"האינטרנט עלול לגרום לילדים ליפול לתהום"

"מדובר בכלי רב עוצמה שכעומק האפשרויות בו כך עומק התהום", אמרה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, בדיון שהתקיים לרגל היום לאינטרנט בטוח ● במהלך הדיון הוצגה תוכנית "שומרי מסך", במסגרתה מקדמים בני נוער את הנושא בעצמם ● התוכנית נוצרה בישראל וגוגל, אחת השותפות בה, פועלת להרחיב אותה למדינות נוספות

"האינטרנט הוא כלי רב עוצמה, עם מגוון אינסופי של ידע, בילוי והיכרות עם עולמות שונים. אולם, כרוחב האפשרויות בו כך עומק התהום אליה עלולים ליפול, בעיקר ילדים ובני נוער", כך הזהירה יו"ר הועדה לזכויות הילד של הכנסת, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. הוועדה דנה היום (ג') בתוכנית "שומר מסך – בני נוער יוצרים אינטרנט טוב יותר", לציון היום הבינלאומי לאינטרנט בטוח.

לדברי לוי-אבקסיס, "חובה עלינו להתמודד עם הקלות הבלתי נסבלת של נידוי חברתי בין ילדים ברשת, כאשר לרוב ההורים אין מושג מה לעשות וכיצד להתגונן. לכן, חשוב שתהיה פעילות של בני הנוער עצמם למיתון וביקורת על השימוש בכלי הלעתים כה אכזרי הזה. יש להקפיד שתוכנות הסינון החינמיות יהיו איכותיות ומספקות, וחשוב שבני הנוער יידעו שלפעמים מעשה שטות, שובבות או לחץ חברתי ברשת עלול להסתיים בהרשעה פלילית ובמאסר של חמש שנים".

ד"ר יחיאל שבי, דובר משרד התקשורת, אמר כי רק 100 אלף לקוחות דרשו תוכנות סינון מספקיות האינטרנט, ומכאן שלכ-4.5 מיליון צרכני אינטרנט בארץ אין תוכנה שכזאת. הוא הדגיש כי החוק מחייב את הספקיות להציע ללקוחות תוכנת סינון חינמית ולפרסם את דבר קיומה בצורה בולטת באתר שלה. לדבריו, בימים הקרובים יחל המשרד במסע פרסום "פרובוקטיבי", כלשונו, בעלות של כשלושה מיליון שקלים, כדי לעודד את ההורים לדרוש אותן.

עקיבא גנז, סמנכ"ל אינטרנט רימון, ציין כי "יש אצל ההורים חוסר מודעות משווע לסכנות ולדרך להתמודד איתן, וגם מה שנחשב כפתרון איננו אלא עלה תאנה". יונה פרסבוגר מעמותת נתיבי רשת הזהיר כי תוכנות סינון רבות בתשלום בנויות מבחינה טכנולוגית על הדור הקודם. אלה לא יכולות להתמודד עם אתרים מאובטחים, משום שהן לא מסוגלות לקרוא את התוכן המוצפן. דוד קורן מעמותת ער"ן לעזרה נפשית הדגיש שהרשת היא המרחב המאיים ביותר, אך מצד שני הפתוח ביותר לעזרה הדדית וולהגעה אל הזקוקים לכך.

תוכנית "שומר מסך" פונה לבני נוער והופכת אותם לשגרירים של גלישה בטוחה בקהילה. בני הנוער עושים זאת במסעות פרסום אישיים ובפעילות חינוכית ומניעתית, בליווי צוות חינוכי-מקצועי, במטרה להעלות את הנושא לסדר היום בבתי הספר ובקהילות.

הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה של גוגל (Google) ישראל, רשת אורט, ג'וינט ישראל והמינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, ונתמך על ידי איגוד האינטרנט הישראלי. הוא נמצא בימים אלה בעיצומה של שנתו השלישית, כאשר עד כה הוכשרו במסגרתו יותר מ-650 בני נוער שיצרו סרטונים, משחקים, מערכי שיעור ועוד, וחשפו את הפרויקט ליותר מ-200 אלף איש. התוכנית נולדה בישראל וגוגל פועלת בימים אלה להרחבתה למדינות נוספות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים