EDS: כאב הראש הראשון של המנכ"ל הבא ב-HP

סיקור פרשת הדחתו של מארד הארד מ-HP סטה בימים האחרונים, כאשר החלו להישמע קולות רבים שמפקפקים בטיב ביצועיו כמנכ"ל ● בראש רשימת הכישלונות לכאורה, טוענים המבקרים, ניצבת רכישת EDS ● האם המנכ"ל הבא של HP ייאלץ להיפטר מענקית מיקור-החוץ?

ככול שחולפים הימים מאז החלה פרשת מארק הארד, מתגברים הקולות שטוענים שלא הכל היה ורוד בתקופת כהונתו של מנכ"ל המודח של HP. הבלוגים ואתרי חדשות מלאים במאמרי פרשנות ודעה שרומזים, כי פרשת המאהבת שימשה למועצת המנהלים של HP כטריגר להעפתו של הארד – שלמרות שהביא ערך מוסף לבעלי המניות, לא ממש קידם את החברה.

גם בעניין המיזוגים שבחר הארד לבצע, כמו למשל רכישת EDS, נשמעים היום קולות שמותחים ביקורת ומציעים למנכ"ל הבא להיפטר מ-EDS. במאמר שפרסם השבועון InformationWeek לפני ימים אחדים, נכתב בין היתר, כי הארד נתפס כ-"דג ענק" כאשר רכש את ענקית מיקור-החוץ EDS, אבל המחיר ששילם היקשה עליו לנשום מתחת למים.

הרכישה, נזכיר, בוצעה לפני כשנתיים בהיקף של 13.9 מיליארד דולרים, ונועדה לתרום בעיקר למיצוב חזק יותר של HP בשור השירותים המקצועיים. כיום, טוען המאמר, הארד לא מימש את ההבטחה הגדולה שהייתה טמונה ברכישה. להיפך, נטען, מצבו של המנמ"ר הורע – כי כעת יש לו פחות ספקיות בשוק שמהן הוא יכול לקב שירותי מיקור-חוץ, מה שמשפיע על המחירים שהוא צריך לשלם.

גם התועלת לבעלי המניות לא מוכחת. לפי בדיקת InformationWeek, בשבוע שלפני פיטורי הארד שווי המניה של HP היה זהה לשווי ערב רכישת EDS במאי 2008. אנליסטים בוול-סטריט יאמרו שתמורת אותם 13.9 מיליארד דולרים, יכלה HP לקבל תמורה טובה יותר. כמו כן, ודאי ניתן היה לחסוך את אלפי המשרות של עובדי EDS שהלכו לאיבוד בעקבות המיזוג.

עוד מעלה הכותב, כי סך כל ההכנסות של HP משירותים בשנה שלפני המיזוג היה 18.2 מיליארד דולרים, ואולם בשנה הראשונה שלאחר המיזוג – ההכנסות זינקו ל-34.7 מיליארד דולרים – גידול של 91%. הבעיה היא שבשנה שלפני המיזוג, הכנסותיה של EDS כחברה עצמאית עמדו על 21.2 מיליארד דולרים. על פי אותו קצב גידול שנרשם בשנה זו, רכישת EDS אמורה היתה להקפיץ את הכנסותיה של HP משירותים לכ-40 מיליארד דולרים.

עוד בהיותו בתפקיד, ספג הארד ביקורת על התנהלות החברה בנושאי ייעול וצמצום – ועובדה זו באה לידי ביטוי במיוחד בכל מה שקשור ל-EDS. רק לפני חודשיים הודיעה החברה שהיא מתכננת לקצץ 9,000 מישרות בנוסף ל-9,000 שכבר קיצצה עם המיזוג. הארד הצדיק את המהלך כחלק מתוכנית החברה להשקיע מיליארד דולרים בעסקי מיקור-החוץ. לכולם ברור, כי המנכ"ל הבא של HP יצטרך לנקוט בצעדים לא פחות דרמטיים כדי להצדיק את הרכישה של EDS, שבדיעבד עושה רושם שלא היתה שיא ההצלחה – לפחות בעיני המבקרים בארצות הברית.

ברכישת EDS היתה ל-HP מטרה נוספת: לנגח את המתחרה הגדולה שלה, יבמ (IBM), שחזקה מאוד בתחום שירותי מיקור-החוץ. לדעת פרשנים, הארד נפל למלכודת שנופלים בה לא מעט בכירים: מצד אחד רוצים לרכוש את החברה שרכישתה תהיה הכואבת ביותר למתחרים, ומצד שני הם לא בהכרח מתחשבים בתג המחיר.

המסקנה מכל הניתוח המעמיק הזה, היא שאחת המשימות הראשונות של המנכ"ל הבא תהיה כנראה להיפטר מ-EDS – או להפוך אותה לחברה עצמאית, שתמשיך לעשות חיל כפי שעשתה ערב המיזוג. כמו כן, יהיה עליו לשקול אינסוף רעיונות וטיפים שנזרקים לחלל האוויר מאז הפרשה, שעיקרם עוסק במיצוב של HP כחברה הרבה יותר חדשנית ועכשווית. HP אמנם תצטרך להמשיך במדיניות הרכישות והמיזוגים, אבל היא תעשה זאת בתקווה שהם כדאיים יותר מאשר עסקת EDS.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים