ותיקי ממר"ם כבשו את היחידה אחרי 40 שנה

בוגרי יחידת המחשוב הראשונה של צה"ל נפגשו ביום ה' האחרון בבסיס השלישות הראשית בר"ג ● פלי הנמר, בעצמו אחד הבוגרים, התייצב במפגש המרגש גם הוא ומשתף ברשמיו

16/07/2023 16:27
פתחה את המפגש המרגש. מפקדת ממר"ם, אל"מ רחלי דמבינסקי.

ביום ה' האחרון התקיים אירוע מרגש לכבוד יום הולדת 64 להקמת ממר"ם, יחידת המחשוב הראשונה של צה"ל, בו הגיעו למעלה מ-200 וותיקים וותיקות ממר"ם לבסיס השלישות הראשית ברמת גן לאחר יותר מ-40 שנה שלא היו בו.

האירוע, בהפקה משותפת של עמותת בוגרי ממר"ם והיחידה, היה מרגש והפגיש אנשים שלא ראו זה את זו עשרות שנים, כמו גם אפשר להם להתעדכן על הנעשה היום ביחידות המחשב ואף לקבל סיורי VIP באולם המחשב שהשתנה במרוצת השנים. 

ממר"ם הוקמה עם החלטת המטה הכללי לרכוש את המחשב הראשון של צה"ל, ב-15.7.1959 ובתחילת הדרך הורכבה מחוליות שונות למשל אוויר, ים, יבשה, מודיעין ורשויות הביטחון השונות. גם היום בוגרי ממר"ם שמסיימים את הקורסים שלהם בבסמ"ח – יחידת ההדרכה המיתולוגית של ממר"ם – משובצים בכלל יחידות המחשב של צה"ל, כולל ממר"ם, יחידת אופק של חיל האוויר ו-8200 באמ"ן, ואמונים על פיתוח מערכות המחשב המורכבות של צה"ל.

"ניתנה לי הזכות לפקד על אנשים מעולים המשרתים במשפחת ממר"ם"

בדברי הפתיחה שלה, אמרה מפקדת ממר"ם, אל"מ רחלי דמבינסקי, כי "ממר"ם, יחידה אשר החלה את דרכה כמרכז מחשבים ורישום ממוכן, מהווה כיום יחידה טכנולוגית – מבצעית העוסקת בפלטפורמות דיגיטליות מתקדמות – עננים, מרכזי מחשוב, סביבת עבודה דיגיטלית והגנה בסייבר. לממר"ם תרבות ומורשת המשקפות את ערך המקצועיות, היזמות, היצירתיות, הלמידה והחתירה לשיפור מתמיד".

היא הוסיפה וסיפרה כי "אלכס שפייזר, ניצול שואה שעלה ארצה בשנת 1949, התגייס לצה"ל ומונה לראש מדור ההפעלה הראשון, כתב בספרו 'ממר"ם – מדור הפעלה' כי 'ההיסטוריה של הקמת ממר"ם ממחישה שיעור חשוב על יכולתם של אנשים צעירים טובים להשפיע, ליזום, ליצור ולתרום מהותית לביטחון ישראל'. כמפקדת ממר"ם, ניתנה לי הזכות לפקד על אנשים מעולים המשרתים במשפחת ממר"ם, ניחנים בחוסן אישי, נחישות, מסירות ולכידות ומחזיקים בהבנת המשמעות המבצעית הנגזרת מיכולות הדיגיטל עליהן הם אמונים".

מפקד ממר"ם בדימוס, איציק מלאך.

מפקד ממר"ם בדימוס, איציק מלאך. צילום: פלי הנמר

מפקד ממר"ם בדימוס, איציק מלאך, גם הוא עלה לברך בשם הוותיקים, ודיבר על ההישגים הרבים של ממר"מניקים בתעשייה, בשוק המוסדי, היזמי ובאקדמיה.
איציק העלה על הנס את מפקדי ממר"ם שאינם איתנו היום, ותרומתם לבניית היחידה כמותג לאומי היא אדירה, החל בראש ממר"ם הראשון מרדכי קיקיון, השני, ד"ר מנחם דישון, השלישי, רוממיה הלוי-סגל, הרביעי משה נדיר ועד לתשיעי, תא"ל בדימוס אלי גונן שהלך לעולמו השנה.

יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, יוסי מלמד.

יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, יוסי מלמד. צילום: פלי הנמר

יו"ר עמותת הבוגרים, יוסי מלמד, אמר: "אני עומד פה היום בהתרגשות שיא, ביראת כבוד ועם המון הערכה אליכם, הדור המייסד של היחידה ושל כל יחידות המחשב של צה"ל. כבר שעתיים אני צופה בכם מתחבקים, מתנשקים, מצטלמים, מעלים זכרונות ומסתכלים על הבסיס המיוחד הזה, שהוא לגמרי בית. ואת האמת אני לא מבין איך לא עשינו את זה קודם.

כבר 13 שנים אני משמש בתפקיד הזה, כיו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, וחשבתי שאני מכיר את היחידה, את העשייה ואת ה-DNA שלנו כמו את כף היד שלי. אבל מהר מאוד לאחר שהקמנו את הקבוצה המיוחדת הזו – Mamram Veterans – הבנתי עד כמה אני לא מבין כלום. וכמה עדיין יש לי ללמוד.

המותג הזה ממר"ם, גדול ממה שחשבתי, עשינו דברים משוגעים יותר ממה שהכרתי והרבה יותר מזה – היינו ואנחנו עדיין, אבן דרך דרמטית בייסודו של ההיי-טק הישראלי, זה המוסדי וזה היזמי.

קצרה היריעה מלהתחיל לעשות רשימה כאן של כל ההצלחות שלנו מהימים של ממקו, המימד החדיש דרך הימים של סייבארק, מטריקס ועד לימים אלו של צ'קמרקס, טאבולה ו-Honeybook.

מה שמאפיין את כולם זה האופי הממרמניקי, מקצוענים מצד אחד, אנשי צוות מצד שני. יזמים פורצי דרך מצד אחד, ראייה רחבה ומערכתית של מערכות מורכבות מצד שני. אנשים טובים".

מפקדת לוטם, תא"ל יעל גרוסמן.

מפקדת לוטם, תא"ל יעל גרוסמן. צילום: פלי הנמר

סיכמה את הדברים, מפקדת לוטם, תא"ל יעל גרוסמן"כיום, עם התפתחות המרחב הדיגיטלי, פלטפורמות המחשוב והענן הינן האמל"ח המרכזי בו צה"ל עושה שימוש על מנת להשיג עליונות בסייבר ועליונות במידע.

הבית המשותף הזה של כולנו – הממר"מניקים והממר"מניקיות, הוא בית מיוחד, של יזמות, של מקצוענות טכנולוגית, של נתינה ואהבת הארץ. בית שעבור רבים מהיושבות והיושבים כאן מסמל את התחלת הדרך הטכנולוגית, כאן במקום שעד לפני שנה היה משכנו של בסמ"ח – בית הספר למקצועות המחשוב. רבים מכם התחלתם את דרככם בצבא ובהמשך במדינת הסטארט-אפ, בתעשיות בארץ ובעולם, באקדמיה ובעיקר בעשייה אישית ומערכתית למען המדינה והתפתחותה הטכנולוגית.

לוטם, היחידה עליה אני מפקדת בגאווה רבה, יחידה שמונה כארבע אלפים משרתות ומשרתים, הינה יחידה מופלאה, יחידת הדיגיטל והמידע של צה"ל – היחידה שמחברת את צה"ל לעתיד דיגיטלי מבוסס ידע.

יחידתנו היא יחידה מבצעית טכנולוגית, האמונה על כינון מרחב דיגיטלי, עשיר, מוגן וחסין, ובתוך כך מאפשרת לצה"ל לפעול בחופשיות, בדיוק ובעוצמה מבוססי מידע וידע בכל תחומי העשייה של צה"ל, בשגרה, בחירום ובמלחמה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמנון זהר (זילברבוים)

    זה עתה גיליתי את העמותה- בממרם מ1961 עד 1968 מסדיר וכעובד משרד הבטחון אנא התקשרו

אירועים קרובים