דור 5 – האם ומתי תגיע הפריצה הגדולה?

עד כה דור 5 בסלולר מדשדש – לא רק בישראל, אלא בכל העולם ● האם השקת משקפי המציאות המעורבת של אפל, עם מאות אפליקציות שאמורות לפעול עליהם באופן אוטומטי, תעיר את השוק מתרדמתו?

06/07/2023 15:31
מומחה בשוק הטלקום הישראלי ומייסד קבוצת JointNess,

הדור ה- 5 בתחום הסלולר מדשדש, לא רק בישראל אלא בכל העולם. איך ולמה זה קרה לנו ומתי נראה את הפריצה הגדולה?

לפני שנצלול לכל המושגים המפוצצים, חשוב שנזכור: It's all about the money.

הניתוח שלי את הדברים מתחיל דווקא במושג המפתח NSA (Non-Standalone Architecture), או בעברית "אינה עומדת בפני עצמה", מונח שאומר הכל. זוהי ארכיטקטורת רשת שבעצם הגדרתה צועקת "דור 5 בכאילו". מדובר על אנטנת דור 5 שמחוברת לליבה (מוח) של דור 4. בפועל רשתות דור 4 הקיימות כיום בישראל הן הרבה יותר חזקות מיצור הכלאיים של "דור 5 בכאילו" מכיוון שהן אינן מאפשרות יכולות דור 5, אלא רק הגדלה של הקיבולת, וזו ניתנת להשגה גם באמצעות רשתות דור 4.

סביר להניח כי היצרנים הם הראשונים לקצור את הפירות מהשקת טכנולוגיה חדשה. היצרנים, המעורבים עמוקות בארגוני התקינה, דוחפים לסיום כתיבת התקנים ופותחים את הדרך להשקעות עצומות של המפעילות הסלולריות בעולם, שבדרך כלל מתגלגלות עד לכיסו של הצרכן הסופי. אחרי שאלה סיימו לכסות את כדור הארץ ברשתות ומכשירי דור 4 הן היו חייבות לייצר המשכיות ולהביא את הדבר הבא, וכשהדבר הבא מאחר להגיע, אז מכניסים משהו באמצע (עד שיבוא הדבר הבא). וזה בדיוק מה שקרה במקרה זה. הדור ה-5 לא היה בשלב של בשלות מלאה (לא התשתית ולא האפליקציות), מה שהעלה את החשש שייווצר פער גדול מדי של שנים, שבהן היצרניות יירדו בהכנסות ממכירת ציוד ותוכנה. כדי לשמר את המנגנונים האדירים מבחינה עסקית מצאנו את עצמנו בפני ארכיטקטורת ביניים (עד שיהיה דור 5).

הבעיה היא שאף אחד לא באמת היה צריך את ארכיטקטורת הביניים הזאת. היא לא באמת נתנה ערך מוסף מלבד להכניס את המפעילות להשקעות מיותרות, ואלה לא מצאו (ובצדק) את הלקוח בקצה שיסכים לשלם עבור משהו שהוא לא מקבל, והנה לכם הכישלון התודעתי הראשון, וכגודל הציפיות, כך גם גודל האכזבות.

הדברים בלטו מאוד בתערוכת הסלולר השנתית שמתקיימת בכל שנה בברצלונה, וכך גם השנה, שהתאפיינה בעשרות אלפי אנשים שמחפשים את הדבר הבא, זה שמכרו לו בתערוכה הקודמת באופטימיות אינסופית שלוותה בחדוות היציאה מהמגיפה, וכעת הסתכלו זה על זה ושאלו מה קורה פה? איפה טעינו, ומה עושים הלאה על מנת להוציא את העגלה מהבוץ?

איפה החזר ההשקעה?

את הכישלון השני אנו מוצאים באותם מקרים ( Use cases, אפליקציות) שאמורים היו להחזיר את ההשקעה של המפעילים. רשתות פרטיות, חיתוך רשת, השהיה נמוכה, ריבוי סנסורים במרחב (רכיבי IoT), דיוק מיקום ולקינוח גם קיבולת רשת. להזכירכם, אנחנו נמצאים בשלב הביניים בזמן שאנחנו משווקים את השלב הסופי. כל הטוב הזה יקרה, אבל לא עכשיו, אלא רק כשנגיע לדור 5 אמיתי (SA-5G). גם אז התשובה לשאלות שנשאלות עדיין אינה חד משמעית. מי צריך את זה? איך מוכרים את זה? ומהם היישומים שיגיעו ויחייבו את זה? היישום המרכזי שעליו דובר היה AR (מציאות רבודה) או Mixed Reality (מצואות מעורבת), שאותו היה אמור לדחוף המטאברס, וכשזה התעכב לבוא מצאנו את עצמנו בפני שוקת שבורה. כעת, כשאפל משיקה את משקפי המציאות המעורבת שלה, עם מאות אפליקציות שאמורות לפעול עליהם באופן אוטומטי, סביר להניח כי השוק צפוי להתעורר מתרדמתו.

בואו לשמוע יותר בכנס IT for IDF של אנשים ומחשבים שייערך ביום ד', ה-28 ביוני, במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון.

 

הכותב הוא מומחה בשוק הטלקום הישראלי ומייסד קבוצת JointNess, העוסקת ביזמות וקידום פתרונות טלקומוניקציה וטכנולוגיות חדשניות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קיריטו

    לאפל אין אפשרות להעיר את שוק ה-5G מהתרדמת כי המוצר שלה לוקה באותה לקות, והיא חוסר מודעות עצמית של מחיר.

  2. גרשון

    צוחק מי שבוכה אחרון ... ועוד מעט ישגעו את המוח עם הדור 6... אסטה לביסטה בייבי...

אירועים קרובים