הראש בעננים: תעשיית מחשוב הענן רלוונטית מאי פעם

חבל הצלה לסטארט-אפים, הקאמבק של הבלוקצ'יין ותחרות גוברת: תעשיית הענן מתכוננת לשנה שבה תתפתח בעצמה, אך גם תמלא תפקיד מרכזי בשיקומו וקידומו של סטארט-אפים וחברות היי-טק אחרות

ליאור ביאליק, ראש חטיבת הענן בחברת ההיי-טק קומיט.

תעשיית ההיי-טק כבר נמצאת בעיצומו של סיכום שנת 2022 והרבעון הראשון של שנת 2023, בצל המשך מגמת הפיטורים בחברות ההיי-טק, החשש ממשבר פיננסי וירידה בהיקף השקעות הון-סיכון. לצד זאת, חשוב לזכור שלא הכול שלילי, וכי דווקא בתקופות משבריות מדי יום נוצרות הזדמנויות חדשות, אשר מספקות לחברות היי-טק בכל הגדלים דרכים חדשות לצמוח. תחום אחד במיוחד עתיד להיות המפתח – השנה יותר מתמיד – ליצירת ערוץ חדש של הכנסות, להפחתת עלויות ולהנעת חדשנות: הענן.

2022 הייתה שנה גדולה עבור תעשיית הענן, כשסך ההוצאות על שירותי תשתיות ענן צמח ב-29% והגיע ל-247.1 מיליארד דולר. צמיחה דומה צפויה ב-2023, כשהתחזית העדכנית עומדת על 23%. ככל שהתחרות תגדל, הלקוחות הם אלו שיצאו הכי מורווחים

עד עכשיו, צמיחת תעשיית מחשוב הענן המשיכה לשבור שיא אחר שיא, כשברבעון הרביעי של 2022 לבדו צמחה התעשייה בשיעור של 27%, ולא רק בגלל שיותר ויותר חברות מאמצות את פתרונות הענן – אלא גם בגלל שהתעשייה לא קופאת על שמריה ומפתחת במהירות יכולות חדשות. ככל שנעמיק לתוך 2023, תעשיית הענן תעבור טרנספורמציות חדשות הנובעות, בין היתר, מתחרות רבה יותר וצורך קריטי יותר להפיק כמה שיותר תועלות בפחות עלויות.

רלוונטי מתמיד. מחשוב ענן.

רלוונטי מתמיד. מחשוב ענן. צילום: BigStock

ארבע מגמות בתעשיית הענן שכל חברת היי-טק צריכה לעקוב אחריהן

צמיחה אקספוננציאלית תועיל לכל משתמשי הענן: 2022 הייתה שנה גדולה עבור תעשיית הענן, כשסך ההוצאות על שירותי תשתיות ענן צמח ב-29% והגיע ל-247.1 מיליארד דולר. צמיחה דומה צפויה ב-2023, כשהתחזית העדכנית עומדת על 23%. ככל שהתחרות תגדל, הלקוחות הם אלו שיצאו הכי מורווחים: העלויות יהיו נמוכות יותר, והיכולות יתרחבו ויהוו עבורם זרז לחדשנות. כמו כן, ככל שתעשיית הענן גדלה והופכת לחלק בלתי נפרד מההצלחה העסקית של כל חברה, הצורך במומחי ענן בתפקידים שונים יגדל, וכך יווצרו משרות חדשות.

הבלוקצ'יין יעשה קאמבק בזכות הענן: סוחרי קריפטו משמעותיים אולי התרסקו ב-2022, אבל הפוטנציאל הטמון בבלוקצ'יין משתרע הרבה מעבר לאסימונים ו-NFT. לא בכדי, אנו עדים בשבועות האחרונים להתייצבות של הקריפטו. כבר כעת אנחנו רואים גל חדש של שירותים, אפליקציות ועוד, המופעלים באמצעות בלוקצ'יין. דוגמה אחת היא אחסון מבוסס Web3 (רעיון לדור חדש של האינטרנט המבוסס על בלוקצ'יין ציבורי), שממחיש עד כמה יש בחוץ כוח מחשוב שאינו מנוצל מספיק, וחברות מכל הגדלים מחפשות דרכים חדשות להפחית את עלויות הענן.

באחד מהמחקרים שנעשו לאחרונה נמצא כי יותר ממחצית המשיבים בו דיווחו על שיעור ניצול שרתים של רק 20%-40% – מה שמותיר תשתית רבה פנויה. ניתן לשלב ביזור ובלוקצ'יין עם ענן, כדי להציע ערך מוסף רב, החל מאפליקציות ושירותים מבוססי ענן מהירים, ניתנים להרחבה וחסכוניים יותר ועד לאבטחה משופרת באמצעות כלים כגון Hashing (פונקציית גיבוב) והצפנה.

חברות ימנפו גישה מבוססת SaaS ל-IoT ולמחשוב קצה: בשנים הקרובות, שוק מחשוב הקצה יצמח למעל 100 מיליארד דולר. כשמחשוב הקצה יגיע לבשלות, ההתקדמות והפריסות החדשות ירחיבו את היכולות של ה-IoT (האינטרנט של הדברים) ויפתחו שפע של חוויות דיגיטליות שישפרו את איכות החיים של משתמשי הקצה, דוגמת בית חכם ומכונית אוטונומית. ועדיין, ללא דרך נכונה להרוויח ממגמה זו, כל חברה נידונה לכישלון, ולראיה – הקשיים של חטיבת אלקסה של אמזון, שרשמה אשתקד הפסד של 10 מיליארד דולר אשר הוביל לפיטורי כ-10,000 עובדים. לכן, כדי להפיק רווחים, יותר ויותר חברות יעברו למודל עסקי מבוסס SaaS בעת השקת פתרונות IoT מבוססי ענן. המעבר הוא חיוני כעת יותר מאי פעם, מכיוון שחברות שמסתכלות קדימה ומתאימות פתרונות SaaS למחשוב קצה ולמחשוב ענן ימצבו עצמן בעמדה טובה יותר שתבטיח צמיחת הכנסות בשנים הבאות.

הסטארט-אפים הולכים להיות הנהנים העיקריים מצמיחת הענן: פיתוח טכנולוגיה חדשה או יצירת חדשנות מעולם לא היו מאתגרים או יקרים יותר. הפיטורים בהיי-טק, שאנו עדים להם כעת, הם עדות לאתגר הקריטי שניהול תקציבים מציב בפני סטארט-אפים. אלא שהצמיחה וההתפתחות המתמדת של הענן הן דווקא יתרון ענק עבור סטארט-אפים עם כיסים קטנים. רק לפני עשור, עלויות התשתית, האחסון וכוח המחשוב היו ההוצאה העיקרית של סטארט-אפ. היום, חברות יכולות לחסוך עד 40% מעלויות אלו על ידי מעבר למחשוב ענן. כשהענן בכל מקום, סטארט-אפים יכולים כעת להשקיע יותר במו"פ, בהרחבת ערוצי הכנסות ועוד. חסמי כניסה נמוכים אלו יסייעו לתדלק חדשנות. יותר מזה: ככל שהתחרות בין ספקי ענן תגבר, הספקים הגדולים יחפשו להציע תמריצים רבים ומשמעותיים יותר כדי לגרום לסטארט-אפים להפוך ללקוחות שלהם.

כבר עכשיו, מיקרוסופט, אמזון וגוגל – שלוש ספקיות הענן הגדולות ביותר בעולם – מציידות סטארט-אפים בחבילת שירותים ששוויה שש ספרות, שכוללת הדרכות, עצות ממומחים, כלי פיתוח חינמיים ועוד.

לענקיות אלו יש צוותים שכל מיקודם הוא טיפוח קשרים עם תעשיית ההון סיכון, כדי לאתר את הסטארט-אפים המבטיחים שיזדקקו להן.

בנוסף, סטארט-אפים שאולי לא נמצאים על הרדאר של שלוש ענקיות אלו יכולים להשתמש בשותפים לדרך מובילים אחרים (בעיקר המשקיעים שלהם) כדי לצבור מוניטין בתוך האקוסיסטם של הענן עבור סטארט-אפים. על ידי מינוף המידע הפנימי שיש להם על הסטארט-אפ, שותפים אלו יכולים להפחית משמעותית את הזמן הדרוש להבטחת מימון כדי לתת לסטארט-אפ את הדרך הטובה ביותר להמריא.

הכותב משמש כראש חטיבת הענן בחברת ההיי-טק קומיט (Commit)

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים