סא"ל גיל הופמן, פיקוד העורף: "מערכת השו"ב החדשה שלנו מצילה חיים"

"החשיבות של מערכות השו"ב שלנו היא קריטית ומטרתנו לשמור על יציבותן ושרידותן", אמר סא"ל הופמן ● הוא פירט בראיון לאנשים ומחשבים על מערכות ה-IT שנמצאות בשירות כוחות החירום וההצלה ואמר, כי "הן מוכוונות אזרחים ומטרתן לספק שירותים לאזרחים"

"מערכות ה-IT של פיקוד העורף, ובכלל זה מערכת השו"ב החדשה, הן לא פחות ממצילות חיים. אין בכך כל ספק", כך אמר סא"ל גיל הופמן, ראש מחלקת התיקשוב בפיקוד העורף, בראיון לאנשים ומחשבים. "לכן, החשיבות שלהן קריטית ומטרתנו לשמור על יציבותן ושרידותן. המערכות מוכוונות אזרחים ומטרתן לספק שירותים לאזרחים".

סא"ל הופמן אמר את הדברים לקראת תרגיל "נקודת מפנה 6", שנערך היום (א') ברחבי המדינה. התרגיל נועד להכין את האזרחים, הרשויות וכוחות ההצלה לקראת רעידת אדמה. במסגרת התרגיל מדמים משרדי הממשלה, הצבא, המשטרה, מד"א, מכבי אש, המערכת הפיננסית ומפעלים גדולים במשק תרחיש של רעידת אדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר בישראל. כמו כן, במסגרת התרחיש ידומו גלי צונאמי בגובה של 6 מטרים בחופי תל אביב, שיציפו את שכונות העיר; דליפת חומרים מסוכנים בנמל חיפה; קריסת רבי קומות; פגיעה בבתי חולים; קריסת גשרים; אלפי נעדרים ועוד.

הוא ציין שגם מערכות ה-IT יתורגלו, על מנת לוודא שהן מסייעות לגורמי ההצלה והממשל. "המטרה של המערכות הללו היא להביא את המשק לכמה שיותר יכולת לספק שירותים חיוניים ואחרים לאזרחים ולהביא למזעור הנזק הכלכלי בעורף", אמר.

בדבריו התייחס סא"ל הופמן למערכות ה-IT השונות שנמצאות בשירות גורמי ההצלה. "מערכת השו"ב הראשונה, תמונת עורף, היא מערכת מידע לאומית, שיוצרת תמונת מצב עורף משולבת. בין שלל השכבות שלה, הוספנו כמה שכבות מידע שקשורות ל-'רעידת האדמה' שצפויה היום". הוא ציין שבין יתר שכבות המידע שרלוונטיות לרעידת אדמה ניתן למנות תשתיות, מערכות גיאוגרפיות, שכבות מקלטים, שכבת הביוב, שכבת מים ובתי ספר. "כל שכבות המידע הללו נותנות לנו בשעות הראשונות שלאחר רעידת האדמה את ההשלכות של הנזק הנגרם באותו אירוע", אמר. "כך יש לנו נתונים על מבנים וסוגי מבנים וביכולתנו לקבוע אילו ערים ייפגעו יותר ופחות. ברגע שנדע מהו מוקד הרעש, נעריך את תמונת המצב הראשונית ונעדכן אותה בנתונים 'תוך כדי תנועה'. בצורה זו נרוויח זמן".

הוא הדגיש, כי המערכת מסייעת לקבלת החלטות על ידי כל הגורמים המעורבים בתהליכי הפינוי, החילוץ והסיוע. "תמונת עורף יכולה לשלוט באירועים במדינת ישראל בהיבט כולל ומאפשרת לפיקוד העורף לקבל על גבי צג המחשב תמונה מדויקת של האוכלוסייה והתשתית הבריאותית באזור הרעש וסביבו", אמר סא"ל הופמן. "המערכת מאפשרת להציג, בין היתר, את מיקומם של בתי-החולים הקרובים, תחנות מד"א, קווי חשמל ומים ראשיים, בתי ספר, מבנים ציבוריים; בניינים, כולל תצורתם הפנימית, הרכב האוכלוסייה ומספר המתגוררים בהם, ותחנות דלק".

מערכת נוספת אותה אזכר סא"ל הופמן, ממלכה, הינה מערכת שו"ב טקטית שפועלת על תשתית סלולר לוויינית. היא מיועדת לאנשי פיקוד העורף הנמצאים בשטח, שעובדים על מחשב כף יד מוקשח. הם יכולים לתקשר באמצעות המחשב עם עמיתיהם ולקבל תמונת מצב מאוכנת של הכוחות שבשטח באמצעות GPS. כך, יכולים אנשי פיקוד העורף לתת ולקבל תמיכה בתהליכים המבצעיים של אירועים, תוך העברת מידע חזותי, חסכון בדיבור וקיצור זמני התקשרויות. כפי שפורסם הבוקר בלעדית באנשים ומחשבים, שתי המערכות הללו תוחלפנה בתוך שנה וחצי במערכת שועל.

מערכות בתחום ההתרעה
שתי מערכות נוספות שמופעלות בתרגיל, אמר סא"ל הופמן, שייכות לתחום ההתרעה. "אנחנו רוצים לספק את ההתרעה על אירועים ביטחוניים בכמה ערוצים, בהם מערך הצופרים. הגדלנו את כמות הצופרים במדינה במאות וכעת מספרם עומד על 3,000".

"מטרתנו היא להשבית את המדינה כמה שפחות", הסביר. "אם יש אירוע בקריית ים, למשל, לא כל מאות אלפי תושבי חיפה והקריות צריכים לשבות מעבודה. לכן, אנחנו מבצעים 'אטומיזציה' של הצופרים במיקוד על אזור האסון".

אמצעי נוסף המופעל הוא משלוח התראה בסלולר שלא באמצעות SMS. "המטרה שלנו בכך היא להשתמש בתווך הסלולרי מבלי להיתקע בצווארי הבקבוק שהוא יוצר", אמר סא"ל הופמן. "אנחנו נעזרים לשם כך בטכנולוגיה המכונה Cell broadcast, שמדלגת על כל מערכי התוכן, הבילינג והעיבוד של הסלולר. אנחנו יכולים להוציא באמצעותה הודעות לציבור גם אם הרשת הסלולרית קורסת, כי המערכת מחוברת ישירות לתאים הסלולריים".

מערכת שהממשלה טרם אישרה את פיתוחה, ציין סא"ל הופמן, היא מחול, שמיועדת להתרעה מפני חומרים מסוכנים. "הכוונה היא לשים חיישנים במפעלים המסוכנים ולחברם למערכת שו"ב", אמר.

עוד מערכות IT של רשויות החירום
פיקוד העורף אף משתמש במערכת ERP של סאפ (SAP), שמטפלת בכלל ערכות המגן אל מול מרשם האוכלוסין.

כמו כן, סא"ל הופמן ציין, כי לפני יותר משנה התחבר פיקוד העורף לרשת החירום המשטרתית. "העלינו לאוויר רשת תקשורת חדשה, שהתחברה לזו של המשטרה, במסגרת פרויקט 'ברק כתום'", אמר. הפרויקט, שבוצע עבור פיקוד העורף על ידי אנשי ה-IT באגף התיקשוב של צה"ל, אף כלל הקמת רשת חירום לאומית לתקשורת והחלפת מערכת הקשר המיושנת שלו. למערכת 12 אלף משתמשים.

כמו כן, צה"ל רכש את ניצן – מערכת תקשורת זהה לזו של המשטרה, שגם היא עלתה לאוויר לפני יותר משנה. מוטורולה (Motorola) ישראל סיפקה למשטרה את ASTRO 25 – מערכת תקשורת רדיו דיגיטלית, שמעניקה להם, בין השאר, כיסוי קשר משופר בפריסה ארצית.

ASTRO 25 היא מערכת המשמשת לקשר, לדיבור ולהעברת נתונים (IV&D), שפותחה עבור ארגוני חירום והצלה ומיועדת למשימות קריטיות שלהם. היא מבוססת על תקשורת אלחוטית דיגיטלית P-25 – תקן לפרוטוקול תקשורת המשמש את הגופים העוסקים בביטחון האישי של אזרחי ארצות הברית ומדינות נוספות. המערכת מספקת כיסוי קשר ויכולת עבודה בשילוב עם כוחות נוספים, מחוץ לצבא ולמשטרה, עונה לצורך המבצעי שלהם בשימוש נרחב בתקשורת אלחוטית מתוחכמת ומעניקה טווח קישוריות רחב עם משתמשים הנמצאים בשטח.

בין היתר, ניתן לשלוח באמצעות ASTRO 25 הודעות כתובות (TMS – ר"ת Text Messaging Services), מה שמאפשר לאנשי השטח, קציני פיקוד העורף ושוטרים, לקבל נתונים אודות משימות קריטיות מרחוק ובזמן אמת. "מדובר בצורה אידיאלית של תקשורת חלופית, כאשר מידע רגיש צריך להיות מחולק בין כמה גורמים", אמר סא"ל הופמן.

מד"א ומכבי האשם עתידים אף הם להצטרף לרשת בינואר הקרוב, והממשלה כבר אישרה את התקציב לכך.

עוד בעתיד אמורה להצטרף לרשות כוחות החירום וההצלה מערכת לגילוי רעידות אדמה, שתתריע עליהן, ציין סא"ל הופמן. את פיתוח המערכת מוביל ד"ר אבי שפירא, יושב ראש ועדת ההיגוי הבינמשרדית להיערכות לרעידות אדמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים