שהיו מעורבים בתוכנית הפיתוח של התולעת ומגוון מומחים חיצוניים", דיווח סנגר. "איש מהם לא אישר לפרסם את שמו, כיוון שהמאמץ האמור למניעת תוכנית הגרעין האיראנית מסווג כ-'סודי ביותר', וחלקים מהמאמץ הזה נמשכים גם בימים אלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים