מהם הכישורים הנדרשים כדי להיות CTO מצטיין?

תפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות, או מנהל הטכנולוגיות הראשי, נחשב כיום למאתגר מתמיד, לאור השינויים המהירים ● מהן המשימות של ה-CTO של היום ואילו כישורים נדרשים לו כדי להצליח בהן?

"קוביות" שמרכיבות את ה-"מגדל" שהוא תפקיד ה-CTO.

מנהלי הטכנולוגיה הראשיים (CTOs) היו מאז ומתמיד שחקני מפתח בהנהלות הבכירות של הארגונים. נוהגים לכנות אותם "התצפיתנים על סיפון האונייה", שיודעים לזהות מראש טכנולוגיות חדשות, שיכולות להיות "משבשות", ותפקידם הוא לדעת מתי הן רלוונטיות לארגון, על מנת שיתרמו להגדלת שורת הרווח שלו. איתור CTO הוא אחד הגיוסים היותר קריטיים לארגונים מוטי חדשנות, שפועלים בסביבה תחרותית דינמית.

אילו כישורים צריך מועמד לתפקיד CTO ומה נדרש ממנו? האתר CIO נידב כמה עצות, על סמך שיחות עם מנהלים ומומחים.

ראשית, מנהל טכנולוגיות ראשי צריך להיות בעל מומחיות נרחבת בטכנולוגיות רבות. כלומר, עליו לבוא מעולמות ידע מגוונים. ולא רק – עליו להיות בעל כישורים לזהות בזמן את השינויים בכל תחום, על מנת לבחון אותם עבור ארגונו. זוהי משימה לא פשוטה, כי הטכנולוגיות הן שונות, לא תמיד מתאימות לכל ארגון, וה-CTO צריך להיות ספץ בכולן – גם אם לא מדובר בתחום שהוא עסק בו בעבר במישרין, שהוא לא בא ממנו. הידע הנרחב ישמש את מנהל הטכנולוגיות במצבים שבהם הנהלות ירצו לאמץ טכנולוגיה מסוימת אבל הן לא מכירות אותו, והן ירצו לשמוע ממנו רקע, מידע טכני וסקירה של השווקים הרלוונטיים. בכל שיחה עם הגורם הרלוונטי, ה-CTO צריך להיות מסוגל לחקור, לנתח ולשלב את המידע בקונטקסט הנכון.

הדוגמה הכי מתבקשת בהקשר של זיהוי מגמות חדשות היא מהפכת ה-AI , ובפרט ה-GenAI, שפרצה לחיינו לפני כשנה עם ה-ChatGPT. כיום יש סיכוי סביר ביותר שבאחת מישיבות ההנהלה יפנה המנכ"ל למנהל הטכנולוגיות הראשי ויבקש לדעת: "מה אנחנו עושים עם ה-AI הזה?". על ה-CTO יהיה להשיב לו תשובה מעמיקה ומספקת – בשלוף. באותה המידה, המנכ"ל יכול לשאול אותו על תחומים אחרים, כמו ניהול נתונים, אבטחת סייבר, ארכיטקטורת תוכנה, ניהול סיכונים או מחשוב ענן, או יותר מאחד מהם. עליו להיות בקי לעומק בכולם.

תכונה חשובה אחרת היא היכולת של מנהל הטכנולוגיה להסתגל במהירות לשינויים הטכנולוגיים המהירים, להתחבר אליהם בזמן קצר ולדעת להעביר את המידע אליהם הלאה, בצורה ברורה ופשוטה. מי שלא התברך בכישרון כזה, כנראה שלא יהיה CTO, ואם הוא כבר אוחז בתפקיד האמור – כנראה שזה לא לעוד הרבה זמן.

החיבור הקריטי לביזנס

חלק לא פחות חשוב בתפקידו של מנהל הטכנולוגיה הוא היכולת ליישם את החדשנות שהוא מזהה בהקשר העסקי והתפעולי של הארגון שבו הוא עובד. לצורך כך, עליו ללמוד היטב את הנושא, לבד ומקולגות, ולהתנסות בו.

ה-CTO הוא בדרך כלל אדם סקרן, "חולה" טכנולוגיות, ומתלהב מהר מאוד מחידושים והמצאות. אבל דווקא בגלל זה, הוא צריך להיות בעל תכונה מאזנת, של הבנה והכרת נושא ניהול הסיכונים. חזון זה דבר מעולה, קל יחסית למכור אותו להנהלה, אבל אם אין לו את הבלמים שיודעים להבחין בין גאדג'ט נחמד לבין טכנולוגיה שהיא גיים צ'יינג'ר, הוא עלול להיקלע לצרות, ועוד יותר חמור – לסחוב אחריו מטה את כל הארגון. רמת האמון שהמנכ"ל נותן ב-CTO שלו היא, בדרך כלל, גדולה בהרבה ממה שנהוג לחשוב, ואל לו להפר אותו.

תפקיד מנהל הטכנולוגיות, כמו זה של המנמ"ר, הוא חוצה ארגון ותחומים. במציאות של חוסר ודאות כלכלית מתמשכת, התפקיד הזה הופך להיות הרבה יותר קשה ומחייב להציב בו את האנשים הכי טובים

על מנהל הטכנולוגיות להבין לעומק את יכולתו לזהות חדשנות, ולהפנים שגם אם היא ה-תוכנה ה-מדוברת וה-מצוינת בשוק, אם חוויית הלקוח הפנים ארגוני לא תהיה טובה – זה לא יעזור, והמצב יהיה רע מאוד ועגום. אם הטמעת כלי חדש לא תבוצע בתיאום עם העובדים ותוך וידוא שחוויית הלקוח שלהם טובה, אותו כלי יהפוך מהר מאוד לפיל לבן, עם חשבון שהמנכ"ל יגיש לו במהירות הבזק – ולא רק חשבון כספי…

במסגרת החיפוש אחר החדשנות, על מנהל הטכנולוגיות לדעת מה קורה אצל המתחרים, אצל מי מהם אותו כלי חדש הצליח ואצל אילו לא, והאם ועד כמה הטמעת הכלי תשפיע על הארגון שלו. זהו מידע חשוב, שבחלקו חורג מהתחום הטכנולוגי וזולג לתחומים של שיווק, אסטרטגיה ארגונית וקבלת החלטות.

שותף מלא לחזון הטכנולוגי של הארגון – ומנהיג

דבר קריטי הוא שמנהל הטכנולוגיות הראשי צריך להיות שותף מלא לחזון הטכנולוגי של הארגון, ללוות אותו מקרוב ולוודא שיישומו של אותו חזון אכן תורם לצמיחת החברה. לשם כך, עליו להיות בעל יכולת לחשיבה אסטרטגית, הבנה בהשקעות והבנה האם השימוש בכלי הזה הוא טרנד חולף או משהו שיכול להביא את החברה להיות מובילת שוק.

תכונה נוספת שנדרשת מכל מנהל, כולל מ-CTO, היא להיות מנהיג, שמנווט כהלכה את העובדים שלו. בראש וראשונה מדובר ביכולת לבחור את האנשים הנכונים, שניחנים בתכונות דומות לשלו: סקרנות, ויכולת לחקור בצורה אינטלקטואלית, ולחתור לידע ולחדשנות ברמה יום יומית.

השורה התחתונה: תפקיד מנהל הטכנולוגיות, כמו זה של המנמ"ר, הוא חוצה ארגון ותחומים. במציאות של חוסר ודאות כלכלית מתמשכת, התפקיד הזה הופך להיות הרבה יותר קשה ומחייב להציב בו את האנשים הכי טובים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ספייק

    זה נכון לשנות ה 90 אולי. היום כולם באים ללא ידע מעשי, אבל עם הרבה קשרים. אם יש משהו שCTO לא יודע, הוא יודע לשאול את מי שיודע.

אירועים קרובים