ארגונים אוטונומיים מבוזרים: רגולציה, חקיקה ופריצה לכלכלה העולמית

כיצד מדינות שונות מתייחסות לארגונים אוטונומיים מבוזרים - DAO? עד כמה צפוי השוק הזה לעלות? ומהו המצב הרגולטורי?

ד"ר מילי פרי, מייסדת DAOs4DAO, מומחית מדיניות בלוקצ'יין בארגונים בינלאומיים, ועוסקת במשילות וב-DAO.

חלק ראשון.

ביוני 2021 פרסם פורבס מאמר תחת הכותרת "מה הם DAOs ומדוע עליכם לתת את דעתכם?", שבו הוא הכריז כי 2022 תהיה שנת הפריצה של הארגונים המבוזרים לכלכלה העולמית. בתחילת דצמבר אשתקד הודיעה קרן הון-הסיכון הגדולה בעולם, סקויה קפיטל, שהיא מעוניינת לעבור לקריפטו. הרמז הגדול הראשון הגיע בצורה של שינוי הביוגרפיה של הקרן בטוויטר, משם היא הסירה את המושג "חברה" (Company, Corporate) והחליפה אותו במושג "ארגון אוטונומי מבוזר" (DAO). הכללת ה-DAO בתיאור הקרן עוררה ספקולציות רבות, שבהן נטען כי מדובר ברמז לקראת מהלך אפשרי לממשל מבוזר של קרן סקויה קפיטל עצמה.

בתחילת אוגוסט 2021, מדינת ויומינג עלתה לכותרות כאשר בית המחוקקים שלה אישר הצעת חוק ראשונה מסוגה, שמעניקה מעמד של חברה עסקית לארגונים אוטונומיים מבוזרים שפועלים על בלוקצ'יין, בתנאי שהם נרשמים כחברה בערבון מוגבל במדינה. הצעת החוק, שהותקנה כתוסף בשם "הארגון האוטונומי המבוזר של ויומינג", חלה רק על ארגוני DAO המאורגנים על פי חוק החברות באחריות מוגבלת של המדינה. ארגוני DAO המאורגנים כחברות באחריות מוגבלת במדינות שאינן ויומינג לא יהיו מורשים לעשות בה עסקים.

באירופה הושהה מסמך התקנות MiCA שהובא להצבעה בפרלמנט ב-24 בפברואר השנה, בגלל החדירה של רוסיה לאוקראינה. המסמך נועד להסדיר את שוק הנכסים הדיגיטליים באירופה. באותו החודש פורסם מסמך מטעם הארגון הבינלאומי של אפליקציות הבלוקצ'יין INATBA, תחת הכותרת "רגולציה לעתיד". חלקו השני של המסמך מיועד כל כולו להסדרת המסגרות החוקיות לפעולת הארגונים האוטונומיים המבוזרים.

הדוגמה של איי מרשל

הרפובליקה של איי מרשל היא המדינה הראשונה בעולם שהכירה רשמית בארגונים אוטונומיים מבוזרים כישויות משפטיות – מהלך שמעניק לפרויקטי בלוקצ'יין בבעלות קולקטיבית הכרה רשמית בכלכלה העולמית. מדובר בתיקון לחוק ארגונים ללא כוונת רווח של איי מרשל, שחוקק עוד ב-1991. החוק בגרסתו המחודשת בעצם מעניק ל-DAOs את אותן הרשאות כמו לתאגידים באחריות מוגבלת (LLCs), ושינוי בחוק היישויות ללא מטרות רווח של המדינה מאפשר להם להירשם כיישות תאגידית ולהחזיק בנדל"ן.

התיקון מאפשר לפלטפורמת תשתית מסחר במטבעות קריפטוגרפיים לשלב את ה-DAO הראשון של מדינת האי, Admiralty LLC. להתאגדות זו עזר MIDAO – ארגון מקומי שהוקם כדי לסייע ל-DAOs להירשם באיי מרשל, מאחר שמדינה קטנה זו מעוניינת להפוך למרכז עולמי עבור ארגונים מבוזרים.

הארגונים המבוזרים מעוררים התלהבות גדולה ומניבים רעיונות מרחיקי ראות, שנוגעים למגוון עשיר של פעילויות – מקבוצות של אספני NFT, דרך פרויקטים חברתיים ופילנתרופיים, קבוצות עבור באנשי תוכנה שמפתחות פתרונות טכנולוגיים יחדיו ועד לקבוצות משקיעים במתכונת קרנות השקעה, שלא מחייבות הימנות על מעמד משקיעים כשירים ומקושרים לעשירי העולם

התעוררות משמעותית

היקף השוק של תעשיית הארגונים המבוזרים עדיין מצומצם, וכולל כ-1.7 מיליון מחזיקי טוקנים של משילות, המאפשרים להם להצביע ולנהל את הארגונים הללו. היקף התקציב המושקע בהם נע בין שמונה ל-15 מיליארד דולר.

אולם, תעשיית ה-DAO חווה בתקופה האחרונה התעוררות משמעותית. פרויקטים רבים מאמצים את המודל החדשני להתנהלות קואופרטיבית על בסיס טכנולוגיות הבלוקצ'יין והחוזים החכמים. ה-DAO מאפשר, בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית, לקבוצות עצומות של אנשים לשתף פעולה ולתאם פעולה משותפת, חוצת יבשות, ללא כל מגבלת לאום או השתייכות מעמדית, מגזרית או מגדרית – ולעתים קרובות באנונימיות מוחלטת. אותם אנשים נאספים סביב מטרה משותפת, פרוזאית (כגון רווח כספי) או ערכית (כגון הצלת יערות או תרומה לאוקראינה). כמו כן, ה-DAO מאפשר ליצור ארגונים על בסיס שיתופי ומבוזר, שגובש על מנת להשיג את המטרות המשותפות של החברים בו. חוזים חכמים עומדים בבסיס פעולות הארגון האוטונומי המבוזר, על ידי ביצוע עסקאות בין צדדים המטפלים אוטומטית בחובות המנהליות וקבלת החלטות הקשורות אליהן. בארגונים מסורתיים, דברים אלה מבוצעים על ידי ממלאי תפקידים בתפקידי ניהול שמונו להיות מורשי חתימה בארגון לצורך ייצוגו.

DAO - ארגון אוטונומי מבוזר.

DAO – ארגון אוטונומי מבוזר. צילום: BgStock

הארגונים המבוזרים מעוררים התלהבות גדולה ומניבים רעיונות מרחיקי ראות, שנוגעים למגוון עשיר של פעילויות – מקבוצות של אספני NFT, דרך פרויקטים חברתיים ופילנתרופיים, קבוצות עבור באנשי תוכנה שמפתחות פתרונות טכנולוגיים יחדיו ועד לקבוצות משקיעים במתכונת קרנות השקעה, שלא מחייבות הימנות על מעמד משקיעים כשירים ומקושרים לעשירי העולם. זאת, באופן דמוקרטי, שקוף וברף כניסה נמוך מזה שקיים בעולם הכלכלי ובתעשייה הפיננסית.

הפיתוחים הטכנולוגיים והאפליקציות מספקים פתרונות לטווח רחב של אתגרים שלהם נדרשות קבוצות אלה בניהול עצמי מבוזר: מתהליך גיוס החברים, דרך תהליך קליטתם לקבוצה, בחירת מטלות ותחומי אחריות, וכלה בניהול התקשורת בין החברים. האפליקציות נדרשות גם ליישום מודלים ומתודולוגיות הצבעה שבעזרתן מקבלים החלטות משותפות, יישומים לניהול תשומת הלב של המשתתפים (בגלל הצורך להשתתף בבחינת הצעות רבות לסדר היום המועלות להצבעה), ניהול מוניטין של משתתפי ה-DAO ועד פתרונות לניהול קופת האוצר המשותפת. הארגונים האוטונומיים המבוזרים מהווים פרוטוקול משילות גם בתחומי הפיננסים המבוזרים (DeFi) , המספקים חלופות לשירותים פיננסיים מסורתיים ומוסדרים. ככל שהפרוטוקולים מבוססי החוזים החכמים של DeFi גדלים בפופולריות (ובפרסום), הם מושכים יותר ויותר תשומת לב ממשלתית ורגולטורית. כמו כן, ככל שיוזמות ה-DAO יעלו בשוויין ובהיקפן הכלכלי, הן ימשכו תשומת לב ממשלתית ורגולטורית רבה יותר.

מה נדרש לעשות כדי להיות חברים ב-DAO?

משתתפים שמבקשים להימנות על רשימת החברים ב-DAO מסוים נדרשים לרכוש טוקן ולהפקיד מטבעות דיגיטליים בקופה משותפת, המשמשת הן לתפעול הפעילות השוטפת (לעתים אף להעסקת קבלי משנה) והן ככלי לתגמול המשתתפים על תרומתם לפעילות הארגון.

הפתרון היחיד שעדיין לא קיים באופן ברור הוא זה המשפטי. ארגוני DAO שמבקשים להירשם ולפעול כיישויות משפטיות נתקלים באתגרים מגוונים. אתגרים אלה קיימים מכיוון שהחוק הקיים גובש עבור מבני ישויות משפטיות ריכוזיות – שלא תואמות מבנים מבוזרים.

מאמר בנושא זה (Brummer, C Serina, R.2022) מציע מטריצת קבלת החלטות באשר לסוגי הפתרונות המתאימים לסוגי פעילות שונים בפורמט DAO.

בחלקו השני של המאמר, שיפורסם ביום ד' הבא, אעסוק ברגולציה, חקיקה ויישום של ארגונים אוטונומיים מבוזרים. הוא יכלול סקירה של מצב העניינים הרגולטורי הנוכחי, ויאיר מספר מסגרות ופתרונות שבהם משתמשים ארגונים מבוזרים על מנת לפעול במסגרת החוק הקיימת.

הכותבת הינה מומחית מדיניות בלוקצ'יין, מייסדת DAOs4DAO.

דיסקליימר: מאמר זה נועד לצרכי הרחבת דעת, השכלה וידע, לא מתיימר להוות ייעוץ משפטי ולא מהווה תחליף לייעוץ משפטי רשמי וסדור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים