יתרונות השימוש בשירותי מיקור-חוץ בתקופות חוסר יציבות בהיי-טק

אמין אבו ליל, סמנכ"ל חטיבת המחקר והפיתוח בגליל סופטוור, מבהיר מדוע בזמני האטה או טלטלות פיננסיות - מקומיים, עולמיים או חלילה כללים - מומלץ להיעזר, ובגדול, בשירותי מיקור-חוץ ו-Nearshore

אמין אבו ליל, סמנכ"ל חטיבת המחקר והפיתוח בגליל סופטוור.

ההיי-טק הישראלי ידוע כקטר הצמיחה של המשק המקומי, אך מתחילת שנת 2022 ענף ההיי-טק בארץ ובעולם חווה האטה משמעותית, ולנוכח התייקרות הכסף והירידה בהשקעות ובגיוסי ההון, הגיעו גם גלי הפיטורים, הקיצוצים הרוחביים והוויתור על התנאים המפנקים. לכן, דווקא בתקופה הזאת, הנחשבת למאתגרת מאוד בענף, שירותי מיקור-חוץ איכותיים עשויים להיות אופציה מעניינת, גם לחברות אשר נרתעות מהם בשגרה.

"חשוב לזכור כי חברות רבות בענף ההיי-טק אינן סובלות ממצוקה כלכלית והן חייבות להמשיך בפיתוח המוצר או המוצרים שלהן, כדי להתקיים ולצלוח את התקופה המאתגרת. בתקופה זו החברות חוששות לגייס כוח אדם ומחפשות פתרונות גמישים המתאימים לרוח התקופה

יתרונות המודל: זמינות גבוהה של כוח אדם איכותי (אם מקורות הגיוס של החברה נמצאים באזור אחר מזה של החברה), או מומחיות שלא נמצאת בארגון; גמישות בגודל ארגון הפיתוח; מחויבות (Liability) מופחתת ביחס לגיוס פנימי (Payroll); וקריטריונים ומדדי תפוקה וביצוע, המוגדרים מראש.

בנוסף, בשונה מחברות שמפתחות מוצרים או נעזרות בטכנולוגיה בשביל לספק שירותים בתחומים שאינם טכנולוגיים, חברות מיקור-החוץ הטכנולוגיות שמשרתות לקוחות שונים ומגוונים מסוגלות לשמר בתקופת האטה מהנדסים מנוסים, באמצעות העברתם לחברות בתחומים שנפגעו פחות מההאטה, ועל ידי כך לשמר זמינות גבוהה של מהנדסים חזקים. ובמקרים שההאטה אכן פוגעת, והיא פוגעת, השימוש במיקור-החוץ מאפשר זמינות של צוותי פיתוח, מנוסים מפעילות העבר בארגונים אחרים – מצב שהסיכונים בו קטנים מאוד ביחס להקמת צוות חדש, מאפס.

כיום חברות היי-טק גדולות, כמו גם חברות הזנק, מבינות כי מודל השירות הזה מאפשר להן להמשיך לפתח ולתחזק את המוצרים הטכנולוגיים שלהן, תוך חיסכון בעלויות ובעיקר תוך יכולת בקרה משופרת על העלויות, וגמישות תפעולית גבוהה מאוד, כלומר אפשרות להגדיל ולהקטין את הצוות במהירות, ללא יצירת זעזועים בקרב הצוות הפנימי.

ראוי לציין כי מתחילת שנת 2022 חברות ההיי-טק נמצאות בחוסר ודאות ובאי יציבות המשפיעים עליהן, וחברות רבות החלו לקצץ בכוח האדם, על מנת להיערך לקראת ההאטה הכלכלית והקושי לגייס כסף. חשוב לזכור כי חברות רבות בענף ההיי-טק אינן סובלות ממצוקה כלכלית והן חייבות להמשיך בפיתוח המוצר או המוצרים שלהן, כדי להתקיים ולצלוח את התקופה המאתגרת. בתקופה זו החברות חוששות לגייס כוח אדם ומחפשות פתרונות גמישים המתאימים לרוח התקופה.

ולמה בעצם לבחור במיקור-חוץ לשם פיתוח תוכנה ובדיקות אוטומטיות? בעשור האחרון נהנו חברות ההיי-טק והסטארט-אפים מהשקעות ענק, מגיוס כספים מהיר וקל יחסית וממשקיעים שעמדו בתור. השנה החולפת שינתה את התמונה מקצה לקצה, וחברות ההיי-טק נאלצות לחשב מסלול מחדש. החברות מעוניינות להמשיך בפיתוח המוצר או המוצרים הטכנולוגיים שלהן, לכן מקבלי ההחלטות הפנימו כי עליהם להמשיך בפיתוח ומחקר באמצעות צריכת היכולת המקצועית כשירות במיקור-חוץ.

מסייע לעבור תקופות האטה וחוסר יציבות בהיי-טק. מיקור חוץ.

מסייע לעבור תקופות האטה וחוסר יציבות בהיי-טק. מיקור-חוץ. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

יתרונות שירותי ה-Nearshore

המעבר לשירותי Nearshore מאפשר לחברות ההיי-טק לקבל מעטפת שירותים רחבה, הכוללת הקמת צוותי פיתוח ומחקר, פתרון מקצה לקצה של בדיקות אוטומטיות (QA), שירותי DevOps מקצועיים בסביבת AWS, פתרונות לענן, פיתוח אפליקציות לווב ולמובייל, ועוד.

שירותי Nearshore מבטיחים גמישות אופטימלית והתאמה מדויקת לצורכי הלקוח, זו חלופה מצוינת לגיוס כוח אדם בתקופה של האטה וחוסר ודאות כלכלית, וכל השירותים מבוצעים על ידי צוותים מיומנים ומנוסים היושבים במשרדי הספק, כלומר במרחק קצר מהלקוח וללא צורך להתמודד עם פערי זמן, תרבות והבדלי שפה.

העבודה כולה, חשוב לציין, מתבצעת בטכנולוגיות בשיטות ובכלים של הלקוח, כך שהידע נשאר בחברה לאורך כל תקופת שיתוף הפעולה והעבודה כתף לכתף, בין אם באותו המשרד ובין אם בביקורים שוטפים, מרגישה כמו עובדים פנימיים שיושבים קומה אחת למעלה או למטה במשרדי החברה.

אם לפני שנים בודדות, עבודה במיקור-חוץ, בדגש על מיקור-חוץ שלא יושב בתוך משרדי הלקוח, היה מאתגר מחשבתית ותפעולית, באה תקופת הקורונה והראתה שעבודה מהבית אפשרית ויעילה, והקטינה חששות בקרב הלקוחות לעבודה עם צוותים חיצוניים במתכונת עבודה מרחוק, כמובן, בכפוף לעבודה מקצועית ויכולת מוכחת לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר.

בתקופות האטה הופך שוק העובדים לשוק מעסיקים. העובדים שנדדו מחברה לחברה בשביל הזדמנויות קידום טכנולוגיות, ניהוליות, וכספיות מחפשים יציבות. חברות מיקור-חוץ שמשרתות לקוחות רבים מציעות יציבות גבוהה לעובדים טובים, ולכן זמינות העובדים האלה הופכת לטובה יותר דווקא בתקופות כאלו.

מודל שירותי ה-Nearshore מהווה מנוע צמיחה גם עבור סטארט-אפים בתחילת דרכם. מודל זה מאפשר להם לקבל מענה מקצועי, מדויק ומותאם אישית לצרכים ולמיזמים הטכנולוגיים של החברה, ובו בזמן לדחות חלק מההחלטות ומההתחייבויות ארוכות הטווח לזמנים נוחים יותר מבחינה מימונית. 

הכותב הוא סמנכ"ל חטיבת המחקר והפיתוח בגליל סופטוור

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים