על רקע הסנקציות נגדה: רוסיה מבקשת מאפל וסאפ לחשוף את קוד המקור של המוצרים שלהן

במוסקבה טוענים כי מטרת הבקשה היא למנוע ריגול קיברנטי נגד רוסיה ● שר התקשורת הרוסי נפגש עם מנהלי החברות במדינה ואיים כי אם הן לא יעשו כך - עלולה להישלל מהן האפשרות לפעול בה

רוסיה ביקשה מאפל (Apple) ומסאפ (SAP) לקבל גישה לקוד המקור של מוצריהן, על מנת לוודא שהתוכנות המצויות בשימוש הממשלה במוסקבה לא משמשות לריגול נגדה. השלטונות בקרמלין איימו כי אם הבקשה לא תיענה בחיוב, ייתכן שתישלל זכותן של שתי החברות לפעול ברוסיה.

הבקשה משתי ענקיות ה-IT לחשוף כמה מהסודות העסקיים הרגישים שלהן באה על רקע הסנקציות שארצות הברית ומדינות אירופה נוקטות נגד רוסיה בגלל המשבר באוקראינה, בו יש לה מעורבות עמוקה. שלשום (ג') הטילה ארצות הברית סבב חדש של סנקציות – הפעם על שלושה בנקים רוסיים ובהם VTB, הבנק השני בגודלו במדינה. באותו היום הודיע האיחוד האירופי לפיו הוא יטיל, בראשונה, סנקציות כלכליות רחבות היקף נגד רוסיה. משקיפים מציינים את הצעד הזה כשלב חדש בעימות הגדול ביותר בין מוסקבה למערב מאז המלחמה הקרה.

רוסיה הודיעה על בקשת העזרה שלה מסאפ ומאפל אתמול. על פי ההודעה, הבקשה הועלתה בשבוע שעבר, במהלך פגישה בין ניקולאי ניקיפורוב, שר התקשורת הרוסי, לפטר אנגרוב נילסן, מנהל אפל ברוסיה, ול-ויאצ'סלב אורחוב, מנהל פעילות סאפ במדינה. על פי הודעת משרד התקשורת במוסקבה, "ההצעה נועדה להבטיח את זכויותיהם של צרכנים ומשתמשים ארגוניים לפרטיות המידע האישי שלהם, כמו גם לאינטרסים הביטחוניים של רוסיה". משקיפים ציינו כי אף שהבקשה נוסחה כרצון בהגנה על הפרטיות, מטרתה האמיתית היא לכפות על שתי החברות לחשוף את הקרביים של התוכנות שלהן ואת אופן פעולתן. לדבריהם, אם אפל וסאפ יסכימו, ייווצר במהלך זה איום משמעותי עליהן, כולל אובדן השליטה שלהן על קוד המקור.

ניקיפורוב נימק את הבקשה שיצאה מהקרמלין בכך ש-"החשיפות של אדוארד סנואודן על פעילות ה-NSA העלו ששירותי המודיעין האמריקניים הגבירו את המעקב שלהן אחרי רוסיה. זה מעלה שאלות רציניות על האמון שיש לתת, או לא, בתוכנה וחומרה זרות".

שר התקשורת הרוסי רמז בכך לתוכנות דלתות אחוריות אותן פיתחו אנשי ה-NSA, שהושתלו בתוכנות של ענקיות IT אמריקניות, מתוך מטרה לרגל אחריהן ואחרי המשתמשים שלהן. השר איים כי חברות שלא ישתפו פעולה עם רוסיה, ולא יחשפו את קוד המקור שלהן, על מנת שלא לחשוף כי הן מסייעות ל-NSA לרגל אחר לקוחות – עלולות להיות אסורות בפעילות ברוסיה. משרד התקשורת הרוסי הזכיר בהודעתו את שיתוף הפעולה ארוך השנים של מיקרוסופט (Microsoft) עם הממשל האמריקני, במסגרתו הענקית מרדמונד חשפה בפני הממשל את קוד המקור של מערכת ההפעלה חלונות (Windows) ושל מוצרים אחרים שלה כבר ב-2003.

סאפ ואפל סירבו להגיב לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים