אילו מגמות יעמדו במרכז סדר היום הטכנולוגי בשנה הקרובה?

בחברת המחקר והייעוץ מק'ינזי מצאו שתי מגמות כאלה - די צפויות, אבל הן יתפתחו בצורה מעניינת ב-2023, כך שיש למה לצפות

הטרנדים החמים של 2023, על פי דלויט.

דבר מאוד מעניין, ולמען האמת גם די כייפי, הוא לחזות אילו מגמות יפציעו, או יישארו, בשנה הקרובה, בחמש השנים הקרובות או בעשור הקרוב. מסקרן לא פחות לבדוק בדיעבד האם החוזים קלעו בול או צריכים לאכול את הכובע. זה נכון למגמות בכל התחומים, ובפרט בתחום הטכנולוגיה.

אחת מחברות המחקר והייעוץ הבולטות והאמינות בעולם הטק היא מק'ינזי. החברה מיפתה את הטכנולוגיות החמות שלהערכתה תהיינה על סדר היום בשנה הקרובה. המיפוי הזה נעשה בעקבות שיחות עם אנליסטים ומנהלים טכנולוגיים ברחבי ארצות הברית, ועל רקע דו"ח מקיף שהחברה פרסמה לקראת סוף השנה שעברה.

ההערכה של מק'ינזי, ושל המנהלים שהיא מבססת אותה על השיחות אתם, שמרנית וצפויה משהו: הם מעריכים שהבינה המלאכותית והענן ימשיכו לזהור בשמי הטכנולוגיה גם בשנה הקרובה. באשר ל-AI, שנמצא אתנו כבר לא מעט שנים, ההערכה היא שב-2023 הוא יגביר מאוד את השפעתו, עם יישומים בסוגים רבים של עסקים ומגזרים. יש מצב שזה יגרום לחידוד של המושג "בינה מלאכותית", שצבר עם השנים הגדרות ופירושים שונים.

הבינה המלאכותית והמעבר לענן הם המגמות שיעסיקו את תעשיית ההיי-טק במידה הרבה ביותר בשנה הקרובה. יש לקוות שהגופים השונים שמרכיבים אותה ייהנו מהיתרונות של ה-AI והקלאוד, ויפתחו בעזרתם טכנולוגיות שיקלו על חיינו וישנו את העולם לטובה

כמו בכל חידוש, יש ארגונים שכבר לקחו את נושא הבינה המלאכותית כמה צעדים קדימה, כגון מוסדות פיננסיים וגורמים בעולמות הצרכנות והמדיה. השנה צפוי שנראה את התפתחותה של תת מגמה בהתפתחות הבינה המלאכותית: השימוש בה לטובת שירות לקוחות יגבר, בעיקר באמצעות הבוטים המוכרים.

שינוי בהטמעת ה-AI

מנהלי הטכנולוגיה אומרים כי היישומים המתקדמים של ה-AI במגזרי הכלכלה השונים משקפים שינוי בהטמעתו: מעבר ממיקוד בנתונים רבים והיכולת לנהל אותם – כלומר, ביג דאטה וניהול דאטה – לטקסטים כתובים, אודיו ו-וידיאו.

המילה האחרונה בעולמות הבינה המלאכותית היא ChatGPT – תוכנה שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה, והתחזיות הן שהיא תשפיע לא מעט על העולם. לא לחינם, החברה שמפתחת אותה עוררה את התעניינותן של כמה ענקיות. ChatGPT ותוכנות בינה מלאכותית אחרות יודעות לתת תשובה כמעט לכל שאלה, עם יכולת גנרית של הבנת השפה ומתן תשובות בשפה ששואלים אותן. בפעם הראשונה אחרי הרבה שנים, מסתמן מתחרה פוטנציאלי למנוע החיפוש של גוגל – אחרי שזה הכניע את מנועי החיפוש הוותיקים יאהו ואלטה ויסטה (מי זוכר?). אלא שכאן התחרות היא מכיוון אחר לגמרי.

בינה מלאכותית.

בינה מלאכותית. צילום: BigStock

זאת ועוד, כבר יש דוגמאות לבינה מלאכותית שמבינה את מי שעומד מולה, את הרגשות שמסתתרות מאחורי המילים שהוא אומר או כותב. כלומר, כבר יש מערכות AI שיכולות להבין שהדובר כועס, ולהעביר את התחושה הזו למשל לסוכן מכירות של חברה. ההערכה של מק'ינזי היא שב-2023, רמת הדיוק בניתוח השיחה או התרגום של הדברים הרבה יותר תתאם למציאות.

עוד תחום מבוסס AI שיתפתח הוא הרובוטים. בשנים הבאות יהיו יותר ויותר מערכות שיקלו את ביצוע המשימה ללמד את הרובוטים כיצד להתנהל – משימה שהייתה עד כה מורכבת. ההערכה היא שממש לא רחוק היום שבו נראה את הרובוטים לומדים איך לפעול באמצעות גיימינג ו-וידיאו.

המעבר לענן

הטרנד החם השני יוסיף גם ב-2023 להיות מחשוב הענן, כאשר ההתמקדות תהיה ביישומי הקצה. האתגר של השנה הקרובה בתחום זה, על פי מומחי מק'ינזי, הוא לקחת את השימוש הקלאסי במחשוב הענן כפלטפורמה לאחסון נתונים ולהעביר אותו למצב שישפיע באופן ברור גם על מחשבי הקצה, שמחוברים לקלאוד. אלה יעבדו מהר יותר, באמצעות חיישנים שיספקו לבעלי עסקים ומנהלי ארגונים לקבל יותר מידע, מנותח ומעובד, בזמן אמת, ולא בדיעבד – מה שיאפשר להם לפעול מיידית. כל זאת מבלי להכביד על משאבי המחשוב שיישארו בארגון וללא הצורך לסתום את רוחב הפס, המוגבל ממילא.

מחשוב ענן.

מחשוב ענן. צילום: BigStock

היטיבו להגדיר זאת חלק מהמנהלים שאנשי מק'ינזי שוחחו עימם: "אנחנו רוצים להפוך את מחשוב הקצה שלנו למהיר ועצבני כמו מחשוב הענן שלנו. אנחנו רוצים להיות מסוגלים להביא רעיונות חדשים ויכולות חדשות מהרעיון ליצירה הכי מהר בקצה שאנחנו יכולים בענן". בנוסף, המנהלים רוצים לוודא שהארכיטקטורה שלהם בקצה בנויה לזריזות. הרבה מערכות מהדור הקודם נבנו מתוך ציפייה שהן צריכות לפעול בעצמן ולעולם לא להתעדכן, אלא אם כן מדובר במהדורת תוכנה גדולה. לדבריהם, "מה שאנחנו רואים עכשיו הוא שעלינו לספק הרבה שינויים קטנים ומהירים למערכות האלה". לצד היתרונות במעבר לענן, יש עדיין את אתגר הסייבר. השאלה עד כמה האבטחה בארגון מוטה ענן מספיק יציבה תישאר, למרבה הצער, פתוחה גם בשנה הקרובה.

מי משפיע על מי?

יש בעולם הטכנולוגיה שתי אסכולות מנוגדות: האחת אומרת שהאדם הוא זה שמשפיע על הטכנולוגיה והשנייה גורסת שהיא זו שמעצבת את חיינו. דומה שהאנליסטים של מק'ינזי סבורים שהאסכולה השנייה היא שתוביל בשנים הבאות. שממובילים את הטכנולוגיה נהפוך למובלים על ידה. יש לזה יתרונות, אבל זה מעורר גם שאלות אתיות ואחרות רבות, שקצרה היריעה מלהכיל במאמר זה.

השורה התחתונה: מבין כל המגמות החדשות שצפויות להעסיק את תעשיית ההיי-טק בשנה הקרובה, הבינה המלאכותית, על כל גווניה ושימושיה, והמעבר לענן, שהופך להיות חלק בלתי נפרד מה-DNA של ארגונים רבים, הן אלה שיעסיקו אותה במידה הרבה ביותר. יש לקוות שהגופים השונים שמרכיבים אותה ייהנו מהיתרונות של ה-AI והקלאוד, ויפתחו בעזרתם טכנולוגיות שיקלו על חיינו וישנו את העולם לטובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים