Big Data – מרימים את הכפפה

חלק שני מתוך ארבעה

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בחלק הראשון של הסקירה ראינו שאנליסטים של חברת המחקר מקינזי (McKinsey) סבורים, שחברות וקובעי מדיניות חייבים להשקיע הרבה יותר מאמצים כדי למקסם את הפוטנציאל הטמון ב-Big Data. על חברות התוכנה והאינטגרציה יהיה לספק כלים טכנולוגיים מזן אחר שיאפשרו לארגונים להפיק את המירב מעולם זה.

נס טכנולוגיות נערכה מבעוד מועד לתת מענה לצרכי השוק בתחום זה. "בעידן בו המידע הכלל עולמי גדל ב-44% מידי שנה, ארגונים נדרשים להתמודד עם כמויות ונפחי מידע עצומים שלא ידעו קודם. לשם כך, הם נדרשים לאמץ שיטת עיבוד נתונים המתאימים לעולם ה-Big Data. אנו, בנס טכנולוגיות, רואים בכך אתגר טכנולוגי גדול עבור לקוחותינו, אך גם הזדמנות עסקית למקסם את תוצאותיהן העסקיות ובכך להעניק ללקוחותיהם את השירות הטוב ביותר", אומר אפי קוטק, נשיא נס ישראל.

גיא גרינברג, סמנכ"ל בכיר ומנהל פעילות ה-BI הגלובלי בנס טכנולוגיות, מספר על עולם ה-Big Data בחברתו: "המונח Big Data מתייחס מבחינתנו למידע ענק בשלושה מובנים – שמירת מידע בעל גודל משמעותי (Volume), מידע אשר צריך לעבור עיבודים בקצב גבוה (Velocity) ומידע הנשמר במבנים שונים (Variety). אנו מאמינים שארגונים מונחי מידע מייצרים לעצמם יתרון עסקי-תחרותי על פני ארגונים מקבילים וזאת באמצעות איסוף, עיבוד וניתוח המידע בזמן אמת ובכך יוצרים יכולת תגובה אדפטיבית, מהירה ובעלת ערך מוסף לצורכי לקוחותיהם".

אפי קוטק, נשיא נס ישראל. צילום: קובי קנטורלגבי השינויים שהנושא עבר בשנים האחרונות, אומר גרינברג, כי "אומנם מושג ה-Big Data קיים זה כמעט עשור, עם התפתחות המסחר באינטרנט, אך בשנתיים האחרונות פילס התחום דרכו לעולם ארגוני ה-Enterprise ועם צורך זה חלו התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות לשמור היקפים עצומים של מידע מובנה וגם מידע שאינו מובנה, תוך שימוש ביכולות מחשוב מקביליי (MPP) על בסיס פלטפורמות 'זולות' לצד שימוש ב-Open Source דוגמת Hadoop, יחד עם עליית קרנם של בסיסי נתונים אנליטיים היושבים על Appliances כדוגמת Netteza שנרכשה על ידי יבמ (IBM), אקסה-דטה (ExaData) של אורקל (Oracle), ה-GreenPalm של EMC, ורטיקה (Vertica) שנרכשה על ידי HP ו-סייבייס (Sybase) שנרכשה על ידי סאפ (SAP)".

אלו המגמות והחידושים שצופה נס בשנים הקרובות:

בצד הטכנולוגי-תשתיתי – הדור הבא במחסני נתונים ישלב בתוכו פונקציונאליות, אשר תשפר לאין ערוך ביצועים ומימושים אשר יאפשרו חיזויים בזמן אמת, יכולת ניתוח ואיחזור טקסטואלי, תוך שימוש בפונקציות המאפשרות JOIN בין מידע מובנה ללא מובנה. זאת ועוד, שילוב פונקציות NOSQL במחסני הנתונים, יאפשר שאילתות מורכבות כמו מפות קשרים, ניתוחים של סידרת פעולות מעורבות (כגון אופן גלישה באתר) ועוד. למעשה, Big Data מאפשר מימוש יישומים בכל נגזרות חיינו, כמו לדוגמה חיפוש מיילים ומידע מתוך בסיס נתונים No SQL או איתור צילום רנטגן. את הנתונים ששולפים מתוך בסיסי הנתונים, מאחדים ושומרים במחסן נתונים אנליטי אשר שומר גם נתונים היסטוריים של בסיס הנתונים הרגילים הקיימים בחברה.

בצד העיסקי – כניסה של יישומי Big Data מתוחכמים, החל מניתוחי המידע על הלקוחות הפנימיים והחיצוניים לטובת החלטות על קמפיינים ומהלכים שיווקים-עסקיים אסטרטגיים, דרך העשרת הנתונים על הלקוח והשמת זרזי-תגובה למחזור חיי הלקוח, שילוב מידע על השוק והמתחרים כחלק מתהליך קבלת החלטות אנליטי, ועד למתן חיווי ומענה מיידי לכל "לקוח פוטנציאלי", תוך התאמת השירות ומוצר המיטיבי בזמן אמת.

נס רואה בעולם ה-Big Data נושא אסטרטגי ומנוע צמיחה לדור הבא של עולם מערכות המידע. לצורך כך, הם משלבים ידע ונכסים שצברו בתחומי הפעילות השונים לכדי מענה שלם לעולם זה. התחום הראשון אשר מהווה בסיס איתן לפעילות זו, הוא ההתמחות בעולם ה-BI, באמצעות נס-גילון. התחום השני הינו אחזור המידע הטקסטואלי שבו הם לקחו פתרונות מעולם התוכן הצבאי-מודיעיני והתאימו אותם למגזר העסקי תוך יכולת ייחודית של תמיכה בעברית. להשלמת הפתרון, מייצגת NessPRO – קבוצת המוצרים של נס, ערב-רב של פתרונות בתחום ה-Big Data.

בנס מייעצים לארגונים שחפצים להיכנס לעולם ה-Big Data, לממש זאת בעזרת גוף טכנולוגי-עסקי אשר יש לו את המומחיות  והניסיון הרלוונטי. עולם ה-Big Data, אומרים בנס, הינו תחום מורכב והידע בו עדיין מועט, כך שהם ממליצים להיכנס אליו כאשר בשלב הראשון יעשה POC ועל בסיסו ניתן יהיה להוסיף שכבות נוספות בהמשך.

לסיכום: אין מה לפחד מהמונח Big Data, שקיים בצורה זו או אחרת כבר שנים לא מעטות; צריך רק לדעת כיצד נכון ביותר לנצלו לטובת הארגון. מכלול היכולות הטכנולוגיות כיום מאפשר לארגונים לעשות שימוש במחסני נתונים מהירים המכילים עשרות ומאות טרה-בייטים של מידע, אשר מתושאל בכל רגע נתון על ידי רבבות משתמשים. צריך רק לבחור את החברה הנכונה ליישום פתרון שכזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים