השבוע שהיה

השבוע החולף התחיל ונגמר בסימן פוליטי: תקופת הבחירות מצביעה על כך שהאג'נדה הטכנולוגית-חברתית תיקח חלק יותר משמעותי מבעבר, כאשר יותר ויותר אנשי היי-טק נכנסים לפוליטיקה ● השבוע נערך גם האירוע השנתי בנושא ביטחון המולדת, שערך מכון הייצוא, אולם מצבנו בנושא הקיברנטי רחוק מלהיות משביע רצון ● הבשורות הנעימות מגיעות מכיוון יבמ ישראל והמנכ"ל הנכנס, ריק קפלן, שמביא עמו אווירה גלובלית ואידיאולוגיה ציונית ● סוף שבוע רגוע לכל קוראינו, ובמיוחד לתושבי הדרום

כמעט שליש מתושבי מדינת ישראל ספונים בביתם, במקלטים או בממ"דים נכון למועד כתיבת שורות אלו. זאת, בעקבות המהלך של צה"ל בעזה שהחל אתמול (ד') – פעולה צבאית שנועדה לשים קץ למציאות הבלתי אפשרית בה טילים נופלים כעניין שבשגרה.

הפעולה קטעה לזמן בלתי ידוע את מערכת הבחירות, שהחלה לפני כמה שבועות. עד שתגיע צפירת ההרגעה, ונחזור לדון בסדר היום שהבחירות הקרובות צריכות לעסוק בו. בהיבט שלנו, החלטנו לשים באור הזרקורים את האג'נדה הטכנולוגית-חברתית, שמשלבת בין ההיי-טק, על היבטיו השונים, לבין הצורך לספק הזדמנות שווה ותעסוקה לכלל האזרחים – בכל חלקי הארץ, ובמיוחד באזור הדרום.

השבוע ראינו את השר מיכאל (מיקי) איתן לוקח על עצמו אחריות לא קטנה – שיפור השירות לאזרח. התוצאות עדיין רחוקות מלהשביע רצון, אבל איתן שמח על כך שהצליח להניע תהליכים במשרדים השונים, חרף העובדה שלא קיבל משרד ביצועי. הוא לא יודע אם יהיה שר בממשלה הבאה, אבל הוא מרגיע את עצמו שלפחות את הדברים שכבר הספיק לעשות אף שר אחר לא יוכל למחוק. האם זה יעזור לו בפריימריז הקרובים בליכוד? על כך יש סימן שאלה גדול. אולם נדמה, כי בקרב הציבור הרחב (בוודאי בקרב ציבור אנשי ההיי-טק) ישנה הסכמה, כי בממשלה חייב להיות שר שמייצג את השילוב בין הטכנולוגיה לשיפור השירות לאזרח לבין שקיפות, נשמת אפה של הדמוקרטיה, ולנגישות מקסימלית של הציבור למידע שנאגר על כל אחד במשרדי הממשלה ובכלל.

מעודד לראות שגם ברשימות אחרות לכנסת נמצאים אנשי היי-טק או בעלי זיקה לתחום. אלו וגם אלו סבורים, כי מדינת ישראל חייבת לשאת גם את הדגל הביטחוני לצד הדגל החברתי, כאשר בתוך זה האחרון מסתתרת אג'נדה הדורשת מהממשלה להשקיע בתשתיות, במטרה לפתח את התעשיה ולמשוך אליה עוד אנשים. זאת, בנוסף לחינוך, תיקשוב בתי הספר ועידוד צעירים ללכת למקצועות ריאליים וטכנולוגיים. למרות השיפור במיקום שלנו במדד ה-OECD, אנחנו עוד לא שם. לכן, דרושים חברי כנסת שילחצו על מפלגותיהם כך שילכו על האג'נדה הטכנולוגית-חברתית. כדי שזה יקרה, דרושה מנהיגות פוליטית שלא תעסיק את עצמה בטכנולוגיה, אבל כן תיתן לזה את העדיפות הנכונה. נכון להיום, זה לא קרה, לפחות לא בעיניו של השר איתן הפורש.

עוד מסתמן לקראת הבחירות, כי האינטרנט יתפוס גם הוא מקום דומיננטי, דוגמת המדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות שצוברות תאוצה. חלק גדול מהמפלגות יקצו לנושא משאבים גדולים יותר מבעבר. האם מאזן האימה בין הפרינט לדיגיטל, שקיים בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות, יופר וישתנה? קשה לתת תשובה מדויקת בשלב זה. אך אין שום מחלוקת על כך שהפוליטקיאים יציפו לנו את דפי הרשת בחודשים הקרובים, בין אם נרצה או לא.

ללא קשר לאירועי הדרום, עסקנו השבוע גם בסייבר ואבטחת מידע – זאת בעקבות האירוע השנתי בנושא ביטחון המולדת, שערך מכון הייצוא. בין שלל המרצים, ציטטנו השבוע בכיר במשרד ראש הממשלה, ארז קריינר, שהעניק ציון נכשל בנושא הקיברנטי. הוא הרחיק לכת ואמר, כי אנו נמצאים כיום עדיין בעידן שלפני ספטמבר 2001. זה כמובן לא מנע מהנשיא שמעון פרס לומר באותו הכנס, כי ישראל היא מהמדינות המתקדמות ביותר בתחום הסייבר בעולם.

בנושאים השוטפים המעסיקים את עולם ה-IT, קראנו השבוע מחקר מעניין שנעשה בחסות נט-אפ (NetApp), שמראה שרק אחד מכל חמישה בכירים בשוק בישראל מרוצה מתשתית ה-IT בארגון שלו. זוהי דוגמה נוספת לפער בין כיצד המנמ"רים חושבים שהם נתפסים בעיני הארגון, לבין איך שהמנהלים רואים אותם.

השבוע גם עשינו היכרות נעימה עם ריק קפלן, המנכ"ל החדש של יבמ (IBM) ישראל. קפלן הותיר רושם של מנכ"ל נינוח ובעל ניסיון רב, שיביא לבית יבמ בפתח תקווה לא מעט מניחוח האווירה הגלובלית שבה עבד כל השנים בטרם עלה לישראל מטעמים ציוניים. סוף שבוע שקט ורגוע לכל קוראינו, ובמיוחד אלו באזור הדרום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים