העם דורש תעודות חכמות

האם יעמוד משרד הפנים בתאריך היעד החדש להנפקת תעודות הזהות החכמות - נובמבר 2011? ● גם במדינות מתוקנות פחות מאיתנו, פרויקט שהחל ב-2001 אמור כבר היה להסתיים מזמן

על פי ידיעה ששחררה הבוקר (ב'), חתמה HP על הסכם עם הממשלה לאספקת מערכת לזיהוי וחתימה אלקטרונית עבור אגף ממשל זמין במשרד האוצר. מדובר בידיעה חשובה, אמנם, אך בין השורות התחבאה לה בשורה חשובה לא פחות: משרד הפנים נערך להנפיק תעודות זהות דיגיטליות כבר בנובמבר הקרוב.

אין זו הפעם הראשונה שבה נזרקים לאוויר תאריכי יעד להנפקת התעודות. בשנתיים האחרונות השתמשו אנשי משרד הפנים בתירוץ מצוין: המאגר הביומטרי. הוויכוח סביבו והרצון לכלול אותו כחלק מפרויקט הכרטיס החכם שיהווה את תעודת הזהות החדשה של מדינת ישראל, עצר את מכונות הדפוס והקפיא את תהליכי ההכנה להנפקת התעודות. התירוץ הזה התמסמס עם פרסום דו"ח מבקר המדינה האחרון, שסייע להוריד את אנשי משרד הפנים מהעץ הגבוה עליו נתלו. המבקר המליץ למשרד הפנים לא לחכות לסיום הוויכוח על המאגר הביומטרי, ולהתחיל להנפיק את התעודות.

המשרד אימץ את דו"ח המבקר והורה להתחיל לייצר את אלפי התעודות שנתקעו על פסי הייצור במפעל פתקית בקיסריה. עוד ניתן היה לחשוב שמדובר בהישג, אלמלא העובדה שהמכרז הראשון להנפקת התעודות, למי שכבר שכח, יצא לאור לפני 11 שנה.

גורמים שמלווים כבר זמן רב את הפרויקט, יודעים לספר שבכל זאת הפעם כנראה נפל דבר באמת. לדבריהם, מכונות הדפוס עבדו במרץ ואלפי התעודות הראשונות מוכנות כבר להנפקה בנובמבר. כעת מבוצעות פעולות ההתאמה ברמת מאגרי המידע, לצד ההשלמות להטמעת הכלים של HP, שיאפשרו את ביצוע ההזדהות החכמה מול הממשלה.

המניע המקורי לפרסום מכרז תעודות הזהות החכמות היה ביטחוני. בממשלה חששו מזיופים המוניים של התעודות הקיימות על ידי מחבלים, בשיא ימי האינתיפאדה השניה. האיום הזה עוד לא הוסר, ובינתיים אף נוספו סיבות רבות לכך שאזרחי ישראל זקוקים לתעודות חכמות.

התעודות החכמות לא נועדו רק כאמצעי לשמירה על הביטחון – הן פותחות פתח רחב לשירותים שיוכלו האזרחים לקבל מהממשלה. כך, תעודה חכמה תאפשר להרחיב מאוד את המושג ממשל זמין, ולהמחיש אותו לציבור הרחב בכך שתסייע בהסרת אחד החסמים המרכזיים בשירות המקוון לאזרח: ההזדהות. המדובר באלמנט קריטי עבור כל פעילות שמתבצעת מול הממשלה ומוסדות הציבור. החזון של ממשל זמין, כידוע, הוא למקסם את יכולתו של האזרח לתקשר עם גופי השלטון מבלי לצאת מהבית. הדרישה הזו הולכת וגוברת ככל שהאזרחים מחמשים את עצמם בטלפונים חכמים, מחשבי לוח וכלים נוספים, המאפשרים להם ניידות כמעט מוחלטת.

ברוח האירועים שהתחוללו כאן בקיץ האחרון, שינו את השיח הציבורי והעלו מחדש את התודעה האזרחית, נראה כי דחייה נוספת בהנפקת תעודות הזהות החכמות כבר לא תעבור בשתיקה. גם במדינות מתוקנות פחות מאיתנו, פרויקט שהחל ב-2001 אמור כבר היה להסתיים מזמן. האם נובמבר 2011 אכן יהיה תאריך היעד האחרון?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים