כיצד להפוך לארגון דיגיטלי שמוכן לעתיד?

בסדרת מאמרים חדשה בת ארבעה חלקים סוקר רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital, את המוכנות של ארגונים לעתיד הדיגיטלי ● חלק ד' ואחרון – אתגרים וכישורים דרושים לארגון מוכן לעתיד

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

בפרקים הקודמים בסדרת המאמרים הצגנו את שלושת השלבים במסע הדיגיטלי – הגדרת החזון, אבחון המצב הנוכחי ונתיבי התקדמות אפשריים להגעה ליעד של ארגון המוכן לעתיד.

המחקר הציף כמה אתגרים עיקריים, שארגונים נדרשו להתמודד איתם. המחקר מכנה אותם "פיצוצים", כי הם עלולים להביא להתנגדויות עוצמתיות מצד מנהלים ועובדים.

סמכויות החלטה: המעבר לארגון מוכן לעתיד מחייב בדרך כלל שינויים במבנים ארגוניים ובסמכויות החלטה. אלה נושאים המעוררים התנגדויות ומאבקים נגד השינויים. לדוגמא מעבר ממבנה מבוזר של רכש בכל חברת בת לרכש מרכזי הכפוף למטה החברה ומבצע רכש עבור כל חברות הבת כדי להנות מיתרון לגודל והנחות כמות. דוגמא אחרת יכולה להיות מתן סמכויות החלטה למנהלים בדרגי ביניים או אף לדרגים נמוכים כמו סמכויות לנציג שירות במוקד להחליט על גובה הפיצוי במקרה של תקלה. אלה סוג של נושאים שמעוררים מחלוקות וכדאי שהארגון יתכונן לקראתם ולא יופתע כשאר ההתנגדויות עולות. ניהול שינוי נבון עשוי להקטין התנגדויות אלה.

שיטות עבודה חדשות: מעבר לארגון דיגיטלי כרוך, בין היתר, באימוץ שיטות עבודה חדשות. דבר זה עלול להביא להתנגדויות מצד אלה שצריכים לאמץ שיטות עבודה חדשות. דוגמא מעבר מהזנת תעודות קבלה במטה החברה להזנת תעודות קבלה במחסן המקבל. שוב, ניהול שינוי נבון עשוי להקטין התנגדויות אלה.

אימוץ תפיסה של פלטפורמה: המעבר לארגון מוכן לעתיד מביא איתו שימוש בפלטפורמות שונות כמו: מעבר לענן, שימוש בתוכנות קוד פתוח, שימוש בחבילות תוכנה במקום פיתוח עצמי ועוד. שינויים אלה עלולים לעורר התנגדויות בקרב חלק מהעובדים.

שינויים במבנה הארגוני: המבנה הנוכחי של הארגון לא בהכרח מתאים למבנה ארגוני של הארגון העתידי. לעיתים נדרש להוציא למיקור חוץ תהליכים מסוימים כמו למשל פיתוח תוכנה, העברת אחריות על תהליך השכר לגוף מתמחה חיצוני ועוד.

פיתוח כישורים חדשים

אוסף כישורים הכרחיים כדי להצליח בסביבה העסקית החדשה.

עידוד בניית שירותים מודולריים, פתוחים וגמישים: ארגון המוכן לעתיד מפתח שירותים דיגיטליים חדשים בצורה מודולרית על מנת לזרז ולפשט את הפיתוח של שירותים חדשים. הרעיון הוא לעשות שימוש חוזר במודולים בעת פיתוח שירותים חדשים.

אימוץ יכולות דואליות: כדי להצליח בסביבה העסקית החדשה עליהם לפעול בו זמנית לפיתוח שירותים וחוויות לקוח חדשים ואיכותיים ובו זמנית גם לפעול באופן נחוש להורדת עלויות ושיפור תהליכים עסקיים לצמצום עלויות. אין סתירה בין פעולה בשני צירים אלה בו זמנית.

יצירת חוויית לקוח עם ריבוי מוצרים: ארגון מוכן לעתיד דואג לספק חוויית לקוח אחידה ואיכותית בכל הערוצים שהלקוחות בוחרים. הארגון נראה מנקודת מבט הלקוח כארגון אחד, גם אם פנימית עדיין יש בו הפרדה (סילו) בין המוצרים.

ארגון המונע על ידי הייעוד: כיום מצפים מארגונים לקדם יעדים כמו קיימות, מניעת זיהום, התמודדות עם בעיות האקלים ועוד ולא רק בהשגת תשואות גבוהות לבעלי המניות.

פיתוח או השתתפות באקוסיסטם: ארגון מוכן לעתיד מבין את החשיבות של פלטפורמות ובניית רשתות של שותפים עסקיים, ספקים ולקוחות (אקוסיסטם). רשתות אלה נהנות מתופעת הרשת, ככל שיש יותר לקוחות, יש יותר ספקים וחוזר חלילה. המחקר הצביע על כך שרשתות של שותפים הם אחד המודלים העסקיים המוצלחים ביותר ומביאים בסופו של דבר לרווחיות גבוהה יותר של הארגון.

קידום שותפיות דינמיות ודיגיטליות (Pursue Dynamic and Digital Partnerships): על הארגון להיות מסוגל לצרף ולהוביל או להצטרף במהירות לרשתות של שותפים תוך שימוש בממשקי תכנות (APIs).

הנתונים כנכס אסטרטגי:  הסביבה הדיגיטלית מחייבת את הארגון לאמץ תפיסה אסטרטגית כלפי הנתונים. הם לא תוצר לוואי של תהליכים עסקיים אלא נכס העומד בזכות עצמו, מאפשר תמיכה בתהליכי קבלת החלטות, בפיתוח מוצרים חכמים חדשים, ביצירת מקורות הכנסה חדשים ופיתוח מודלים עסקיים המבוססים על נתונים.

גיוס ושימור הכישרונות הארגוניים: הסביבה הדיגיטלית מחייבת את הארגון לדעת לגייס את העובדים בעלי כישרונות וכישורים מתאימים וכמובן לדעת כיצד לשמר אותם לאורך זמן.

יצירת קשר בין היעדים הארגוניים וההתנהגות של עובדים וצוותים: אחת התכונות החשובות של ארגון המוכן לעתיד היא היכולת שלו לעבור מסגנון של ניהול בפיקוד ובקרה לסגנון של ניהול באמצעות חניכה ותקשור. זה מחייב את הארגון לפתח מדדים (KPIs) מתאימים.

עידוד למידה לרוחב כל הארגון: הסביבה העסקית החדשה דינמית ומשתנה כל העת. זה מחייב את העובדים ואת הצוותים ללמוד כל העת, להתעדכן ולרכוש מיומנויות חדשות במהירות, באופן שוטף ויעיל. ארגון כזה משתמש בפלטפורמות דיגיטליות לניהול ידע, ללמידה ולהתעדכנות שוטפת.

סיכום סדרת המאמרים

ארבעת המאמרים בסדרה הציגו את העקרונות כיצד להפוך לארגון דיגיטלי, בהתבסס על מחקר רחב היקף שהתנהל משך שנים רבות וכלל 1,300 ארגונים בכל העולם, ארגוני ענק כמו גם ארגונים גדולים וקטנים יותר.

המתודולוגיה המוצגת בספר מדגישה את החשיבות של השלב הראשון, הגדרת החזון, ממשיכה לשלב ניתוח המצב הנוכחי של הארגון ומציגה ארבעה בנתיבי ההתקדמות אפשריים מהמצב הנוכחי בדרך ליעד של ארגון מוכן לעתיד. זוה מסע המלווה באתגרים ומחייב את הארגון לפתח מספר כישורים שיבטיחו את הצלחתו. זהו צו השעה. בהצלחה!!

  

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים