החלטה היסטורית: המידע המוחזק בידי הממשלה הוא רכוש הציבור ויש לאפשר אליו נגישות מירבית

במסגרת ההחלטה, לוקחת על עצמה הממשלה, לראשונה, לפעול לקידום עקרונות של שקיפות עבודת הממשל ושיתוף הציבור ● יוזם המהלך, השר מיכאל איתן: "מידע פתוח הוא תרומה לעוצמה הכלכלית, לרווחת האזרחים ולדמוקרטיה"

הממשלה קיבלה היום (א') החלטה תקדימית, הקובעת שכל המידע שקיים ברשות הממשלה ומוסדות ציבור, הוא למעשה רכוש הציבור. כך, נקבע, כי על הממשלה לעשות כל שביכולתה כדי לאפשר נגישות מירבית למידע זה, לטובת כל אזרח.

ההחלטה התקבלה בעקבות אישור הצעת חוק שיזם השר מיכאל (מיקי) איתן, במסגרת המאמצים לקידום עקרונות הממשל הפתוח בישראל והצטרפות מדינת ישראל ליוזמת הממשל הפתוח בעולם. במסגרת ההחלטה, לוקחת על עצמה הממשלה, לראשונה, לפעול לקידום עקרונות של שקיפות עבודת הממשל ושיתוף הציבור.

יוזם ההחלטה, השר איתן – המופקד על שיפור השירות לציבור, אמר בישיבת הממשלה, כי "מידע פתוח הוא תרומה לעוצמה הכלכלית, לרווחת האזרחים ולדמוקרטיה. הצהרות הממשלה בהחלטה זו נותנות קריאת כיוון לפקידי הממשלה אשר באים במגע עם האזרח, כי החובה שלהם הינה לאפשר לכמה שיותר מידע ציבורי לצאת החוצה, ולהפוך לחלק מהנכסים שהציבור יכול לעשות בהם שימוש לרווחתו, כלכלתו והעצמתו האזרחית. כל זאת, בכפוף למגבלות בטחון, פרטיות וזכויות קניין".

עוד קובעת החלטה, כי הממשלה תפעל לטובת חיזוק כלי הבקרה של האזרחים על החלטותיה: "ממשלת ישראל תפעל לפרסום מידע על תכניות העבודה של משרדי הממשלה ויעדי הביצוע השנתיים שלהם, להערכת רמת השירות הממשלתי ורמת הנטל הבירוקרטי ותפעל לבחינת שביעות הרצון הציבורית מפעילות הממשלה אגב שאיפה מתמדת לשיפור ולמצוינות".

החלטת הממשלה כבר גררה תגובות אוהדות מצד גופים שונים העוסקים בחופש המידע. בהודעה שפרסמו התנועות משמר חברתי, התנועה לחופש המידע והסדנא לידע ציבורי, נמסר כי "אנחנו רואים בהחלטה זו מהלך חשוב ואמיץ לקידום עקרונות השקיפות שאנחנו פועלים למענם, אבל רוצים לציין, שההחלטה תימדד במעשים, ולא רק בהצהרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים