אלישע ינאי, איגוד תעשיות האלקטרוניקה: "אני מודאג – המיקוד הלאומי לא בהיי-טק"

"אנחנו עוסקים יותר מדי בטייקונים ובתספורות בעוד שאיננו מטפלים בקטר המשמעותי ביותר כלכלית – ההיי-טק", אמר ינאי, יושב ראש נשיאות האיגוד ● לדבריו, "לא מעניין את הסבתא שלי אם אלעד של תשובה קנתה נדל"ן בלאס-ווגאס; המיקוד לאומי לא אצלנו" ● הוא הוסיף, כי יש "לבנות חברות היי-טק מלאות", חוץ מהסטארט-אפים, וקרא לממשלה לכנס את הגופים המקצועיים על מנת לכונן תוכנית חדשה לעתיד התעשייה

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. צילום: קובי קנטור

"המיקוד הלאומי בהיי-טק נעלם ואני מודאג מכך. לא שיש לי משהו נגד סטארט-אפים , אבל צריך לדאוג לבניית חברות היי-טק מלאות, צומחות, בשלות", כך אמר אלישע ינאי, יושב ראש נשיאות איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה.

ינאי דיבר בפתח הכנס השנתי של האיגוד, שנערך היום (ה'), בהפקת אנשים ומחשבים, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. לכנס הגיעו יותר מ-900 משתתפים והנחה אותו פלי הנמר, נשיא אנשים ומחשבים.

לדברי ינאי, "אנחנו עוסקים יותר מדי בטייקונים, תספורות, נדל"ן בפלאזה ועוד ועוד, אולם אנחנו לא מטפלים בקטר המשמעותי ביותר כלכלית – ההיי-טק. בעיות פוליטיות יש לכולם, בעיות של שכנים יש למכביר וקטונתי מלהשיב מה יהיה עם אסד או נסראללה, אבל אני בטוח שאם נהיה חזקים כלכלית, שלא לומר נהיה בריונים כלכלית, יהיה לנו יותר טוב. בתחום הזה אנחנו יכולים להשפיע".

"תעשיית ההיי-טק הישראלית נמצאת כיום בצומת סואן ומסוכן", הוסיף ינאי. "סכנת הירידה מייצוא בהיקף של 25 מיליארד דולרים בשנה, לצד סגירת מפעלים ופיטורי מאות עובדים, יובילו את ישראל לאיבוד יתרונה הטכנולוגי –  מה שישפיע על המשק כולו". לדבריו, "לא מדובר בהשערות פסימיות לעתיד אלא במציאות קרובה ומיידית. בעשור האחרון אנחנו חיים על מומנטום של צמיחה בהיי-טק, שנובע בראש ובראשונה מהשקעות שעשו המדינה ותעשיית ההיי-טק בעיקר בחינוך הגבוה, בהגדלת מספר המהנדסים מ-1,000 ל-8,000 ומתחומים משלימים נוספים. אבל העולם השתנה, תעשיית ההיי-טק השתנתה והמשבר הכלכלי העולמי מתחיל להשפיע מאוד גם על ישראל".

"על הממשלה לפעול"
ינאי קרא לממשלה "לשבת איתנו ועם מעסיקים אחרים ולסייע לפתח את הענף, כי בנפשנו הדבר. לא מעניין את הסבתא שלי אם אלעד של תשובה קנתה נדל"ן בלאס-ווגאס. מעניין אותנו לטפל בבעיות האמת שלנו". לדבריו, "איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, התאחדות התעשיינים או כל איגוד אחר לא יכול להתגבר על הקשיים ללא מעורבות מהותית של הממשלה. הגיעה העת שראש הממשלה יכנס יחדיו את הגורמים הרלבנטיים, כשם שעשה ב-1996, לגיבוש תוכנית לאומית חדשה לתיקון כשלי ההזנחה של השנים האחרונות ובעיקר למציאת פתרונות אפקטיביים להמשך חיזוק ובניית תעשיית ההיי-טק המקומית". הוא קרא לכונן "תוכנית יוזמה ב', שתשפיע על התעשייה בסכום של 1-2 מיליארד דולרים ותביא להקמה של חברות גדולות".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"ההיי-טק היה מנוע כלכלי משמעותי", ציין. "זו תעשייה מוטת ייצוא. בעולם מהווה ההיי-טק את התעשייה הכי גדולה, והיקפה הכספי עומד על חמישה טריליון דולרים – הרבה יותר מתעשיית המכוניות, שעומדת על שלושה טריליון, תעשיית הנפט, שמגלגלת 3.5 טריליון, או תעשיית הביו-רפואה, עם 2.5 טריליון. לעולם כלל לא ישנה אם נכפיל את היקף המכירות השנתי שלנו, אבל נתון שכזה יהיה משמעותי ביותר עבור המשק הישראלי".

רק 2,000 עובדים חדשים בהיי-טק
הוא ציין, כי בין 2010 ל-2011 עלה מספר המועסקים בענף ב-30 אלף – מ-178 אלף ל-208 אלף – אולם בשנה שעברה הוא עלה ב-2,000 איש בלבד, ועמד על 210 אלף. גם העלייה בהיקף הייצוא של ההיי-טק התמתנה בשנה שעברה עד מאוד לעומת השנה הקודמת לה: לדברי ינאי, בעוד שב-2010 עמד הייצוא של התעשייה המקומית על 19.9 מיליארד דולרים וב-2011 על 21 מיליארד, אשתקד הוא הגיע ל-21.5 מיליארד דולרים. היקף המכירות של ההיי-טק עמד ב-2012 על 25.6 מיליארד דולרים וינאי גורס ש-"צריך להכפיל נתון זה כך שיעמוד על 50 מיליארד". המכירות של ההיי-טק הישראלי עלו אשתקד ב-3% בלד לעומת מכירות בסך 24.8 מיליארד דולרים ב-2011. ב-2010 הן עמדו על 23.5 מיליארד.

"אני מתפלל שלא נצנח בשל המשבר", אמר ינאי. "אני די מופתע שבשנים 2010, 2011 ו-2012 הצמיחה נמשכה. זה שאיננו גדלים ב-10% מדי שנה – זה ביזיון. יצוא ההיי-טק היווה יותר מ-50% מסך הייצוא התעשייתי ב-2012, אך חלה האטה חמורה בגידול".

"הגדלת היקפי הייצוא והמכירות תלויה אך ורק בנו", הוסיף. "היא לא תלויה בשאלה אם נמצא או לא נמצא גז. כמה אפשר לקשקש על מציאת גז? ההיי-טק הוא העתיד שלנו ושל נכדינו". ינאי ציין ש-"תעשיית ההיי-טק תלויה בחינוך ובמספר המהנדסים והתוכניתנים בישראל. על ראש הנס הלאומי עלו המוסדות הפיננסיים והטייקונים, בעוד שתעשיית ההיי-טק נזנחה. מדינת ישראל חייבת לשנות במהירות את המצפן הלאומי שלה אם היא רוצה שהתעשייה תשרוד. מרוב התעסקות בחיפושי גז ובטייקונים, שכחנו שההיי-טק הישראלי הוא מנוע הצמיחה האמיתי של המשק הישראלי".

"רצוי לבנות חברות היי-טק מלאות"
ינאי המליץ "לבנות חברות היי-טק מלאות. אני לא נגד סטארט-אפים ואקזיטים, אבל אני רוצה חברות מלאות. צריך להשיב את עשרות אלפי המשרות שברחו לנו לטובת הודו ורוסיה. הדולר שלנו לא נכון, וזה מוציא אותי מדעתי, כי ההיי-טק עומדים בבסיס הייצוא. היחס בין השקל לדולר לא ריאלי: הוא לא 3.73, הוא מזמן 4.5, ואלה שנהנים מכך הם הספקולנטים. אנחנו מביאים את הדולרים והם נהנים".

עוד הזהיר ינאי, כי "אם לא נכניס את החרדים והערבים למעגל העבודה בהיי-טק נהיה בבעיה".

"היוזמה והחדשנות במדינה הם בעלי שם דבר, ויש לדאוג לשמר אותם", הוסיף. "יש להשיב את הפוקוס להיי-טק ולהכפיל את מספר החברות הגדולות במשק. מתוך 3,000 חברות, רק 200 מהן גדולות, כאלה שהיקף המכירות השנתי שלהן עומד על יותר מ-20 מיליון דולרים. כמו כן, יש להגדיל את תקציב המדען הראשי במשרד התמ"ת לשני מיליארד דולרים. צריך ליצור שביל זהב בין האקזיטים והחברות הגדולות, לדאוג לחינוך בכלל ולחינוך הטכנולוגי בפרט ולהביא להשבת בני 45 פלוס למעגל העבודה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ערן פלד

    אלישע -אני אתך במאבק הזה - נאלץ בימים אלו ממש לסגור את החברה שהקמתי ב 10 אצבעות. המדינה אוכלת אותנו - המדען הראשי מבקש כספים שלא מגיעים לו על פרוייקטים שכשלו ומבקש לממן ההפסד מפרוייקטים שהצליחו -מס הכנסה מטיל שומות שלא מהעולם הזה -ואנו במשבר הקיים שלא מצליחים אפילו לארגן הלואה בערבות מדינה -כשלקוחותינו מחול נעלמים, נאלצים לסגור את הבאסטה. העובדים הולכים הביתה החלום נגוז - ובכלל -בכל אשר פונים שומעים רק על סגירות ופיטורים -איך נרים את המדינה הזו אם ההי טק שהיווה את המנוף הראשי ומקור ההכנסה העיקרית למדינה נגדע מוזנח ונלקח כמובן מאליו? מוכן להרתם לכל פעילות אלישע -ובלבד שיבוא שינוי לפקודתך

  2. יקי גרוסמן

    אלישע, אתה מנהל דו שיח עם ממשלה חרשת וכיון שעובדי ההיי טק אינם מאוגדים ומזוהים כסקטור בעל השפעה פוליטית אף אחד לא סופר אותם, למרות תרומת ההיי טק והתעשיה לכלכלה. כרגיל יתעוררו אצלנו כשכבר יהיה מאוחר וכל האורות האדומים ידלקו.

אירועים קרובים