יזמים טכנולוגיים מגייסים הון פסיכולוגי לצלוח את המלחמה

ההון הפסיכולוגי הטבוע ביזמים מאפשר להם להמשיך הלאה, לזהות הזדמנויות ולא לפחד מכישלונות, ואפילו לפרגן לעצמם ולהיות מאושרים לרגע - מהישג שצלח, מפרויקט חדש, או מיוזמה שפיתחו

פרופ' דפנה קריב, בית ספר אדלסון ליזמות באוניברסיטת רייכמן.

אלה (שמות בדויים לצורך שמירה על פרטיות) היא יזמת טכנולוגית ועומדת בראש חברה בתחום ה-health-tech, אך ב-8.10.2023 החליטה להוסיף ללו"ז העמוס שלה גם יוזמה להפצה יומית של מילים מעוררות השראה, במטרה לחזק את העורף בזמן המלחמה. יואב, יזם ובעלים של חברה בתחום הסייבר, הוסיף ללו"ז שלו פיתוח של פלטפורמה, המאגדת פתרונות מיידים לבעיות הסייבר המתרבות במלחמה. בשני המקרים הללו, היוזמות שהקימו אלה ויואב, כמו רבים אחרים, אינן חלק מהעשייה היומיומית שלהם, להיפך הן "מסיטות" את היזמים הללו מההתנהלות השוטפת של החברות שלהם. עם זאת, כמו יזמים טכנולוגיים נוספים שהתראיינו, שניהם, רואים בפיתוח יוזמות תלויות-מצב שכאלה הזדמנות כפולה כפי שמציינת אלה: "היוזמה הזאת היא שילוב של to do good לטובת הקהילה יחד עם keep the wheels in motion, כדי לשמור על השפיות שלי".

"דרכי ההתנהלות של יזמי-טק ישראלים בעיתות משבר ייחודיות מאוד לדנ"א הישראלי. בפרויקט מחקרי רחב היקף שערכתי החל מ-2022 בשת"פ רחב עם חוקר מוביל בתחום היזמות בארה"ב, ובשותפות עם Startup nation Central, רשות החדשנות, קהילות וגופים נוספים, מיפינו את הייחודיות הזו"

החל מה-7.10.2023 היזמים מצויים בלחץ גדול, שמתפרס מעבר לדאגה ולזעזוע הכללי שכולנו חווים. העוינות שניכרת בעולם נותנת אותותיה גם אצלם – לקוחות עוזבים או משעים את ההתקשרויות, משקיעים ובעלי עניין מחכים ל"שש אחרי המלחמה" ומתחמקים מהמשך הקשר. ועם זאת, היזמים רק מגבירים קצב, מנסים להגיע ללקוחות בחו"ל דרך ערוצים חדשים, מפתחים פרויקטים נוספים, ובעיקר מאתרים פערים ונותנים להם מענה טכנולוגי בעל ערך ומיידי.

דרכי ההתנהלות של יזמי-טק ישראלים בעיתות משבר ייחודיות לדנ"א הישראלי

דרכי ההתנהלות של יזמי-טק ישראלים בעיתות משבר ייחודיות מאוד לדנ"א הישראלי. בפרויקט מחקרי רחב היקף שערכתי החל מ-2022 בשת"פ רחב עם חוקר מוביל בתחום היזמות בארה"ב, ובשותפות עם Startup nation Central, רשות החדשנות, קהילות וגופים נוספים, מיפינו את הייחודיות הזו.

המחקר בחן כמה גורמים של יזמים טכנולוגיים, למשל: ההון הפסיכולוגי שלהם, תחושת השייכות לקהילה, איתור הזדמנויות, כל אלה בתוך תנאים של "מערבולת משברית", המכונה בשפה המקצועית PMC – perpetual, multiple crisis. בזמן המחקר, המציאות הישראלית "זימנה" לנו PMC: קורונה + מבצע שומר חומות + תנודתיות שלטונית (חווינו ריבוי של מערכות בחירות). ואכן, אותות המערבולת המשברית ניכרו ברמות לחץ גבוהות של היזמים. אך במקביל, היזמים גילו רמות גבוהות של: חוסן, מסוגלות עצמית, תקווה ואופטימיות, המתאגדות לפי Luthans לנכס הפנימי שלנו: ההון הפסיכולוגי. בנוסף, בחנו גם מדדי אושר, בהתאם למדד של ארגון הבריאות העולמי.

מבין התוצאות המרתקות שהעלו הניתוחים שלנו, ניכרו הבאות: ראשית, כאשר האופטימיות והחוסן גבוהים, גם רמות האושר של היזמים גבוהות. בנוסף, כל אחד ממרכיבי ההון הפסיכולוגי, ובעיקר חוסן ותחושת מסוגלות עצמית, מקנים ליזמים תחושה של חוסר פחד מכישלון, גם במצבי מערבולת משברית. אך הממצא המעניין ביותר הוא, שכשאר היזמים בעלי רמות גבוהות של הון פסיכולוגי הם גם רואים הרבה יותר הזדמנויות יזמיות (מוצג בתרשים). במילים אחרות, בזמן משבר, כמו במלחמת "חרבות ברזל", היזמים אמנם לחוצים ומזועזעים מהמצב, אך ההון הפסיכולוגי הטבוע בהם מאפשר להם להמשיך הלאה, לזהות הזדמנויות ולא לפחד מכישלונות, ואפילו לפרגן לעצמם ולהיות מאושרים לרגע – מהישג שצלח, מפרויקט חדש, או מיוזמה שפיתחו.

היבטים של מדדי הון פסיכולוגי בקרב יזמי טק בזמן משבר

היבטים של מדדי הון פסיכולוגי בקרב יזמי טק בזמן משבר

הממצאים הללו מתחזקים בקרב מרואיינים שלנו ממש מהחודש האחרון: יעל, שעומדת בראש תחום ה-R&D של חברת פינטק גלובלית מציינת: "בזמן שכולם ישנו, אנחנו כבר עבדנו. זה קרה בקורונה, וזה קרה עכשיו. ישיבת ההנהלה שלנו זומנה לשבת, בזום, על הבוקר. החלטנו שהולכים על הפרויקט החדש שלנו בכל הכוח. דחקנו בשותף שלנו מחו"ל כבר בשבת לסגור פערים אחרונים. הם חתמו, done deal. נעלנו אותם. המשכנו בייזום שיחות עם כמה לקוחות מפתח שלנו, החלטנו על אסטרטגיית ההתקשרות והשימור. עבדנו ועבדנו, ואנחנו עדיין עובדים ועובדים. בחלק מהמקרים יש תוצאות חיוביות ובחלקן – לא. אבל יש לנו חוסן, וברור לנו שמכל המשבר הזה נצא מחוזקים". אורן, יזם ומשקיע במיזמים במגוון תחומי היי-טק, אומר: "בשום אופן לא לעצור. לא עוצרים כלום. אני התקשרתי בשבע בבוקר לכל המיזמים השותפים שלי ואמרתי להם 'ביחד ננצח' עוד לפני שהלוגו הזה נעשה הסמל של המלחמה".

ביחד, בחוסן ועם הון פסיכולוגי גבוה ומורם – ננצח.

 

הכותבת היא מבית ספר אדלסון ליזמות באוניברסיטת רייכמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים