שיחות נודדות

תחום הנדידה הסלולרית מאופיין בעלויות גבוהות של שיחות נכנסות ויוצאות לחו"ל ועשוי להגיע לאלפי שקלים בנסיעת עבודה אחת ● החל מחיוג ישיר, דרך VoIP ועד כרטיסי SIM גלובליים - להלן מספר אפשרויות כיצד להוזיל עלויות ולהשתמש בטלפון הסלולרי קצת יותר בחוכמה מעבר לים

אחד האתגרים העומדים בפני העולם העסקי בתחום התקשורת הוא תחום הנדידה הסלולרית. הדבר מאופיין בעלות גבוהה, הנובעת מעלויות החיוב הגבוהות של רשתות בחו"ל על כל שיחה – יוצאת כנכנסת – שמתקיימת במכשיר המנוי על רשת אחרת, או על שירותי Data. הצורך בזמינות ובמענה מהיר לדרישות הלקוח מסתיים במקרים רבים בחשבון טלפון מנופח, שעשוי להגיע לאלפי שקלים בנסיעת עבודה אחת.

בפני המשתמש עומדות כמה אפשרויות:

חיוג ישיר – מספר הטלפון האישי נודד עם המשתמש, התפעול קל ונוח, אבל המחיר בשמים. באנגליה למשל, עלות של חמש דקות יוצאות, חמש דקות נכנסות וקריאת כמה אי-מיילים בנפח כולל של 1 מגה-בייט תסתכם בכ-170 שקלים. רכישה של חבילת Data עשויה להפחית מעט את העלות, אך לא בצורה משמעותית, מפני שהיא בדרך כלל כוללת קנייה של חבילה מינימלית במחיר של כ-70 שקלים, גם אם לא משתמשים בכל נפח הגלישה.

שיחות Call Back – מתאפשר אצל כל המפעילות הישראליות. על ידי חיוג מספר קוד מסוים למרכזייה ישראלית, המשתמש מקבל בעצם קו ישראלי שממנו הוא מבצע את השיחות היוצאות. העלות מורכבת מעלות שיחה נכנסת ברשת זרה בתוספת עלות של שיחה בינלאומית מקו נייח. שירות ה-Call Back מוזיל את עלות השיחות היוצאות בכמחצית, אך עלות השיחה הנכנסת עדיין גבוהה. גם שירותי ה-Data נשארים יקרים, אלא אם רוכשים חבילת Data, וגם אז – התשלום לא משתנה מאוד מאותה סיבה שצוינה בסעיף הקודם. רמת שימוש כמו בדוגמה שלעיל תסתכם בעלות של כ-135 שקלים, זול יותר, אבל עדיין "כואב".

חבילות דקות – המשתמש רוכש מהמפעיל שלו בארץ חבילת דקות, שמורכבת משיחות יוצאות ומשיחות נכנסות. לרוב יש מגבלות של תיחום בזמן, חלוקה קשיחה בין דקות נכנסות ליוצאות (שגלישה ממנה תהיה כרוכה בעלות יקרה) וכמות סגורה של דקות שלא תמיד מתאימה לרמת השימוש. החבילות האלה מוזילות מאוד עלות דקה בשיחות יוצאות ונכנסות. עלויות שירותי Data, כמו בסעיפים מוזלות ברכישת חבילה אך כרוכות ברכישת כמות מינימלית במחיר של כ-70 שקלים. גם אם יש צורך ב-10 דקות בלבד (כמו בדוגמה שלעיל) – חייבים לקנות חבילה מינימלית של כ-60 דקות, ואז העלות הזולה לדקה לא באה לידי ביטוי, ועלות רמת השימוש של הדוגמה שלנו תעלה כ-170 שקלים.

שימוש בכרטיסי חיוג – המשתמש בעצם מתקשר לקו נייח במדינה בה נמצאים, שממנו מבוצעות שיחות בינלאומיות. התפעול מורכב מעט והעלות מורכבת מעלות של שיחה סלולרית מקומית בתוספת עלות של שיחה בינלאומית מקו נייח, ובסך הכל זולה מעט מחיוג ישיר אך יקרה יותר משירות Call Back בשל עלות השיחה הסלולרית המקומית. בדוגמה שלנו, תסתכם העלות בכ-150 שקלים. כמובן שבשימוש בקו נייח העלות מוזלת בהרבה, אבל זה לא רלוונטי לנושא הבדיקה שלנו. שירותי ה-Data – הינם כמצוין בסעיפים הקודמים.

שימוש בכרטיסי SIM גלובליים – כרטיסי SIM הפועלים בנדידה במספר גדול של מדינות בהתאם להסכמים בין החברות המפיצות את הכרטיסים לבין המפעילות במדינות שונות. שיטת החיוג היא ב-Call Back ועלויות השיחה בדרך כלל מוזלות מאוד – עד כדי 60%-70%, ולפעמים אף ניתן לקבל שיחות נכנסות ללא עלות. החיסרון הגדול של שיטה זו היא שלמשתמש יש מספר טלפון נוסף, שונה, וכדי לקבל שיחות במספר הסלולרי הרגיל שלו, עליו לשאת עמו תמיד שני מכשירים וגם לשלם על השיחות הנכנסות. שירותי Data בכרטיסים האלה לרוב בלתי אפשריים או יקרים מאוד, ואם נושא ה-Data חשוב למשתמש, הוא ייאלץ לרכוש חבילת Data ולהשתמש בה במכשיר הרגיל שלו. בנוסף, במדינות מסוימות, כמו באסיה או בארה"ב, המחירים יקרים ואינם מהווים יתרון.

רכישת SIM מקומי בארץ היעד, בשיטת תשלום מראש – מוזילה מאוד את עלויות השיחה היוצאות, הן מקומיות והן בינלאומיות, התפעול קל ופשוט, וגם השיחות הנכנסות אינן כרוכות בעלות, אבל הכרטיס מתאים לשימוש רק במדינה אחת. החיסרון הגדול, שוב,  שלמשתמש יש מספר טלפון נוסף, שונה, ועליו לשאת עמו תמיד שני מכשירים וגם לשלם על השיחות הנכנסות אם הוא רוצה לקבל שיחות במספר הסלולרי הרגיל שלו. גם עלות הכרטיס עצמו יקרה יחסית והיא כרוכה גם בתשלום מראש על זמן אוויר. במקרים רבים הכרטיס לא תקף לאחר כמה חודשים אם לא טוענים אותו. חסרונות נוספים הם שאין קשר עם חברת האם ולכן קשה מאוד לבדוק או לערער במקרה של חיוב שגוי, ובמקרים רבים אין אפשרות להשתמש בשירותי Data או שהם יקרים מאוד בכרטיסי Pre-paid. גם בפתרון זה, רכישת חבילת Data למספר המקומי הרגיל כרוכה בשימוש במכשיר עם המספר הרגיל.

שימוש במערכת Call Back In-house – ישנם כיום חברות שמוכרות מערכות Call Back להתקנה על גבי תשתית הטלפוניה של הארגון. מערכות אלה בעצם מאפשרות לבצע את שיחת ה-Call Back באופן עצמאי ובכך להקטין את העלות של השיחות לישראל. עלות שירותי ה-Data נשארת גבוהה. פתרון זה כרוך בעלויות התקנת מערכת ארגונית ותפעולה השוטף, ובדרך כלל גם בתשלום אחזקה שנתי או חודשי עבור השירות לציוד. אפשר גם לשלב מערכות אלה בשימוש עם כרטיסי SIM זרים, ואז להוזיל את העלויות של דקת שיחה אף יותר, אך יש לחשב את עלות רכישת הציוד, כרטיסי ה-SIM, עלות האחזקה השנתית והעלות התפעולית השוטפת של כל המערכת.

שימוש ב-VoIP עם מכשירים סלולריים – קיימים פתרונות רבים, כמו פרינג', פוקטוק, סקייפ (Skype) ועוד, שמאפשרים לבצע שיחות על רשת האינטרנט במחירים זולים מאוד, שמסתכמים בעלות של 15-35 אגורות לדקה. המגבלה של שירותים אלה היא זמינות של רשת אלחוטית ומכשיר שתומך ב-Wi-Fi, כי המחירים הזולים מושגים כשיש חיבור לרשת אלחוטית. כשאין רשת זמינה, או מכשיר לא תומך – נאלצים להשתמש בשירותי Data סלולריים אם לפי שימוש ואם במסגרת חבילה, כמוזכר בסעיפים הקודמים. החיסרון של השיטה הוא שיש להתקין את תוכנת Client על המכשיר, נציין רק, כי לא כל המכשירים תומכים בתוכנ זו. חיסרון נוסף הוא, שמענה לשיחות נכנסות למספר הסלולרי הרגיל של המשתמש כרוכות בעלות רגילה יקרה.

שימוש במכשירים עם מספר כפול – באחרונה הושק בארץ פתרון חדש של חברת אומניטלקום, בשם אומניסים, בניהולו של ד"ר צחי בן יצחק, המאפשר לשכור מכשיר שמותקן בו כרטיס SIM בעל מספר כפול – ישראלי וזר, או פשוט להחליף את ה-SIM במכשיר של המשתמש לכרטיס האומניסים של החברה. החברה עובדת בעיקר מול חברות שעובדיהן מרבים בנסיעות לחו"ל, והתשלום עליו נעשה לאחר השימוש ולא מראש, תוך מתן מענה גם לדרישות הבקרה של מחלקת הנסיעות בארגון כולל דו"חות שימוש מפורטים.

יונתן לוין, מנהל תחום אומניסים בחברה, מסביר, כי כרטיס ה-SIM משייך למשתמש מספר מקומי במדינת היעד או בקבוצת מדינות כמו אזור אירופה, למשל, ובמקביל מוטמעת בו תכונה של העברת שיחות ממספר טלפון וירטואלי ישראלי. כל שיחה שנכנסת למספר הרגיל של המשתמש מועברת אל המספר הקווי הווירטואלי המקומי, ודרכו אל המספר הזר. התעריף לשיחות אלה מורכב מתשלום על העברת השיחה מהמספר של המשתמש למספר הקווי ועל דקות השיחה מהמספר הווירטואלי למספר הזר, ויכול להסתכם בעלות של כ-0.3-1.3 שקלים לדקה, והמשתמש יכול לקבל שיחות גם למספר המקומי בעלות מוזלת או ללא עלות כלל.

כמו כן, למרות שצורת התפעול בשיחות היוצאות היא חיוג ישיר – כרטיס ה-SIM מבצע את השיחה באמצעות השירות המוזל ומונע מהמשתמש לבצע שיחה ישירה בעלות גבוהה. עלות השיחה יכולה להגיע לכ-0.7 עד 2 שקלים לדקה.

החברה מציעה גם שירות של חבילות Data לפי מדינות, או תשלום לפי צריכה, כשהתעריף עומד על כ-5 שקלים ל-1 מגה-בייט. אם ניקח את רמת השימוש של הדוגמה הראשונה – עלות של 5 דקות נכנסות, 5 דקות יוצאות וגלישה של 1 מגה-בייט באנגליה, תסתכם בכ-15 שקלים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אודי

    משתשמים ב callbytext.com וככה מתקשרים מחשבון הסקייפ גם כשאין אינטרנט

אירועים קרובים