מוזילה תסתמך מעתה על תמיכה מובנית בתצורת הווידיאו H.264

למוזילה נמאס לחכות לתצורת הווידיאו החופשית שהבטיחה גוגל, ובהיעדר נגן פלאש למכשירים ניידים, היא תסתמך על התמיכה המובנית במכשירים אלה ובמערכות הפעלה בתצורה הקניינית H.264 ● לדברי ברנדן אייך, מנהל הטכנולוגיה הראשי של מוזילה, "כישלון בזירת המכשירים הניידים יהפוך את מוזילה לחברה לא רלוונטית"

שנתיים לאחר שגוגל (Google) הבטיחה להציע את טכנולוגיית הווידיאו VP8, שמקורה ברכישה של חברת On2, בתצורה של קוד מקור פתוח, נמאס למוזילה (Mozilla) להמתין שההבטחה תמומש. נמאס לה גם לחכות שגוגל, בתפקיד האביר על הסוס הלבן, תפסיק לתמוך בתצורה הקניינית H.264 ותתייצב במלוא כובד משקלה מאחורי פרויקט הקוד הפתוח WebM, שכולל את תצורת הווידיאו VP8 ואת תצורת האודיו Vorbis.

עד כה סירבו במוזילה לשלב בדפדפן פיירפוקס (Firefox) תמיכה בתצורת H.264 ונסמכו על נגן פלאש (Flash) של אדובי (Adobe) כאמצעי להצגת וידיאו. אולם, מאחר שאדובי מתכוונת לחדול מלהציע נגני פלאש למכשירים ניידים, נאלצת מוזילה להציע פיתרון אחר.

"תמיכה בתצורת H.264 היא דרישה הכרחית כיום בזירת הדפדפנים למכשירים ניידים", כתב ברנדן אייך, מנהל הטכנולוגיה הראשי של מוזילה, בהודעה שפרסם בבלוג. "אי אפשר לצפות שנשרוד בזירה של המכשירים הניידים מבלי לתמוך בתצורה זו". אולם, אייך הבטיח שמוזילה לא תגבה תשלום תמורת הדפדפן, על אף שהשימוש בתצורה הקניינית מחייב לכאורה תשלום תמלוגים.

אייך הבהיר, כי הוא מעדיף הסתמכות על התמיכה המובנית בתצורת H.264 במערכות הפעלה ובציוד חומרה. יכולות כאלה משולבות הן במערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) והן במערכת ההפעלה למכשירים ניידים B2G שמוזילה מפתחת בימים אלה. במקרה שכזה, יהיה על הפרקליטים של בעלי הזכויות בפטנטים לפנות לכתובת של גוגל, ולא לזו של מוזילה.

לדבריו, למרות הסלידה שלו מטכנולוגיות קנייניות, לא נותרה ברירה – תצורת H.264 נתמכת כיום ברמת החומרה במכשירים ניידים, בעוד שתמיכה בתצורות של WebM אינה צפויה בקרוב. "לא נעים להפסיד בקרב, ולא אנסה להמתיק את הגלולה", כתב. "אנחנו חייבים לבלוע אותה כדי להצליח ביוזמות הסלולריות שלנו. כישלון בזירת המכשירים הניידים יהפוך את מוזילה לחברה לא רלוונטית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תומר כהן

    ישנן מספר טעויות בידיעה שמשמעותיות מאד להבנת המצב. אני אנסה להבהיר את הנושא הזה בצורה טובה יותר. קודם כל, לגבי VP8, גוגל עמדה בהתחייבות שלה לשחרר באופן חופשי את המימוש של VP8 כחלק מהפלטפורמת WebM. ההתחייבות שגוגל לא עמדה בה היא תמיכה שלהם ב־H264 במוצרים שלהם שהם הבטיחו להפסיק כדי לזרז את האימוץ של WebM. בשלב זה יש תמיכה ב־h264 בנוסף ל־WebM במוצרים כמו גוגל כרום ו־youtube, בעוד שדפדפנים אחרים תומכים רק ב־h264 (מיקרוסופט ואפל, שהם גם בין מקבלי התמלוגים על טכנולוגיה זו), מה שמשאיר את מוזילה לבד בזירה של מקדמי הקוד הפתוח כאשר באופן מעשי כל הדפדפנים הדומיננטים האחרים תומכים ב־h264 ופיירפוקס הפך להיות היחידי שדורש קידוד חלופי. וגוגל שכאמור לא עומדת מאחורי מילותיה שלה בשלב זה. בשוק הסלולר הבעיה קריטית יותר. מדובר במכשירים זעירים בעלי יכולות עיבוד חלשות יותר, ושהתמיכה ב־h264 משולבת בהם כחלק מהמאיץ הגרפי, כך שהמכשיר יעבוד קשה יותר בהצגת סרטון בקידוד WebM מאשר h264. גם פה עומדת ההבטחה של גוגל בתוקף, אבל סביר להניח שלא נראה בעתיד הקרוב מכשירים עם האצת חומרה עבור WebM. מוזילה מעולם לא הסתמכו על Adobe Flash Player להצגת סרטונים בקידוד h264. מוזילה תומכים בפלאש באותה צורה שהם תומכים ב־Java וגם ב־Windows Media Player לצורך העניין. מה שבפועל קורה הוא שמפתחי אתרים שעושים שימוש ב־HTML5 <video>‎ מציעים fallback לדפדפנים שאינם מצליחים להציג את התוכן ישירות, ורובם יעדיפו להתעסק עם נגני פלאש ולא נגני ג'אווה או ניגון הקובץ באמצעות תוסף חיצוני ייעודי. לגבי תשלום התמלוגים, מוזילה מתחמקת מזה בדיוק בדרך שחברות אחרות נוקטות בה. להוציא את המוצר ללא תמיכה מובנית ברכיבים הקנייניים ולאפשר שילוב שלהם בתוכנה באמצעות codec ייעודי, ואלו קיימים כיום עבור מרבית הפלטפורמות.

אירועים קרובים