לארי אליסון, מנכ"ל אורקל: "סאפ גנבה מאתנו ארבעה מיליארד דולרים"

"אורקל הייתה קורסת אם לא הייתה מגינה כיאות על זכויות היוצרים שלה", אמר אליסון בעדותו במשפט שהיא מנהלת מול סאפ בגין הפרת זכויות יוצרים ● לדבריו, השימוש הבלתי חוקי של עובדי טומורואונאו - חברה בת של סאפ - בקניין הרוחני של אורקל סיכנה כ-20%-30% מלקוחות פיפלסופט וכ-10% מלקוחות סיבל - שתי חברות שנקנו על ידיה ● צפרא כץ, נשיאה משותפת באורקל, אמרה בעדותה, כי קבלת הצעת הפיצוי של סאפ, בסך של 40 מיליון דולרים, היא "פרס על התנהגות רעה"

"סאפ (SAP) גנבה מאיתנו רישיונות בשווי של ארבעה מיליארד דולרים" – כך העיד אתמול (ב') לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle), בבית המשפט הפדרלי באוקלנד, קליפורניה. עדותו של אליסון ניתנה במסגרת המשפט המתנהל בין שתי החברות, לאחר שאורקל תבעה את חברת טומורואונאו (TomorrowNow) ואת החטיבה העסקית של סאפ. טומורואונאו סיפקה שדרוגים, עדכונים ותמיכה לרישיונות פיפלסופט (PeopleSoft), שנרכשה על ידי אורקל בהשתלטות עוינת ב-2005. כמה חודשים מאוחר יותר באותה השנה נרכשה טומורואונאו על ידי סאפ, והפכה לחברה בת שלה.

אורקל טענה בתביעה, כי הנתבעות משתמשות באופן בלתי חוקי בסיסמאות הכניסה של לקוחות פיפלסופט, על מנת לגנוב מהאתר של אורקל חלקי תוכנה המוגנים בזכויות יוצרים. לאחר הגשת כתב התביעה, סגרה ב-2008 סאפ את טומורואונאו. לפני שסגרה את החברה, סאפ השתמשה בטומורואונאו כדי לשכנע לקוחות אורקל להגר לסביבת סאפ.

סאפ הודתה, כי עובדי טומורואונאו ניגשו שלא כדין למחשבי אורקל והורידו מהם מיליוני קבצים, קוד תוכנה שלה ומסמכי תמיכה. עם זאת, החברה התעקשה, כי הנהלתה לא ידעה על כך דבר. לאחר מכן, באוגוסט האחרון, הודיעה סאפ לבית המשפט שהיא מוכנה לקבל אחריות על הפרות הקניין הרוחני שבוצעו על ידי טומורואונאו ולשלם לאורקל פיצויים בגין כך. עם זאת, החברה סירבה לסכום הנזקים שתבעה אורקל – יותר משני מיליארד דולרים – והסכימה לשלם רק עשרות מיליונים. מאוחר יותר היא הסכימה להגדיל את סכום הפיצוי ל-120 מיליון דולרים. לאחר ששתי החברות לא הגיעו לעמק השווה, החל המשפט להתקיים בשבוע שעבר, והשאלה הנדונה בו היא היקף הפיצוי הכספי שתשלם סאפ לאורקל.

אליסון תיאר את ההיסטוריה של אורקל, שנוסדה ב-1977 והפכה לספקית בסיסי הנתונים הגדולה בעולם ולחברת התוכנה השלישית בגודלה בתבל. "החברה הייתה קורסת אם לא הייתה מגינה כיאות על זכויות היוצרים שלה", אמר. "אנחנו עמלים קשות לפרנס את יותר מ-100 אלף העובדים שלנו".

בתשובה לשאלות דייוויד בויס, עורך הדין של אורקל, העריך אליסון, כי פעילות עובדי טומורואונאו סיכנה כ-20%-30% מלקוחות פיפלסופט וכ-10% מלקוחות סיבל (Seibel Systems), שאף אותה רכשה אורקל.

בדבריו הודה אליסון, כי סאפ חזקה בתחומה ואמר, כי "אם הייתה לאנשיה גישה לכל הקניין הרוחני שלנו ולכל המערך ההנדסי והטכנולוגי שלנו, הרי שהיה ביכולתם להציע הצעות אמינות, מפתות ובעלות ערך ללקוחות שלנו, כדי שיעברו לסביבת סאפ".

ט'אראן לנייר, עורך הדין של סאפ, חלק על ההערכות של אליסון ואמר, כי הן מוגזמות. בתשובה לשאלתו, אמר אליסון, כי אורקל הפסידה רק 350 לקוחות בשל פעילות אנשי טומורואונאו. הוא גם הודה, כי אין כל תיעוד של התכתבויות בתוך הנהלת אורקל על כך שיש איום להפסד חלק משמעותי של הלקוחות לטובת סאפ והחברה הבת שלה. לאחר שנשאל על כך בפעם השלישית, אמר אליסון, כי "איני נוהג לכתוב כאלה דברים".

צפרא כץ: "אם היינו יודעים על הגניבה – לא היינו משלמים כל כך הרבה עבור פיפלסופט"

עדה נוספת שעלתה אתמול על דוכן העדים במשפט היא צפרא כץ, נשיאה משותפת באורקל. בדבריה, כינתה כץ את הצעת הפיצוי של סאפ בגובה 40 מיליון דולרים "משוגעת". "לקחת מסאפ רק 40 מיליון דולרים זה בעיקר, באמת, להעניק להם פרס על התנהגות רעה", אמרה.

"היינו מופתעים וחששנו מרכישת סאפ את טומורואונאו, בגלל החשש שזה יגרום להגירת לקוחות שלנו לסאפ", טענה כץ. עם זאת, ציינה, "היינו משוכנעים שביכולתנו להציע ללקוחות הצעות נגדיות עם ערך גבוה יותר ממה שסאפ הציעה ללקוחות שלנו. הצעות עם שירותי עדכון, תמיכה ותיקונים טובים ומהירים יותר".

לדברי כץ, אף אחד לא העריך באותה העת, כי הקניין הרוחני של אורקל נגנב. "אורקל לא הייתה משלמת את סכום הרכישה ששילמה עבור פיפלסופט אם הייתה יודעת שמישהו יעשה שימוש בבסיס הלקוחות שלה לאחר הרכישה".

כץ העידה, כי היא האמינה שלקוחות אורקל יישארו לקוחות החברה. לאחר רכישת טומורואונאו על ידי סאפ, אמרה, "קיוויתי והאמנתי שזה לא ישנה את המצב".

בכיר בסאפ: "היינו צריכים לסגור את טומורואונאו מיד לאחר שנודע על ההפרה"

ביום ו' האחרון העיד במשפט וורנר ברנדט, סמנכ"ל הכספים של סאפ וחבר הנהלת החברה. הוא נחקר במשך יותר משעה על ידי עורכי הדין של אורקל לגבי הנסיבות שהביאו את הנהלת החברה לרכוש את טומורואונאו.

"סאפ הייתה צריכה לסגור מיידית את טומורואונאו כבר בסתיו 2008, בעת שנודע בראשונה שהיו הפרות קניין רוחני של אורקל", העיד ברנדט. הוא הודה, כי סאפ ניסתה למכור את טומורואונאו מייד לאחר חקירה פנימית שנערכה, שהצביעה על הפרות הקניין הרוחני של אורקל על ידי החברה שנרכשה על ידם. סאפ, אמר ברנדט, לא מצאה קונה שכזה, מפני שרוכשים פוטנציאליים הביעו ספקות לגבי אמינות החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים