אירופה: דף בחירת הדפדפנים לא השפיע על השוק

הנתח של אינטרנט אקספלורר ירד ביבשת מאז תחילת השנה בקצת יותר מ-5%, והוא עומד עתה על 39.8% מהשוק ● המרוויחה העיקרית היא גוגל, לאחר שנתח השוק של כרום עלה באותה התקופה ביותר מפי שניים ● הדף, שמאפשר למשתמש לבחור באמצעות איזה דפדפן הוא רוצה לגלוש כברירת מחדל כשהוא מתקין את חלונות, הושק בעקבות החלטה של ועדת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, שחייבה את מיקרוסופט לעשות כן

החלטת ועדת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, שחייבה את מיקרוסופט (Microsoft) להציג דף בחירת דפדפנים בעת התקנת חלונות (Windows), כמעט שלא השפיעה על השוק. מנתונים חדשים עולה, כי במהלך חצי השנה שעברה מאז שהושק הדף, שמאפשר לכל אחד לבחור את הדפדפן שבו הוא רוצה להשתמש בטרם התקנת חלונות, הירידה בנתח השוק של אינטרנט אקספלורר (Internet Explorer) לא הייתה ניכרת. כעת מתעורר דיון חדש לגבי יעילותו של הדף.

נתונים שפרסמה StatCounter מעלים, כי אינטרנט אקספלורר הוא עדיין הדפדפן המוביל באירופה, אף על פי שמאז תחילת השנה ירד נתח השוק שלו בקצת יותר מ-5%, והוא עומד עתה על 39.8% מהשוק. במהלך 2009 ירד האקספלורר ב-5.5%, ובמהלך 2008 – ב-8%.

המרוויחה העיקרית מהירידה של הדפדפן של מיקרוסופט היא גוגל (Google), שהדפדפן שלה, כרום (Chrome), עלה מתחילת 2010 פי שניים ויותר: מ-5.8% בינואר ל-11.9% באוקטובר. דווקא אופרה (Opera), החברה שהניעה את השתלשלות העניינים שהובילה, בסופו של דבר, לכינונו של מסך בחירת הדפדפנים, לא זכתה לראות תועלת מאפשרות הבחירה: נתח השוק שלה חווה באחרונה גידול של 0.2% בלבד – מ-4.3% בינואר ל-4.5% באוקטובר. ספארי (Safari) של אפל (Apple) עלה באותה תקופה מ-3.7% ל-4.5%, ואילו הנתח של פיירפוקס (Firefox) ירד מ-39.9% ל-38.8%.

אודהאן קאלן, מנכ"ל StatCounter, אמר, כי "אני בטוח שההחלטה הביאה ללחץ גדול יותר על מיקרוסופט, שגם כך מפסידה מנתח השוק שלה, אבל זה לא גרם שינוי משמעותי במיוחד".

חוקרים: לא ניתן לבודד את השפעת הדף על השוק

עם זאת, חוקרים ויצרניות הדפדפנים טוענים, כי לא ניתן לבודד את ההשפעה של מסך בחירת הדפדפנים מהמגמות הכלליות בשוק. לדבריהם, אין כל דרך למדוד את שימוש הציבור במסך הבחירה או את ההשפעה הישירה שלו על נתח השוק של אינטרנט אקספלורר.

אמליה טורס, הדוברת של יואכים אלמוניה, המשמש כממונה על ועדת התחרות החופשית באיחוד האירופי, אמרה שנתוני השוק האחרונים מעידים על כך שהתחרות בין יצרניות הדפדפנים הולכת וגוברת. לדבריה עובדה זו מעידה על כך שמסך הבחירה מהווה הצלחה. "ניתן לומר שניתן לפרש את הירידה בחלקו של אינטרנט אקספלורר בכך שמסך הבחירה משיג את מטרתו", אמרה. טורס הבהירה, כי "לא הייתה לוועדה כוונה להכתיב את נתחי השוק של המתחרים, אלא לתת למשתמשים האירופיים אפשרות לבחור מבין מספר דפדפנים".

לפי בריאן רקובסקי, מנהל מוצר כרום בגוגל, לא ניתן אמנם לכמת את ההשפעה של מסך הבחירה, אולם אין לו ספק בכך שהצעד הזה העלה את המודעות בקרב באירופה לכך שניתן לבחור דפדפן אחר. "אנחנו רואים שיותר ויותר אנשים מגיבים לכרום ומתחילים לספר לחברים שלהם אודותיו", אמר.

במיקרוסופט, שעומדת להשיק עד סוף השנה את המהדורה הסופית של אינטרנט אקספלורר 9 (Internet Explorer 9), דחו את הבקשה להעריך את השפעת דף הבחירה על נתח השוק של הדפדפן שלהם באירופה. מבחינת החברה, מה שהיה חשוב הוא להימנע מקנס נוסף ומהמשך הדיונים.

הוויכוחים סביב יעילות ה-"עונשים" שוועדת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בוחרת להטיל אינם חדשים. ב-2004 כפתה הוועדה על מיקרוסופט למכור באירופה את חלונות בלי נגן המדיה שלה, בכדי למזער את היתרון שהשיגה החברה בכך שצירפה תוכנות שונות למערכת ההפעלה שלה. עם זאת, רוב הלקוחות דחו את גרסת חלונות החסרה, מכיוון שהיא נמכרה באותו מחיר כמו מערכת ההפעלה המלאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים