מה יהיו סדרי העדיפויות של המנכ"ליות.ים לשנה הבאה?

מנכ"לי.יות ארגונים עסוקים בימים אלו בגיבוש תוכניות העבודה לשנה הבאה, על רקע אי ודאות כלכלית שאפיינה את השנה הזו ● דו"ח של חברת מקינזי מציע להם ולהן טיפים בעניין ● ומה בישראל?

מה כדאי לדעת לפני קבלתן? החלטות עסקיות לשנה הבאה.

מנכ"לי ומנכ"ליות ארגונים עסוקים ועסוקות בימים אלו בגיבוש סדרי העדיפויות העסקיים והפנים-ארגוניים שיהיו בשנה הבאה, בין היתר בעקבות השנה האחרונה, שהייתה מאתגרת ולא יציבה הן מבחינה כלכלית והן פוליטית.

חברת המחקר והייעוץ מקינזי פרסמה דו"ח על סמך סקר מקיף שערכה באחרונה, ובו היא ממליצה על מספר עקרונות שמתאימים לכל המנכ"לים.

אחת העצות הראשונות קובעות שכל תוכנית עסקית חייבת להתחשב בהתפתחויות טכנולוגיות משבשות, המשנות סדרי עולם.

הסיפור הגדול ביותר של השנה (או העשור) הזה היה כניסתה של הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) לחיינו. אלפי חברות בכל תעשייה ובכל חלק בעולם כבר משתמשות בממשק פשוט של AI כדי לשנות באופן קיצוני כל פעילות עסקית שאפשר להעלות על הדעת. האתגר של המנכ"לים הוא להבין איפה צפויה להתרחש ההשפעה וכן באיזה חלק של המהפכה הזו כדאי להשקיע – וכן לבדוק מה עושים המתחרים.

עצה אחרת, נכונה תמיד, היא לא לחשוש ולבדוק שוב את כל ההשקעות שנעשו בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית. הנחת היסוד שחלק גדול מהתוכניות לא מצליחות, מוכיחה את עצמה כל שנה מחדש. מנכ"לים צריכים לוודא מה עובד ומה לא, ובעיקר להבין ממנהלי הטכנולוגיה שלהם, מה הדבר הבא שצריך לפתח ולהשקיע בו, כדי לא להישאר מאחור מול המתחרים.

שינתה את העולם השנה, וחשוב להבין איך למנף אותה. בינה מלאכותית יוצרת.

שינתה את העולם השנה, וחשוב להבין איך למנף אותה. בינה מלאכותית יוצרת. צילום: Shutterstock

שימו לב לדרגי מנהלי הביניים

כמו בכל תוכנית עסקית ארגונית, ההון האנושי הוא הנכס היקר ביותר. המומחים, שהשיבו למחקר של מקינזי,ממליצים לשים לב לדרג של מנהלי הביניים ולא לזלזל בו. אל תתנו למנהלים אלו את התחושה הטבעית כי התפקיד שלהם הוא תחנת ביניים לתפקיד אחר במקום אחר, אלא טפחו את הכשרונות שלהם, כדי שתגדלו את דור המנהלים הבכירים הבא, ואולי גם את הטאלנטים שיפתחו לכם את הדבר הבא שיבדל אתכם מהמתחרים.

כאמור, אחד המרכיבים הנעלמים בתכנון שנתי הוא נושאים גיאופוליטיים, שלרוב המנכ"לים אין שליטה עליהם. הנחת היסוד צריכה להיות שבכל רגע נתון יכול להתחולל שינוי דרמטי שישפיע על החברות שלכם, ועליכם להיות ערוכים לכך, כי מצב שכזה ישפיע על גורמים כמו שרשראות הפצה, עלות חומרי גלם, אובדן שווקים ועוד. גם כאן, תיאוריית הברבורים השחורים צריכה להיות לנגד עיני כל מנכ"ל, בבואו לאשר תוכניות עבודה לשנה הבאה

בנוסף, כמו בכל ניהול עסק, תמיד טוב ללמוד מהאחרים, מתחרים או חברות ענק שהן סמל למשהו. מומלץ לכל מנכ"ל לאמץ, במוח, חברה שהוא מעריץ, לא משנה מאיזה תחום, כמו למשל טויוטה הענקית, ואז לחקור ללמוד איך ומה הם עושים. בטוח שחלק מהדברים, בהתאמה מתבקשת – מתאימים גם לארגון שלכם.

להקשיב ולהתייחס לדרג מנהלי הביניים.

להקשיב ולהתייחס לדרג מנהלי הביניים. צילום: אילוטרציה: שאטרסטוק

מה הדרך הנכונה לצמיחה?

בלב התוכניות לשנה הבאה, כמו בכל שנה, נמצאת המשימה למצוא את הדרך לצמיחה. הקלישאה "כל הדרכים מובילות לרומא, אבל השאלה היא מהי הדרך הכי טובה כדי להגיע בשלום" – נכונה.

אין זה הכרחי תמיד ללכת על תוכניות גדולות ושאפתניות, לפעמים מספיק להחליט שהשנה עובדים על כיבוש נתח שוק שעד היום לא הייתם בו ולפעמים נדרשת גם החלטה אמיצה לבצע סיבוב פרסה ימינה או שמאלה וללכת למקום אחר. כתמיד, שם המשחק לצאת מאזור הנוחות. והכי חשוב להפסיק להמתין לשינוי דרמטי לאחר שנתיים של קורונה ושנה של משברים חמורים אחרים. העבר צריך להיות בסיס לכל תוכנית שתדע להתמודד עם שינוי בלתי צפוי.

הוכחה לקושי לנהל שגרה בארץ. מלחמת ישראל-חמאס.

הוכחה לקושי לנהל שגרה בארץ. מלחמת ישראל-חמאס. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

ומה אצלנו?

סביר להניח שכל העצות האלו מתאימות גם להנהלות בישראל. אבל אצלנו יש תמיד מרכיבים שאין בדרך כלל ברוב המדינות, מרכיבים שמשנים בין לילה את כל התוכניות, את כל החיים. ה-7 באוקטובר היה עוד הוכחה לכך.

השבוע קיימנו וובינר מרתק, בנושא המשכיות עסקית, בהיבט של דרגי הניהול, בשיתוף עם חברת שטראוס אסטרטגיה. כמה שבועות לפני כן קיימנו וובינר דומה, שעסק באותו נושא אבל מהזווית של מנהלי טכנולוגיות. בשני האירועים, המסקנות היו מעודדות: ממשיכים לתכנן קדימה, מתאימים תוכניות למצב הנוכחי, לא מוותרים על פרויקטים ארוכי טווח ומרעננים שוב ושוב התוכניות לשעת חירום.

המרכיב של חוסר הוודאות בישראל עבד שעות נוספות מאז תחילת השנה, ושוב הוכחה הקלישאה שמה שלא עבד בשגרה לא יעבוד בחירום. שני הכנסים האלו, כמו אחרים, נתנו לנו, הישראלים, קצת תקווה, שמעבר לחושך הנורא יפציע אור גדול, פשוט כי אין לנו ברירה אחרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים